Költségvetésében jelentős, 262 millió forintos lyukkal fordul rá az önkormányzati választásra Szigetvár júniusban. Vass Péter polgármestert tavaly nyáron értesítette a Miniszterelnökség Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkársága, hogy a városvezetésével menedzselt rekreációspark-fejlesztési projekt számláiból nem fogadnak el hatot. A polgármesteri ellenérvek nem hatottak, szeptemberben a döntést megerősítette a Miniszterelnökség Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatósága. Vass Péterrel közölték, elutasították a 6. számú részlet kifizetési igényének megtagadásával szembeni panaszát. Összesen 262 millió forintot nem fizetnek ki a szigetvári önkormányzatnak. Ezt az összeget a városnak kellene előteremtenie. Ennek azonban nincs meg a fedezete, tudtuk meg a polgármestertől. Az irányító hatóság elutasító határozata ismeretében sem tervezték be a város idei költségvetésébe.
Mint megírtuk, a szigetvári rekreációs központ létesítését 2015-ben indította el az önkormányzat, az eredeti kiírásban 500 millió forintos keretösszeget határoztak meg. 2019-ben a beruházás félbemaradt, az önkormányzat leváltotta a közbeszerzési eljáráson kiválasztott Building Tech Kft.-t, 2020-ban új közbeszerzést írt ki. A vállalkozási szerződés felmondását követően az újabb kiírást a Jakab GEO Kft. nyerte meg. A két kivitelező megbízásával végül 1,3 milliárd forintba került a projekt. Az önkormányzat a rossz minőségű és hiányos teljesítésre hivatkozva mondta fel a szerződést.
A Building Tech Kft. ügyvezetője, Zöldi Zoltán cikkünk megjelenése után erre reagálva elmondta, meggyőződése, hogy bosszú áldozatai lettek. Azért büntették őket a szerződés felmondásával, mert a korábbi, a Napsugár óvoda felújítása során a rossz műszaki tervezést szóvá tették. Például azt, hogy beton helyett fából készült a födém, ami miatt újra kellett tervezni a felújítást. Vita alakult ki az önkormányzat és a Building-Tech Kft. között. Az ügyvezető szerint miután nem tudott mit kitalálni az önkormányzat, éppen akkor, amikor a Covid-járvány okozta zavar és korlátozások nehezítették az életet, arról kezdett vitát, hogy a rekreációs park hány százalékos készültségen áll. Az építkezést végül átadták a második vállalkozónak.
Az építkezés akkori szintjéről háromféle műszaki vélemény keletkezett. Az önkormányzat által kirendelt igazságügyi szakértő 32 százalékra mérte a készültség állapotát, az ügyvezető szerint ez hiányosnak és pontatlannak bizonyult. A másik műszaki ellenőr 75 százalékra mérte. A NAV Dél-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága az önkormányzati szakértő véleményére hagyatkozva nyomozást rendelt el mondván, a műszaki készültségi fok jelentősen alacsonyabb, mint az előző műszaki ellenőr által igazolt 75 százalékos arány. Az önkormányzat feljelentésére indított NAV-nyomozás azonban nem vezetett eredményre, bűncselekmény hiányában 2021-ben zárult.
Lapunk megszerezte a 2019-es helyszíni szemlén készült jegyzőkönyvet, amelyben a Pénzügyminisztérium ellenőrei mindkét korábbi műszaki ellenőri véleményektől eltérően, 60 százalékos készültséget határoztak meg. Ezzel kapcsolatban a Building-Tech Kft. ügyvezetője megjegyezte, saját költségén látta el a tervezői művezetési munkálatokat, azokat hiánytalanul dokumentálta és rögzítette az építési naplóban. Ezen felül minden elvégzett munkáját leigazolta a műszaki ellenőri gárda, az építési osztály, a polgármester.
Az irányító hatóság azt kifogásolta, hogy a beruházás több tételét kétszer akarta elszámolni a kedvezményezett szigetvári önkormányzat: teljesen azonos munkákat találtak, amelyekre a második vállalkozónak is kifizetnék az ellenértékét. Ezt az önkormányzat azzal védte, hogy az első vállalkozó rossz minőségben készítette el, újra kellett csinálni, ezért újra bekerült a második közbeszerzési csomagba. Ennek okán a hatóság már 2021-ben hiánypótló kérdéseket tett fel az önkormányzatnak, amelyek mindvégig nem kapott elfogadható magyarázatot. Megkérdezték, miért került be olyan beruházás a második közbeszerzésbe, amely az elsőben 100 százalékban elkészült, miért maradt ki olyan, ami az elsőben semennyire sem készült el. Illetve: miért nem arányosan kerültek be az új eljárásba olyan tételek, amelyek már elkészültek. Az ellenőrzés sorra vette a két eljárásban teljesen megegyező munkákat, amelyeket a központi költségvetés nem fizet ki: gerendazsaluzás, zúzott köves talajágyazat-készítés, lemezlap-betonozás, vasbetongerenda-készítés, betonacél helyszíni szerelése költségei.
A rekreációs park feltűnő érdekességét az adja, hogy miközben a kivitelezési díj duplájára emelkedett, műszaki tartalma csökkent. Amire a szigetváriak vágytak a rekreálódásukhoz, nem valósult meg. Sem a fedett játszóház, sem a játszótér, sem a kültéri fitnesz pálya.
A rekreációs központ miatt költségvetés csalás és hűtlen kezelés miatt tettek feljelentést, összekötve a Napsugár óvoda felújításával, amelynek kivitelezőjével szemben Szigetvár önkormányzata közel 72 millió forint kötbért engedett el. A Baranya megyei Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés gyanújával folytat nyomozást az önkormányzat projektjeivel kapcsolatban – írtuk meg. Úgy tudjuk, a NAV szintén nyomoz, továbbá az Integritás Hatóság és a Közbeszerzési Hatóság is.
A polgármester a Narancs.hu-nak azt mondta, nem indított vizsgálatot az ügyben, csak a nyomozás eredményének függvényében dönt erről.