„Isten nyugosztaljon, István!” – olvasható a kerékpárút vége-táblára fölerősített egyik koszorú szalagján, Sándorfalvától három kilométerre, a főút mellett. Az aszfalton mécsesek. A félig fölborult terelőtáblára kék filctollal írtak megrendítő üzenetet.
Sokan ismerték a sándorfalvi Déli Blokk Motoros Egyesület 51 éves elnökét, aki augusztus 16-án hajnalban kerékpárral indult otthonról dolgozni. Az út jobb szélén tekert, majd át akart menni a túloldalra, hogy ráhajtson az ott kezdődő kerékpárútra. A szemből érkező Ford elütötte, a helyszínen meghalt.
Kettészakadt a bicikli
Biciklijét kettészakadva, a balesettől ötven méterre találták meg a szántásban. Azt, hogy ez hogyan fordulhatott elő, még vizsgálja a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság.
|
István tragédiája mögött egy hosszú, fordulatokkal teli, nagyon is magyaros történet húzódik egy lassan és egyre drágábban épülő bickliúttal, illetve a bürokráciával a főszerepben. Ahogy ez a hazai és az uniós projekteknél már megszokott.
A baleset helyszínén a legnagyobb tábla készülő beruházást hirdet: a Szegedtől, Sándorfalván, Dócon át Ópusztaszerig érő kerékpárutat, amely innen Szeged irányában már használható, a többi településnél pedig elkezdték építeni. Ha minden a tervek szerint alakul, már tavaly elkészül. Ám ami rossz csak előfordulhat egy beruházással, az ezzel az építkezéssel megtörtént.
A százhatvanezres lélekszámú Szegedtől 8 kilométerre található a közel 8 ezer lakosú Sándorfalva, a 4519-es jelű főút mentén. Nem olyan nagy távolság ez kerékpárral. Sándorfalva és Dóc között is jelentős a kerékpáros forgalom. Nem csak tanyasiak járnak arra, hanem azok is, akik a kisvároshoz tartozó hétvégi kertes részhez, vagy a szépen kiépült pihenőhelyre, a Nádas-tóhoz tartanak.
Ha biztonságos lenne a közlekedés, még többen lennének, és nem csak helybeliek: Csongrád megye két legfontosabb idegenforgalmi látványossága, Szeged és az ópusztaszeri történeti emlékpark a kerékpárút mentén található.
|
Elütötték a testvért és a szomszédot
A régóta várt bicikliút tervének első változata 2008-ban készült el, de egy ideig nem sikerült rá pénzt szerezni. A Délmagyarországnak 2012-ben nyilatkozott olyan sándorfalvi külterületi lakos, akinek testvérét és szomszédját is halálra gázolták ezen az úton.
Ahogy nőtt a forgalom, óvatosabbak lettek a biciklisek és az autósok is, Sándorfalva és Ópusztaszer között sokáig mégis minden évre jutott legalább egy baleset. A Csongrád Megyei Közgyűlés – amelynek elnöke, Kakas Béla korábban Sándorfalva polgármestere volt, jól ismerte a problémát – a terv mellé állt, szervező szerepet vállalva. A megye Sándorfalvával, Dóccal, Ópusztaszerrel közösen pályázott, és Szeged önkormányzata is csatlakozott.
Nem elég a pénz
A kormány az időtájt szervezte át az uniós források pályáztatását, a kérelmek elbírálását. Ez azzal járt, hogy majdnem két év telt el a kérelmek benyújtása és elbírálása között. Ezalatt az építőipari árak elszaladtak. 2017 júliusában nyertek a pályázaton, de októberben a megyei közgyűlés azzal szembesült, hogy a korábban tervezett 700 millió forintból nem lehet megépíteni a bicikliutat Sándorfalvától Ópusztaszerig.
|
Így hát kiegészítő támogatást kellett kérni, amit ha várni is kellett rá, de végül megkaptak. A 2019 áprilisában aláírt konzorciumi megállapodás szerint a Sándorfalva és Ópusztaszer közötti 17,6 kilométeres szakasz 979 millió 190 ezer forintból épülhet meg.
