Szakmailag sikeres, mégis lefejezi múzeumát Szentendre új vezetése

  • Hamvay Péter
  • 2015. január 15.

Kis-Magyarország

Meneszti a város Kálnoki-Gyöngyössy Mártont a Ferenczy Múzeum éléről – értesülésünket egyik fél sem cáfolta. A vezetőt már L. Simon László sem védi be. Pár éve megtette volna.

A szentendrei Ferenczy Múzeum igazgatója, Kálnoki-Gyöngyössy Márton 2017-ig tartó szerződésének felbontására készül a szentendrei önkormányzat – értesült a magyarnarancs.hu több forrásból.

A 42 éves, az ELTE történelem–régészet szakán végzett, 2002-ben numizmatikából doktorált docenst 2007-ben nevezték ki a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának (PMMI) élére, és hét hónap helyettes államtitkári megbízatását (2010. június–2011. február) leszámítva azóta vezeti a többször átalakult és nevet váltó intézményt. Múzeumi forrásaink szerint a város új vezetése azonban már hónapok óta szeretné lecserélni az igazgatót valaki másra. Úgy tudjuk, december 22-én, Kálnoki-Gyöngyössy Márton régóta összegyűlt, összesen 60 napos szabadságának engedélyezése kapcsán az önkormányzat olyan dokumentumot nyújtott át az igazgatónak, amely egyebek mellett azt tartalmazta, hogy hosszú szabadsága alatt teljes körűen átadja az ügyeket Kassai Hajnalka közönségkapcsolati csoportvezetőnek. A direktor – aki a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetségének (MVMSZ) is elnöke – ezt azonban nem írta alá.

Kálnoki-Gyöngyössy 2008-ban

Kálnoki-Gyöngyössy 2008-ban

Fotó: MTI

Az önkormányzat másnap már közös megegyezéssel való távozást ajánlott fel számára, amit Kálnoki-Gyöngyössy szóban el is fogadott. Az igazgató lapunk megkeresésére nem cáfolta mindezt, csak annyit mondott, az ügy lezárultáig nem nyilatkozik. Érdeklődésünkre a város eddig nem reagált. Múzeumi forrásaink szerint egy belső értekezleten az igazgató beszélt a város szándékáról. Eközben minisztériumi forrásaink megerősítették: Kálnoki-Gyöngyössy távozása kész tény, csupán annak feltételeiről és módjáról folyik a vita.

Kézzel fogható eredmény

Kálnoki-Gyöngyössy menesztése első hallásra meglepőnek tűnik. A Magyar Nemzetben nemrég megjelent interjújában az igazgató hosszan sorolja sikereit, így a nemrég zárt Czóbel Béla-kiállítást, melyet 13 ezren láttak, és reprezentatív, angol és magyar nyelven megjelent katalógus kísérte. Valóban számos jelentős kiállítás fűződik az időszakához, így a jelenleg is látható a jeruzsálemi Izrael Múzeum anyagából válogató Zsidó kéziratok és szertartási tárgyak című vándorkiállítás, vagy a II. András feleségének, Meráni Gertrúdnak emléket állító tárlat 2013-ban. Kálnoki-Gyöngyössy csaknem nyolc éves igazgatásának fontos eseménye, hogy sikeresen menedzselte a múzeum új épületbe, a Pajor-kúriába való költözését. Az intézmény átvette a város kezében csak vegetáló MűvészetMalmot, megújult a Kovács Margit Múzeum, s tavaly sikerült 48 millió forintot szerezni a Czóbel-ház felújítására is. Fenn tudták tartani a Szentendréhez annyira hozzátartozó, tucatnyi emlékházból álló kismúzeumi hálózatot is. Igaz, hatalmas áldozatokkal. Tavaly októberben „szükségállapotot”  hirdetett az igazgató, amikor az  Emmitől nem érkezett meg a várt 50 milliós plusz támogatás, amire állítólag a korábbi államtitkár, Kálnoki-Gyöngyössy támogatója, Halász János áldását adta. Az igazgató a lejáró 24 teremőri munkaszerződést nem hosszabbította meg, a hiányzó munkaerőt pedig a múzeum többi munkatársával pótolta, akik – az igazgatóval együtt – októbertől az év végéig havonta hét napon beültek termet őrizni.

