Szigetvárnak nincs pénze kifizetni a dupla elszámolás miatt visszatartott 262 millió forintot

Kis-Magyarország

A városi rekreációs parkban végzett bizonyos munkákért kétszer is fizetne az önkormányzat, amit az irányító hatóság nem fogad el. A polgármester kérdésünkre megerősítette, hogy a visszautasított számlák fedezete nem áll a város rendelkezésre.

Költségvetésében jelentős, 262 millió forintos lyukkal fordul rá az önkormányzati választásra Szigetvár júniusban. Vass Péter polgármestert tavaly nyáron értesítette a Miniszterelnökség Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkársága, hogy a városvezetésével menedzselt rekreációspark-fejlesztési projekt számláiból nem fogadnak el hatot. A polgármesteri ellenérvek nem hatottak, szeptemberben a döntést megerősítette a Miniszterelnökség Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatósága. Vass Péterrel közölték, elutasították a 6. számú részlet kifizetési igényének megtagadásával szembeni panaszát. Összesen 262 millió forintot nem fizetnek ki a szigetvári önkormányzatnak. Ezt az összeget a városnak kellene előteremtenie. Ennek azonban nincs meg a fedezete, tudtuk meg a polgármestertől. Az irányító hatóság elutasító határozata ismeretében sem tervezték be a város idei költségvetésébe.

Mint megírtuk, a szigetvári rekreációs központ létesítését 2015-ben indította el az önkormányzat, az eredeti kiírásban 500 millió forintos keretösszeget határoztak meg. 2019-ben a beruházás félbemaradt, az önkormányzat leváltotta a közbeszerzési eljáráson kiválasztott Building Tech Kft.-t, 2020-ban új közbeszerzést írt ki. A vállalkozási szerződés felmondását követően az újabb kiírást a Jakab GEO Kft. nyerte meg. A két kivitelező megbízásával végül 1,3 milliárd forintba került a projekt. Az önkormányzat a rossz minőségű és hiányos teljesítésre hivatkozva mondta fel a szerződést.

A Building Tech Kft. ügyvezetője, Zöldi Zoltán cikkünk megjelenése után erre reagálva elmondta, meggyőződése, hogy bosszú áldozatai lettek. Azért büntették őket a szerződés felmondásával, mert a korábbi, a Napsugár óvoda felújítása során a rossz műszaki tervezést szóvá tették. Például azt, hogy beton helyett fából készült a födém, ami miatt újra kellett tervezni a felújítást. Vita alakult ki az önkormányzat és a Building-Tech Kft. között. Az ügyvezető szerint miután nem tudott mit kitalálni az önkormányzat, éppen akkor, amikor a Covid-járvány okozta zavar és korlátozások nehezítették az életet, arról kezdett vitát, hogy a rekreációs park hány százalékos készültségen áll. Az építkezést végül átadták a második vállalkozónak.

Az építkezés akkori szintjéről háromféle műszaki vélemény keletkezett. Az önkormányzat által kirendelt igazságügyi szakértő 32 százalékra mérte a készültség állapotát, az ügyvezető szerint ez hiányosnak és pontatlannak bizonyult. A másik műszaki ellenőr 75 százalékra mérte. A NAV Dél-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága az önkormányzati szakértő véleményére hagyatkozva nyomozást rendelt el mondván, a műszaki készültségi fok jelentősen alacsonyabb, mint az előző műszaki ellenőr által igazolt 75 százalékos arány. Az önkormányzat feljelentésére indított NAV-nyomozás azonban nem vezetett eredményre, bűncselekmény hiányában 2021-ben zárult.

Lapunk megszerezte a 2019-es helyszíni szemlén készült jegyzőkönyvet, amelyben a Pénzügyminisztérium ellenőrei mindkét korábbi műszaki ellenőri véleményektől eltérően, 60 százalékos készültséget határoztak meg. Ezzel kapcsolatban a Building-Tech Kft. ügyvezetője megjegyezte, saját költségén látta el a tervezői művezetési munkálatokat, azokat hiánytalanul dokumentálta és rögzítette az építési naplóban. Ezen felül minden elvégzett munkáját leigazolta a műszaki ellenőri gárda, az építési osztály, a polgármester.  

Az irányító hatóság azt kifogásolta, hogy a beruházás több tételét kétszer akarta elszámolni a kedvezményezett szigetvári önkormányzat: teljesen azonos munkákat találtak, amelyekre a második vállalkozónak is kifizetnék az ellenértékét. Ezt az önkormányzat azzal védte, hogy az első vállalkozó rossz minőségben készítette el, újra kellett csinálni, ezért újra bekerült a második közbeszerzési csomagba. Ennek okán a hatóság már 2021-ben hiánypótló kérdéseket tett fel az önkormányzatnak, amelyek mindvégig nem kapott elfogadható magyarázatot. Megkérdezték, miért került be olyan beruházás a második közbeszerzésbe, amely az elsőben 100 százalékban elkészült, miért maradt ki olyan, ami az elsőben semennyire sem készült el. Illetve: miért nem arányosan kerültek be az új eljárásba olyan tételek, amelyek már elkészültek. Az ellenőrzés sorra vette a két eljárásban teljesen megegyező munkákat, amelyeket a központi költségvetés nem fizet ki: gerendazsaluzás, zúzott köves talajágyazat-készítés, lemezlap-betonozás, vasbetongerenda-készítés, betonacél helyszíni szerelése költségei.

A rekreációs park feltűnő érdekességét az adja, hogy miközben a kivitelezési díj duplájára emelkedett, műszaki tartalma csökkent. Amire a szigetváriak vágytak a rekreálódásukhoz, nem valósult meg. Sem a fedett játszóház, sem a játszótér, sem a kültéri fitnesz pálya.

A rekreációs központ miatt költségvetés csalás és hűtlen kezelés miatt tettek feljelentést, összekötve a Napsugár óvoda felújításával, amelynek kivitelezőjével szemben Szigetvár önkormányzata közel 72 millió forint kötbért engedett el. A Baranya megyei Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés gyanújával folytat nyomozást az önkormányzat projektjeivel kapcsolatban – írtuk meg. Úgy tudjuk, a NAV szintén nyomoz, továbbá az Integritás Hatóság és a Közbeszerzési Hatóság is.

A polgármester a Narancs.hu-nak azt mondta, nem indított vizsgálatot az ügyben, csak a nyomozás eredményének függvényében dönt erről.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.