Nincs bicikliút halálos áldozat nélkül – Mire megnyerték a 700 milliót, kiderült: 979 millió forint kell

Kis-Magyarország

A kerékpárút építését hirdető táblánál gázoltak halálra egy biciklist Sándorfalva és Szeged között, a közúton. Ha egy kicsit is szerencsések az építtető települések, ezen a részen már régen biztonságban lehetne tekerni. A történetben szerepel az uniós források kezelését átvariáló kormány, valamint a tulajdonosi érdekekért és a közérdekért egyaránt küzdő képviselő is.

„Isten nyugosztaljon, István!” – olvasható a kerékpárút vége-táblára fölerősített egyik koszorú szalagján, Sándorfalvától három kilométerre, a főút mellett. Az aszfalton mécsesek. A félig fölborult terelőtáblára kék filctollal írtak megrendítő üzenetet.

Sokan ismerték a sándorfalvi Déli Blokk Motoros Egyesület 51 éves elnökét, aki augusztus 16-án hajnalban kerékpárral indult otthonról dolgozni. Az út jobb szélén tekert, majd át akart menni a túloldalra, hogy ráhajtson az ott kezdődő kerékpárútra. A szemből érkező Ford elütötte, a helyszínen meghalt.

Kettészakadt a bicikli

Biciklijét kettészakadva, a balesettől ötven méterre találták meg a szántásban. Azt, hogy ez hogyan fordulhatott elő, még vizsgálja a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság.

Isten nyugosztaljon, István!

 

Fotó: A szerző felvétele

István tragédiája mögött egy hosszú, fordulatokkal teli, nagyon is magyaros történet húzódik egy lassan és egyre drágábban épülő bickliúttal, illetve a bürokráciával a főszerepben. Ahogy ez a hazai és az uniós projekteknél már megszokott.

A baleset helyszínén a legnagyobb tábla készülő beruházást hirdet: a Szegedtől, Sándorfalván, Dócon át Ópusztaszerig érő kerékpárutat, amely innen Szeged irányában már használható, a többi településnél pedig elkezdték építeni. Ha minden a tervek szerint alakul, már tavaly elkészül. Ám ami rossz csak előfordulhat egy beruházással, az ezzel az építkezéssel megtörtént.

A százhatvanezres lélekszámú Szegedtől 8 kilométerre található a közel 8 ezer lakosú Sándorfalva, a 4519-es jelű főút mentén. Nem olyan nagy távolság ez kerékpárral. Sándorfalva és Dóc között is jelentős a kerékpáros forgalom. Nem csak tanyasiak járnak arra, hanem azok is, akik a kisvároshoz tartozó hétvégi kertes részhez, vagy a szépen kiépült pihenőhelyre, a Nádas-tóhoz tartanak.

Ha biztonságos lenne a közlekedés, még többen lennének, és nem csak helybeliek: Csongrád megye két legfontosabb idegenforgalmi látványossága, Szeged és az ópusztaszeri történeti emlékpark a kerékpárút mentén található.

Erről szól a projekt

Erről szól a projekt

Fotó: A szerző felvétele

Elütötték a testvért és a szomszédot

A régóta várt bicikliút tervének első változata 2008-ban készült el, de egy ideig nem sikerült rá pénzt szerezni. A Délmagyarországnak 2012-ben nyilatkozott olyan sándorfalvi külterületi lakos, akinek testvérét és szomszédját is halálra gázolták ezen az úton.

Ahogy nőtt a forgalom, óvatosabbak lettek a biciklisek és az autósok is, Sándorfalva és Ópusztaszer között sokáig mégis minden évre jutott legalább egy baleset. A Csongrád Megyei Közgyűlés – amelynek elnöke, Kakas Béla korábban Sándorfalva polgármestere volt, jól ismerte a problémát – a terv mellé állt, szervező szerepet vállalva. A megye Sándorfalvával, Dóccal, Ópusztaszerrel közösen pályázott, és Szeged önkormányzata is csatlakozott.

Nem elég a pénz

A kormány az időtájt szervezte át az uniós források pályáztatását, a kérelmek elbírálását. Ez azzal járt, hogy majdnem két év telt el a kérelmek benyújtása és elbírálása között. Ezalatt az építőipari árak elszaladtak. 2017 júliusában nyertek a pályázaton, de októberben a megyei közgyűlés azzal szembesült, hogy a korábban tervezett 700 millió forintból nem lehet megépíteni a bicikliutat Sándorfalvától Ópusztaszerig.