„Nem én akadályozom...!”
Nem ez volt az egyetlen furcsa és meglepő fordulat a történetben. „Nem én akadályozom a kerékpárút megépítését!” – ezt a feliratot függesztette ki az út melletti házának kerítésére idén áprilisban Dudás Zoltán, miután telefonon is, a Facebookon is felelősségre vonták, miért akadályozza a beruházást.
Dudásnak autószerelő műhelye van az út mellett a baleset helyszíne és Sándorfalva között, de történetesen tagja – jobbikosként jutott be, ma már független – a megyei közgyűlésnek és a sándorfalvi képviselő-testületnek is.
Korábban azt nyilatkozta, közérdeknek tartja a bicikliutat, de voltak kérdései. Érdekelte, hogyan fognak behajtani a műhelyéhez a kocsik, és belátnak-e a szobájába az ablak előtt elhúzó kerékpárosok. Pénz helyett kerítést kért volna kártérítésül. A sándorfalvi jegyző a földmérővel együtt háromszor egyeztetett vele, mire kiegyeztek. Kerítéses kérelmét is visszavonta, mert kiderült, a bicikliút messzebb húzódik a házától. Egy másik tulajdonossal viszont nem sikerült megegyezni, így ott elkezdték a kisajátítást. Indulhatott... Na, nem az építkezés, hanem előbb a régészeti munka.
Egyik oldalról a másikra, aztán vissza
Májusban átadták a Szegedtől a mostani baleset helyszínéig tartó, a megyeszékhely önkormányzata által megépíttetett szakaszt. Szeged szélén 2006 óta kész a bicikliút, ahogy Sándorfalva felé elindulunk, a jobb oldalon. A tram-train építése miatt a vasúti töltésnél most le kell szállni és a forgalmas út nagyon keskeny szélén kell haladni, vagy tolni a biciklit.
Aztán, ahogy fölül az ember és nekilendül – közelítve az M43-as autópálya felüljárójához –, eljut az első átvezetésig: a kerékpárút a túloldalon folytatódik, a felüljárón is. A Narancs.hu kérdésére a szegedi önkormányzat azt írta, valószínűleg azért döntöttek így az autópálya tervezői, mert ha emígy vezetik, az hat keresztezést eredményezett volna a csomópontban, a különböző felhajtó ágak miatt. Túljutva a felüljárón még egy átvezetés következik.
A bicikliseknek Sándorfalvára bejutva is ügyelniük kell – a település nagyobbik fele a főút túlsó oldalán van –, de a kisváros után is következik még két átvezetés. A Nádas-tó közelében nagyon sok család lakik. Miattuk, és a külterületiek biztonsága érdekében vezetik át itt arra az oldalra a biciklis forgalmat, az I. és a IV. dűlő közötti szakaszon, majd pedig vissza.
A csongrád közgyűlés elnöke, Kakas a Narancs.hu kérdésére azt írta, a tervekben szerepel, hogy az említett szakaszon a bicikliutat az eredeti oldalon is folytatják, összekötik, hogy akik Dócra, Ópusztaszerre mennének, azoknak ne kelljen átkelniük az úton, de ezt később lehet megépíteni.
|
Szálljanak le a biciklisek!
Az átvezetések azért kerültek szóba, mert az augusztusi tragédiára és egy két hónappal korábbi balesetre hivatkozva Dudás Zoltán képviselő, autószerelő vállalkozó levelet írt a Magyar Közút Zrt.-nek és a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányságnak, arról, hogy a bicikliút több helyen keresztezi a főutat.