A Ferenczy Múzeum

A Ferenczy Múzeum

Fotó: MTI

Balhé Szentendrén

Ám az igazgató a város új vezetésével már nem találta meg a közös hangot. Mindez ma már azért fontos, mert noha korábban a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága az országosan 212 intézményt számláló, 22 millió darabos műtárgyvagyont őrző megyei múzeumi hálózat része volt (melyet a második Orbán-kormány alatt vertek szét), 2012 januárjában a KIM-hez kerültek a múzeumok, míg a megyei múzeumi hálózatot végül 2012 végén a területileg illetékes városok vették át. Így került a PMMI-ről Ferenczy Múzeumra magyarosító – számos tagintézményt összefogó – közgyűjtemény megyei hatókorú városi múzeumként Szentendréhez. Könnyen lehet, hogy ez lett végül Kálnoki-Gyöngyössy veszte.

Ugyanis a múzeumigazgató Szentendre korábbi polgármesterével, Dietz Ferenccel - ha nem is mindig súrlódások nélkül, de - jól együtt tudott működni. Ám Dietzet a helyi Fidesz hosszú palotaforradalom után megbuktatta, és ősszel a polgármesteri posztra már Verseghy-Nagy Miklóst indították, aki nyert is. (A belső harcokról itt olvashat bővebben.) Ám az új vezetővel már nincs kapcsolata Kálnoki-Gyöngyössynek, ahogy a kulturális ügyekért felelős alpolgármesterével, Sólyomné Gyürk Dorottyával sem. A magyarnarancs.hu úgy tudja, Gyürk Dorottya inkább a szentendrei kortárs művészekre koncentráló múzeumot szeretne. Ő az egyik kezdeményezője a Lakástárlatoknak, itt kiállítások keretében értékesítik helyi művészek munkáit, a művészek pedig támogatják a Lakástárlat Alapítványt. Eközben Kálnoki-Gyöngyössy a Magyar Múzeumok Online kérdésére, miszerint milyen a viszonya az új városvezetéssel, kitérő választ adott: a „kérdés az, hogy sikerül-e a város újrapozícionálása és beköszönt-e egy újabb virágkor, vagy végleg álmos, unalmas, bezárkózó kisváros lesz. Ha ez az utóbbi az irány, akkor nekem semmi keresnivalóm Szentendrén.”

Nem segítette az új vezetéssel való közös hang megtalálását az sem, hogy bár eddig fegyelmire okot adó mulasztást nem találtak, az igazgató 200 milliós adósságot halmozott fel. Azonban azt – a múzeum közlése szerint – egy 250 millió forintos belügyminisztériumi pályázattal sikerült letudni az utolsó pillanatban. Ráadásul – ezt a szentendrei önkormányzat is megerősítette – az adósság tetemes része, 168 millió forint 2012-ben keletkezett, tehát még azelőtt, hogy a város átvette volna a közgyűjteményt. Ráadásul nincs a színen Szűcs Lajos, az egykori Pest megyei közgyűlési elnök sem, aki Kálnoki-Gyöngyössy fő támogatója volt. Különösen akkor volt ez fontos, amikor a múzeum még megyei fenntartású volt.

L. Simon már nem védi meg

Több forrásunk állítja: ha L. Simon és Kálnoki-Gyöngyössy ma is jóban lenne, utóbbinak nem kéne távoznia, mások szerint a múzeumigazgató készülő leváltásának spiritus rectora maga az államtitkár (keretes írásunkban olvashat kettőjük viszonyának megromlásáról). Megkerestük L. Simont is, hogy tényleg baja van-e a múzeumigazgatóval, ám az államtitkár csak annyit mondott, szerinte nem elegáns, ha valaki a Magyar Narancs hasábjain kel ki a kormány politikája ellen, mint azt – szerinte – az igazgató tette. Kálnoki-Gyöngyössy az elmúlt öt évben egy ízben nyilatkozott a Narancsnak, 2012 elején, amikor is egyetlen, óvatosan bíráló mondata volt, miszerint „...úgy tűnik, a régészetet ismét központosítják.”

