Szívszorító látvány a partra emelt Szőke Tisza

Kis-Magyarország

Több mint egy éve emelték ki az elsüllyedt gőzhajót, azóta a parton rohad tovább. A hajót megmentő cég nem árulja el, sikerült-e felmérni a test állapotát.

Tavaly januárban húzták partra a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza lapátkerekes gőzhajót Szegeden. Ez a 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának.

Volt luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül diszkóhajó. A szegedi önkormányzat az ezredforduló után jelképes összegért adta oda a Mahart Tiszayacht Kft.-nek.

Ezután vontatták a tápéi téli kikötőbe, ahol több évnyi elhanyagolás után 2012-ben elsüllyedt. 

 
A IV. Károly király nevű hajó a vízen. Fotó: Hajózásért Alapítvány
 

A hajó eddigi 104 évéből 41-et töltött Szegeden, és alig húszat szem előtt, a folyó belvárosi szakaszán. Ennek ellenére a városban sokan érzik a magukénak, és sorsa élénken foglalkoztatja a múlt értékei iránt fogékony embereket. Azért, hogy a Szőke Tisza neve a felszínen maradjon, mások mellett sokat tett Szilágyi Árpád, aki a megyei vendéglátó-vállalat műszaki ellenőreként, belső építészeként 1980-ban részt vett a Szegedre hozott hajó felújításában. A Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület vezetőjeként, a közéleti kávéház műsorvezetőjeként gyakran hozta szóba a hajó sorsát, de sokan elvárnák, hogy valaki – az önkormányzat, az állam – mentse meg a pusztuló értéket, miközben a hajó víz feletti részét azok, akik más szempontból láttak benne értéket, az elmúlt években szétberhelték, elhordták.

Kiemelés

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó százéves korában, 2017-ben lett a Hajózásért Alapítványé, amelyet kifejezetten a kiemelésére, megmentésére hozott létre Varga Mihály, az építőipari KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba, aki az ügy mellett hosszú ideje elkötelezett hajózási szakember. A 300 tonnásra becsült törzs kiemelésére többen is ajánlatot tettek, de senki sem garantálta, hogy ez egy darabban menni fog.

Végül 2019 októberében a KÉSZ-hez tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. fogott hozzá a kiemeléshez. Ehhez testre szabott technológiát alkalmaztak: 15 darab, egyenként 10 méter hosszú és másfél méter vastag felfújható ballont készítettek, hozzá egyedi kötélzetet. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.

 
A Szőke Tisza a parton. Fotó: a szerző felvétele
 

A kft. ügyvezetője, Heizler Tamás akkor azt nyilatkozta, hogy a parton, kárfelmérés után derül ki, mennyire súlyos a hajó állapota, a jövőjéről csak ezután lehet komolyan gondolkodni. Az alapítvány és a cég mindenesetre teljesítette, amit vállalt, az ipari műemlék iránti tisztelettől vezérelve: most már nem a vízben pusztul az évszázados hajó.

Decemberben a Narancs.hu azt kérdezte a KÉSZ Csoporttól, hogy milyen eredményt hozott a hajó állapotának felmérése, lehet-e tudni arról, hogy meg tudják-e menteni, van-e terv arra, milyen céllal újítják fel, mennyibe kerülhet, milyen forrásból szereznek rá pénzt, és mikor kezdődhet a munka. Azóta sikerült beszélni a kiemelést irányító szakemberrel, aki azt mondta, a hivatalos választ a cég küldi majd el, de nem fogunk lemaradni semmiről.

A webradio.hu februárban szintén kereste a vállalkozást. A cikk szerint a KÉSZ annyit árult el, hogy

„olyan megoldásban gondolkodnak, amely a szegediek számára valamilyen élményt nyújt majd.”

A mostani látvány viszont megrendítő élmény. A hajót körbejárva a kerítésen kívül a laikus szemlélő érteni kezdi, miért nem jelentkezett eddig befektető, aki fantáziát látna benne, és a választott testületek is miért vonakodtak közpénzt költeni rá. Hiszen aki felújítja, annak azután üzleti alapon működtetnie, de legalábbis mindenképpen gondoznia kellene a hajót, amely a kiemelése után most a parton rozsdásodik tovább. 

 
A hajó hátulról. Fotó: a szerző felvétel

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.