„Meglátásom szerint ezek a kereszteződések, átvezetések állandó veszélyforrást jelentenek, az autósokra nézve, de a kerékpárosokra is” – írta. A képviselő szerint a sebességkorlátozást nem tartják be az autósok, és a kerékpárosok sem mind ismerik a KRESZ ide vonatkozó részét. Úgy látja, állandó veszélyt jelző villogókat kellene telepíteni az átvezetéseknél, és „fizikai akadályokkal” kellene rászorítani a bicikliseket, hogy mindig leszálljanak, és a járművet tolva keljenek át az úttesten.
Nem kell akadályokat telepíteni
Dudás Zoltán a levelet a Facebookon is közzétette. A Narancs.hu kérdésére a Magyar Közút azt írta, nincs előírás arra, hogy ilyen helyeken a Dudás által említett akadályokat kellene telepíteni. A beruházó döntése, hogy megteszi-e.
Az átvezetéseknél a bicikliseknek derékszögben kell kanyarodniuk, jelentősen lelassulnak. Ahol augusztusban a baleset történt, ott nincs ilyen biztonságos rávezetés, mert még nincs kész a bicikliút – reagált a kérdésre a szegedi önkormányzat is. A Szeged által készíttetett szakaszon a táblák, fölfestések mellett a közút burkolatába beépített zökkenő is fölhívja a figyelmet a veszélyre.
A megyei önkormányzat szerint teljesen nem lehet megszüntetni a veszélyt, de az átvezetéseknél az előírás szerint 60-as sebességkorlátozást vezetnek be. Emellett tiltják az előzést, kerékpárosokra figyelmeztető táblát helyeznek el, lassító haránt csíkokat, terelőnyilat, sárga négyszögeket festenek föl, egyértelmű, hogy itt a biciklis ad elsőbbséget az autósnak.
Akkor legyen Stop-tábla és fekvőrendőr is!
A Magyar Kerékpárosklub nem ismeri az épülő szakasz terveit, de a már elkészült kerékpárútról van véleménye. Ifj. Csüllög Imre, a szegedi csoport egyik tagja kérdésünkre azt mondja, amikor az autópálya-fölüljáró készült, akkor sem értették, miért arra az oldalra került ott a kerékpárút. Szerintük ha egy csomópontban egyébként is lassítanak a járművek, mert kanyarodniuk kell, elsőbbséget kell adniuk, ott a kereszteződések nem annyira veszélyesek, mint két olyan átvezetés, ahol már nagy sebességgel zúg a forgalom.
A kerékpárosklub szerint az átvezetéseket közvilágítással, nyomógombos jelzőlámpával, fix sebességmérő- és jelző műszerrel érdemes biztonságossá tenni – a biciklisek elé épített fizikai akadályokkal nem. Ezzel az erővel azt is lehetne kérni, hogy az autósokat az átvezetéshez érve STOP-tábla és fekvőrendőr lassítsa. Az elhibázott konstrukciókért ne a közlekedők bűnhődjenek – érvel a szervezet.
Hóátfúvás, zöld kár
Sándorfalva és Ópusztaszer között a nyomvonal nagy része állami tulajdonú – és nagyrészt erdős – területen halad. Mintegy 6 hektárnyi erdőt kell kivágni. Dudás Zoltán ez ügyben a Kiskunsági Nemzeti Park igazgatóságához fordult. Szerinte a sándorfalvi szakaszon „értelmetlen fapusztítások történtek, amelyek megállítására, a nyomvonal áttervezésére” kérte a konzorciumot, de javaslatát elutasították.
|
A park tulajdonában, egy helyi gazdálkodó bérleményében lévő kaszáló mellett viszont az „indokolatlanul meggyilkolt fák” helyére százhúsz méteren önkéntesekkel, de Dudás költségén fasort telepítenének. A nemzeti parktól azt kéri a képviselő, határozza meg, milyen fafajtákat célszerű ide ültetni, „megakadályozandó a hóátfúvások lehetőségét, enyhítve a bekövetkezett zöld kárt”.