Szívszorító látvány a partra emelt Szőke Tisza

Kis-Magyarország

Több mint egy éve emelték ki az elsüllyedt gőzhajót, azóta a parton rohad tovább. A hajót megmentő cég nem árulja el, sikerült-e felmérni a test állapotát.

Tavaly januárban húzták partra a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza lapátkerekes gőzhajót Szegeden. Ez a 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának.

Volt luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül diszkóhajó. A szegedi önkormányzat az ezredforduló után jelképes összegért adta oda a Mahart Tiszayacht Kft.-nek.

Ezután vontatták a tápéi téli kikötőbe, ahol több évnyi elhanyagolás után 2012-ben elsüllyedt. 

 
A IV. Károly király nevű hajó a vízen. Fotó: Hajózásért Alapítvány
 

A hajó eddigi 104 évéből 41-et töltött Szegeden, és alig húszat szem előtt, a folyó belvárosi szakaszán. Ennek ellenére a városban sokan érzik a magukénak, és sorsa élénken foglalkoztatja a múlt értékei iránt fogékony embereket. Azért, hogy a Szőke Tisza neve a felszínen maradjon, mások mellett sokat tett Szilágyi Árpád, aki a megyei vendéglátó-vállalat műszaki ellenőreként, belső építészeként 1980-ban részt vett a Szegedre hozott hajó felújításában. A Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület vezetőjeként, a közéleti kávéház műsorvezetőjeként gyakran hozta szóba a hajó sorsát, de sokan elvárnák, hogy valaki – az önkormányzat, az állam – mentse meg a pusztuló értéket, miközben a hajó víz feletti részét azok, akik más szempontból láttak benne értéket, az elmúlt években szétberhelték, elhordták.

Kiemelés

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó százéves korában, 2017-ben lett a Hajózásért Alapítványé, amelyet kifejezetten a kiemelésére, megmentésére hozott létre Varga Mihály, az építőipari KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba, aki az ügy mellett hosszú ideje elkötelezett hajózási szakember. A 300 tonnásra becsült törzs kiemelésére többen is ajánlatot tettek, de senki sem garantálta, hogy ez egy darabban menni fog.

Végül 2019 októberében a KÉSZ-hez tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. fogott hozzá a kiemeléshez. Ehhez testre szabott technológiát alkalmaztak: 15 darab, egyenként 10 méter hosszú és másfél méter vastag felfújható ballont készítettek, hozzá egyedi kötélzetet. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.

 
A Szőke Tisza a parton. Fotó: a szerző felvétele
 

A kft. ügyvezetője, Heizler Tamás akkor azt nyilatkozta, hogy a parton, kárfelmérés után derül ki, mennyire súlyos a hajó állapota, a jövőjéről csak ezután lehet komolyan gondolkodni. Az alapítvány és a cég mindenesetre teljesítette, amit vállalt, az ipari műemlék iránti tisztelettől vezérelve: most már nem a vízben pusztul az évszázados hajó.

Decemberben a Narancs.hu azt kérdezte a KÉSZ Csoporttól, hogy milyen eredményt hozott a hajó állapotának felmérése, lehet-e tudni arról, hogy meg tudják-e menteni, van-e terv arra, milyen céllal újítják fel, mennyibe kerülhet, milyen forrásból szereznek rá pénzt, és mikor kezdődhet a munka. Azóta sikerült beszélni a kiemelést irányító szakemberrel, aki azt mondta, a hivatalos választ a cég küldi majd el, de nem fogunk lemaradni semmiről.

A webradio.hu februárban szintén kereste a vállalkozást. A cikk szerint a KÉSZ annyit árult el, hogy

„olyan megoldásban gondolkodnak, amely a szegediek számára valamilyen élményt nyújt majd.”

A mostani látvány viszont megrendítő élmény. A hajót körbejárva a kerítésen kívül a laikus szemlélő érteni kezdi, miért nem jelentkezett eddig befektető, aki fantáziát látna benne, és a választott testületek is miért vonakodtak közpénzt költeni rá. Hiszen aki felújítja, annak azután üzleti alapon működtetnie, de legalábbis mindenképpen gondoznia kellene a hajót, amely a kiemelése után most a parton rozsdásodik tovább. 

 
A hajó hátulról. Fotó: a szerző felvétel

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.