Kálnoki-Gyöngyössy és L.Simon

Kálnoki-Gyöngyössy és L. Simon

Fotó: MTI

 

L. Simon vs. Kálnoki-Gyöngyössy

2010 előtt az új fideszes kultúrpolitika két reménysége, L. Simon László és Kálnoki-Gyöngyössy Márton még szövetségesként támadták a szocialisták által a nagyberuházások előtt kötelező megelőző régészeti ásatások elvégzésére létrehozott Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálatot, a KÖSZ-t. Eközben azt is ígérték, hogy kormányon a megyei múzeumok számára visszaadják a megelőző régészeti feltárások jogát, amit a KÖSZ csaklizott el. Amint megalakult az új parlament és a kormány, egymással versengve, de még szövetségesként teljesítették a szakmának és a megyei gazdasági lobbiknak tett ígéretüket.

Gyöngyössy ekkor – Halász János akkori parlamenti államtitkár bizalmát élvezve – helyettes-államtitkár volt az Emmi jogelődjénél. Ám 2012-re kiderült, az új kormány számára nem túl fontos a megyei múzeumi rendszer, sőt a megyerendszer eldózerólasának könnyen áldozatul is eshet a korábban még dédelgetett hálózat.  A két politikus együtt igyekeztek menteni arcát, bírálva a kormányt, és közösen léptek fel a rendszer egyben tartásáért.

Kálnoki-Gyöngyössy ekkor már nem volt helyettes-államtitkár, de mint a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának (PMMI) vezetője és a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetségének elnöke jelentős lobbierővel bírt, L. Simon pedig már kulturális államtitkár volt. Először azért lobbiztak, hogy megyei fenntartásban maradjanak az intézmények, majd amikor kiderült, ez a hajó végleg elment, akkor azért, hogy a minisztériumhoz kerüljenek. Végül nem így történt, az év végén, reális kompromisszumként a városok vették át a területükön lévő múzeumokat, az átadást L. Simon vezényelte le – egyébként sikeresen. Már ekkor volt némi feszültség L. Simon és Kálnoki-Gyöngyössy között, hiszen az igazgató szerette volna megtartani a felbomló PMMI-nek más városokban lévő tagintézményeit is, ami szembe ment az új törvényi szabályozással. Erőteljes lobbitevékenységének köszönhetően végül sikerült megtartania néhányat (így a tápiószelei Blaskovich Múzeumot, a verőcei Gorka Kiállítást, és a zebegényi Szőnyi István Emlékházat). De ez nem volt több, mint barátok közti súrlódás, mint egyik, kettőjük viszonyát ismerő forrásunk fogalmazott. Az igazi ütközés a régészeti ügyek miatt történt.

Az ásatási jogot ugyan visszakapták a megyei múzeumok, de 2011-re kiderült, a kormány nem akarja teljes egészében az ő játszóterükké tenni a régészeti bizniszt. Annál is inkább, mert az új rendszer nem működött jól, lázadoztak a beruházók, uniós pénzeket, választási ígéreteket veszélyeztettek a régészeti munkák csúszásai.

Ezért jól jött, hogy a gyűlölt KÖSZ maradékát a Magyar Nemzeti Múzeum alá tolták be, Nemzeti Örökségvédelmi Központ (NÖK) néven. Rég nem arról volt szó, hogy a múzeumok maguk ássanak meg több ezer négyzetméteres autópálya szakaszokat, hiszen erre nem volt kapacitásuk, inkább arról, hogy a feladatot régészeti vállalkozásoknak átadva, kinél mekkora látható vagy láthatatlan haszon marad. Minden megyének, múzeumnak megvoltak a kedvenc cégei. A Pest Megyei Múzeumok  Igazgatóságának régi partnere, a Hoffmann József birtokolta Stonehenge 2002 Kft, majd az abból kivált Salisbury Régészeti Kft. volt. Csakhogy L. Simon ebből a láncból kihagyná a múzeumokat. A tavaly ősszel irányításával megindult örökségvédelmi törvény-módosítás kiszivárgott tervezete szerint a magánvállalkozások közvetlenül is végezhetnek majd ásatásokat. Ugyanakkor L. Simon új tárcájához került a teljes régészeti szabályozás, és a Forster Központba olvasztott Nemzeti Örökségvédelmi Központ is. Olyan koncentráció ez, ami L. Simon mellett nem igen enged másnak játékteret régészeti ügyekben. Kálnoki-Gyöngyössy egyre inkább egyedül maradt, megromlott a viszonya a Salisbury tulajdonosával, Hoffmann Józseffel, és korábbi helyettese, bizalmasa, Czene András is e céghez távozott. Czene az új régészeti szabályozás kapcsán már L. Simonnak –  egykori csoporttársának – ad tanácsokat.

