Szívszorító látvány a partra emelt Szőke Tisza

Kis-Magyarország

Több mint egy éve emelték ki az elsüllyedt gőzhajót, azóta a parton rohad tovább. A hajót megmentő cég nem árulja el, sikerült-e felmérni a test állapotát.

Tavaly januárban húzták partra a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza lapátkerekes gőzhajót Szegeden. Ez a 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának.

Volt luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül diszkóhajó. A szegedi önkormányzat az ezredforduló után jelképes összegért adta oda a Mahart Tiszayacht Kft.-nek.

Ezután vontatták a tápéi téli kikötőbe, ahol több évnyi elhanyagolás után 2012-ben elsüllyedt. 

 
A IV. Károly király nevű hajó a vízen. Fotó: Hajózásért Alapítvány
 

A hajó eddigi 104 évéből 41-et töltött Szegeden, és alig húszat szem előtt, a folyó belvárosi szakaszán. Ennek ellenére a városban sokan érzik a magukénak, és sorsa élénken foglalkoztatja a múlt értékei iránt fogékony embereket. Azért, hogy a Szőke Tisza neve a felszínen maradjon, mások mellett sokat tett Szilágyi Árpád, aki a megyei vendéglátó-vállalat műszaki ellenőreként, belső építészeként 1980-ban részt vett a Szegedre hozott hajó felújításában. A Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület vezetőjeként, a közéleti kávéház műsorvezetőjeként gyakran hozta szóba a hajó sorsát, de sokan elvárnák, hogy valaki – az önkormányzat, az állam – mentse meg a pusztuló értéket, miközben a hajó víz feletti részét azok, akik más szempontból láttak benne értéket, az elmúlt években szétberhelték, elhordták.

Kiemelés

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó százéves korában, 2017-ben lett a Hajózásért Alapítványé, amelyet kifejezetten a kiemelésére, megmentésére hozott létre Varga Mihály, az építőipari KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba, aki az ügy mellett hosszú ideje elkötelezett hajózási szakember. A 300 tonnásra becsült törzs kiemelésére többen is ajánlatot tettek, de senki sem garantálta, hogy ez egy darabban menni fog.

Végül 2019 októberében a KÉSZ-hez tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. fogott hozzá a kiemeléshez. Ehhez testre szabott technológiát alkalmaztak: 15 darab, egyenként 10 méter hosszú és másfél méter vastag felfújható ballont készítettek, hozzá egyedi kötélzetet. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.

 
A Szőke Tisza a parton. Fotó: a szerző felvétele
 

A kft. ügyvezetője, Heizler Tamás akkor azt nyilatkozta, hogy a parton, kárfelmérés után derül ki, mennyire súlyos a hajó állapota, a jövőjéről csak ezután lehet komolyan gondolkodni. Az alapítvány és a cég mindenesetre teljesítette, amit vállalt, az ipari műemlék iránti tisztelettől vezérelve: most már nem a vízben pusztul az évszázados hajó.

Decemberben a Narancs.hu azt kérdezte a KÉSZ Csoporttól, hogy milyen eredményt hozott a hajó állapotának felmérése, lehet-e tudni arról, hogy meg tudják-e menteni, van-e terv arra, milyen céllal újítják fel, mennyibe kerülhet, milyen forrásból szereznek rá pénzt, és mikor kezdődhet a munka. Azóta sikerült beszélni a kiemelést irányító szakemberrel, aki azt mondta, a hivatalos választ a cég küldi majd el, de nem fogunk lemaradni semmiről.

A webradio.hu februárban szintén kereste a vállalkozást. A cikk szerint a KÉSZ annyit árult el, hogy

„olyan megoldásban gondolkodnak, amely a szegediek számára valamilyen élményt nyújt majd.”

A mostani látvány viszont megrendítő élmény. A hajót körbejárva a kerítésen kívül a laikus szemlélő érteni kezdi, miért nem jelentkezett eddig befektető, aki fantáziát látna benne, és a választott testületek is miért vonakodtak közpénzt költeni rá. Hiszen aki felújítja, annak azután üzleti alapon működtetnie, de legalábbis mindenképpen gondoznia kellene a hajót, amely a kiemelése után most a parton rozsdásodik tovább. 

 
A hajó hátulról. Fotó: a szerző felvétel

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.