Kakas Béla: szervező szerepet játszik a bicikliút építésében

Kakas Béla: szervező szerepet játszik a bicikliút építésében

Fotó: csongrad-megye.hu

Így hát kiegészítő támogatást kellett kérni, amit ha várni is kellett rá, de végül megkaptak. A 2019 áprilisában aláírt konzorciumi megállapodás szerint a Sándorfalva és Ópusztaszer közötti 17,6 kilométeres szakasz 979 millió 190 ezer forintból épülhet meg.

„Nem én akadályozom...!”

Nem ez volt az egyetlen furcsa és meglepő fordulat a történetben. „Nem én akadályozom a kerékpárút megépítését!” – ezt a feliratot függesztette ki az út melletti házának kerítésére idén áprilisban Dudás Zoltán, miután telefonon is, a Facebookon is felelősségre vonták, miért akadályozza a beruházást.

Dudásnak autószerelő műhelye van az út mellett a baleset helyszíne és Sándorfalva között, de történetesen tagja – jobbikosként jutott be, ma már független – a megyei közgyűlésnek és a sándorfalvi képviselő-testületnek is.

Korábban azt nyilatkozta, közérdeknek tartja a bicikliutat, de voltak kérdései. Érdekelte, hogyan fognak behajtani a műhelyéhez a kocsik, és belátnak-e a szobájába az ablak előtt elhúzó kerékpárosok. Pénz helyett kerítést kért volna kártérítésül. A sándorfalvi jegyző a földmérővel együtt háromszor egyeztetett vele, mire kiegyeztek. Kerítéses kérelmét is visszavonta, mert kiderült, a bicikliút messzebb húzódik a házától. Egy másik tulajdonossal viszont nem sikerült megegyezni, így ott elkezdték a kisajátítást. Indulhatott... Na, nem az építkezés, hanem előbb a régészeti munka.

Egyik oldalról a másikra, aztán vissza

Májusban átadták a Szegedtől a mostani baleset helyszínéig tartó, a megyeszékhely önkormányzata által megépíttetett szakaszt. Szeged szélén 2006 óta kész a bicikliút, ahogy Sándorfalva felé elindulunk, a jobb oldalon. A tram-train építése miatt a vasúti töltésnél most le kell szállni és a forgalmas út nagyon keskeny szélén kell haladni, vagy tolni a biciklit.

Aztán, ahogy fölül az ember és nekilendül – közelítve az M43-as autópálya felüljárójához –, eljut az első átvezetésig: a kerékpárút a túloldalon folytatódik, a felüljárón is. A Narancs.hu kérdésére a szegedi önkormányzat azt írta, valószínűleg azért döntöttek így az autópálya tervezői, mert ha emígy vezetik, az hat keresztezést eredményezett volna a csomópontban, a különböző felhajtó ágak miatt. Túljutva a felüljárón még egy átvezetés következik.

A bicikliseknek Sándorfalvára bejutva is ügyelniük kell – a település nagyobbik fele a főút túlsó oldalán van –, de a kisváros után is következik még két átvezetés. A Nádas-tó közelében nagyon sok család lakik. Miattuk, és a külterületiek biztonsága érdekében vezetik át itt arra az oldalra a biciklis forgalmat, az I. és a IV. dűlő közötti szakaszon, majd pedig vissza.

A csongrád közgyűlés elnöke, Kakas a Narancs.hu kérdésére azt írta, a tervekben szerepel, hogy az említett szakaszon a bicikliutat az eredeti oldalon is folytatják, összekötik, hogy akik Dócra, Ópusztaszerre mennének, azoknak ne kelljen átkelniük az úton, de ezt később lehet megépíteni.

Dudás Zoltán: vállalkozóként és képviselőként is érintett

Dudás Zoltán (középen): vállalkozóként és képviselőként is érintett

Fotó: Dudás Zoltán/Facebook.com

Szálljanak le a biciklisek!

Az átvezetések azért kerültek szóba, mert az augusztusi tragédiára és egy két hónappal korábbi balesetre hivatkozva Dudás Zoltán képviselő, autószerelő vállalkozó levelet írt a Magyar Közút Zrt.-nek és a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányságnak, arról, hogy a bicikliút több helyen keresztezi a főutat.