Ekkor kétségbeesett lépésre szánta el magát Kálnoki-Gyöngyössy. Az MVMSZ elnökeként levélben kérte Kósa Lajosnak, a Megyei Jogú Városok Szövetsége elnökének segítségét az L. Simon-féle javaslattal szemben. Sokak szerint ez a „feljelentés” volt az utolsó csepp L. Simonnak.

De ezen kívül is voltak súrlódások köztük. L. Simon még kulturális államtitkárként egyik hátországává tette a Szentendrén működő Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.-t (MANK), melynek vezetőjévé jobbkezét, Hornyák Tibort nevezte ki, aki most a kabinetfőnöke. A több művészteleppel, alkotóházzal rendelkező MANK hirtelen jelentős felújítási forrásokhoz jutott. Két olyan ingatlan-ügyről tudunk, amiben nyilvánosan ütközött a MANK és Kálnoki-Gyöngyössy. A Régi Művésztelepi Galériát a Ferenczy Múzeum üzemeltette, de felújítás után a galériát átvette a MANK. Ahogy a korábban a Szentendrei Grafikai Műhelynek helyt adó, szintén a Ferenczy Múzeum által kezelt Fő téri épületet is visszavette a közhasznú kft.

Irány Hatvan!

Múzeumigazgatói pályája is konfliktussal kezdődött. Alig foglalta el a PMMI igazgatói székét 2007-ben, máris átszervezte az akkor 29 egységből álló múzeumi szervezetet úgy, hogy – formálisan a közgyűlés – öt területi múzeumot kiállítóhellyé minősített át, és az ellenálló igazgatók vezetői megbízatását visszavonta.

Kálnoki-Gyöngyössy, bár roppant ambiciózus, épp annyira konfrontatív személyiség is. Úgy tűnik, a sok ütközés során végül elveszítette támogatóit. Most egyetlen menekülő út maradt számára: Hatvan városa meghívta őt, hogy dolgozzon ki koncepciót a Magyar Természettudományi Múzeumtól átvett, Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeum és a vele összevont, Hatvany Lajos Múzeum és Értéktár működtetésére. Ezért van szüksége a hosszú szabadságra.

A munka elvállalásáról egyébként nem értesítette a Szentendrei Önkormányzatot, de úgy tűnik, ezt sem tudták egyoldalú felmondási indokként használni. Hatvanhoz Kálnoki-Gyöngyössyt több szál is fűzi: egykori helyettes államtitkári kabinetfőnöke, Stankovics Éva, aki azzal került be a hírekbe, hogy 2009-ben kilencmillió forint jutalommal távozott Pest megye önkormányzatának elnöki irodavezetői székéből, most a hatvani kórház vezetője. De Kálnoki-Gyöngyössy már a Semjén Zsolt által bejelentett vadászati múzeum koncepciójának kidolgozását végző stábnak is tagja volt. Később azonban mégsem ez a team, hanem a Magyar Természettudományi Múzeum valósította meg a kiállítást, és működtette a múzeumot. De a város szemet vetett a múzeumra, és végül elérte, hogy saját kezébe vegye, de sem szakembere, sem koncepciója nincs. Hatvan azonban csak vigaszdíj lehet Kálnoki-Gyöngyössy számára, ugyanis, ha nem lesz a megyei hatókörű Ferenczy Múzeum igazgatója, le kell mondania a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetségének elnöki tisztégéről is, mely a vidéki múzeumi hálózat nagy tekintélyű szakmai tömörülése. Ezzel pedig elveszíti politikai befolyását.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.