Rezsiemelés: 35 százalékkal nőnek a városi étkezési díjak Kiskunfélegyházán

Kis-Magyarország

Korlátozott nyitva tartással üzemelnek a városi intézmények.

Csányi József, a Bács-Kiskun megyei város polgármestere a napokban részletesen is beszámolt azokról a költségcsökkentés érdekében hozott önkormányzati döntésekről, amelyeket a rezsinövelés miatt kénytelen meglépni Kiskunfélegyháza. Ezek a következők:

  • a városi uszodát december 31-éig bár korlátozásokkal, de nyitva tartják. Új nyitvatartási rendet vezettek be.
  • A városi sportcsarnokot a fűtési szezon kezdetéig minden nap 18 óráig nyitva tartják, de a fűtési szezon kezdete után bezárják, és a csak már lekötött rendezvényeket, bajnoki fordulókat tartják meg.
  • A művelődési központ hétfőtől péntekig 18-ig tart nyitva.
  • A városi könyvtár december 31-éig változó időpontokkal tart nyitva.  
  • A Kiskun Múzeumban csökkentett nyitvatartási idő lesz, de a jogszabályi előírások miatt itt még egyeztetések folynak, erről később adnak tájékoztatást.
  • A polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási korlátozások nem lesznek. A folyosókat 18, az irodákat 20 fokig fűtik.
  • A bölcsődékben, óvodákban, szociális otthonokban viszont semmi olyan változtatás nem lesz, amit az ellátott gyerekek és idősek megéreznének.

Ugyanakkor emelkednek a menzadíjak. Mint a polgármester írta, az áram- és gázfogyasztás megemelkedett díját a szülőknek nem kell kifizetniük, de

a két éve változatlan városi étkezési díjakhoz képest a szükséges alapanyagok beszerzési ára két év alatt 51-199 százalék között emelkedett.

A megemelkedett alapanyagdíjak mintegy felét átvállalja a város a szülőktől, és megpróbálják kigazdálkodni. A menzákon így 35 százalék körüli térítésidíj-emelésre kell számítani. 

A Jászságban galéria és étterem zár be

Vasárnap este tette közzé közösségi oldalán, stílszerűen fekete fotóval a jászberényi Szikra Étterem és Galéria, hogy a folyamatosan emelkedő beszállítói árak és a drasztikusan megnövekedett energetikai díjak miatt a hét elejétől nem nyitnak ki. A bezárás azért is érintette érzékenyen a nagyközönséget, mert a Szikra nemcsak kiváló étterem, hanem művészetpártoló galéria is volt, ahol hangversenyeket is rendeztek.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.