„Meglátásom szerint ezek a kereszteződések, átvezetések állandó veszélyforrást jelentenek, az autósokra nézve, de a kerékpárosokra is” – írta. A képviselő szerint a sebességkorlátozást nem tartják be az autósok, és a kerékpárosok sem mind ismerik a KRESZ ide vonatkozó részét. Úgy látja, állandó veszélyt jelző villogókat kellene telepíteni az átvezetéseknél, és „fizikai akadályokkal” kellene rászorítani a bicikliseket, hogy mindig leszálljanak, és a járművet tolva keljenek át az úttesten.

Nem kell akadályokat telepíteni

Dudás Zoltán a levelet a Facebookon is közzétette. A Narancs.hu kérdésére a Magyar Közút azt írta, nincs előírás arra, hogy ilyen helyeken a Dudás által említett akadályokat kellene telepíteni. A beruházó döntése, hogy megteszi-e.

Az átvezetéseknél a bicikliseknek derékszögben kell kanyarodniuk, jelentősen lelassulnak. Ahol augusztusban a baleset történt, ott nincs ilyen biztonságos rávezetés, mert még nincs kész a bicikliút – reagált a kérdésre a szegedi önkormányzat is. A Szeged által készíttetett szakaszon a táblák, fölfestések mellett a közút burkolatába beépített zökkenő is fölhívja a figyelmet a veszélyre.

A megyei önkormányzat szerint teljesen nem lehet megszüntetni a veszélyt, de az átvezetéseknél az előírás szerint 60-as sebességkorlátozást vezetnek be. Emellett tiltják az előzést, kerékpárosokra figyelmeztető táblát helyeznek el, lassító haránt csíkokat, terelőnyilat, sárga négyszögeket festenek föl, egyértelmű, hogy itt a biciklis ad elsőbbséget az autósnak.

Akkor legyen Stop-tábla és fekvőrendőr is!

A Magyar Kerékpárosklub nem ismeri az épülő szakasz terveit, de a már elkészült kerékpárútról van véleménye. Ifj. Csüllög Imre, a szegedi csoport egyik tagja kérdésünkre azt mondja, amikor az autópálya-fölüljáró készült, akkor sem értették, miért arra az oldalra került ott a kerékpárút. Szerintük ha egy csomópontban egyébként is lassítanak a járművek, mert kanyarodniuk kell, elsőbbséget kell adniuk, ott a kereszteződések nem annyira veszélyesek, mint két olyan átvezetés, ahol már nagy sebességgel zúg a forgalom.

A kerékpárosklub szerint az átvezetéseket közvilágítással, nyomógombos jelzőlámpával, fix sebességmérő- és jelző műszerrel érdemes biztonságossá tenni – a biciklisek elé épített fizikai akadályokkal nem. Ezzel az erővel azt is lehetne kérni, hogy az autósokat az átvezetéshez érve STOP-tábla és fekvőrendőr lassítsa. Az elhibázott konstrukciókért ne a közlekedők bűnhődjenek – érvel a szervezet.

Hóátfúvás, zöld kár

Sándorfalva és Ópusztaszer között a nyomvonal nagy része állami tulajdonú – és nagyrészt erdős – területen halad. Mintegy 6 hektárnyi erdőt kell kivágni. Dudás Zoltán ez ügyben a Kiskunsági Nemzeti Park igazgatóságához fordult. Szerinte a sándorfalvi szakaszon „értelmetlen fapusztítások történtek, amelyek megállítására, a nyomvonal áttervezésére” kérte a konzorciumot, de javaslatát elutasították.

Mécsesek a tragédia helyszínén

Mécsesek a tragédia helyszínén

Fotó: A szerző felvétele

A park tulajdonában, egy helyi gazdálkodó bérleményében lévő kaszáló mellett viszont az „indokolatlanul meggyilkolt fák” helyére százhúsz méteren önkéntesekkel, de Dudás költségén fasort telepítenének. A nemzeti parktól azt kéri a képviselő, határozza meg, milyen fafajtákat célszerű ide ültetni, „megakadályozandó a hóátfúvások lehetőségét, enyhítve a bekövetkezett zöld kárt”.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.