Szolnoknak nagy szüksége van új hídra, de a lakosság még alig tud valamit

Kis-Magyarország

Több évnyi ígérgetés után a napokban elkezdődött a szolnoki Csáklya utcai Tisza-híd és a hozzá csatlakozó szandaszőlősi városrészt elkerülő 8 kilométeres útszakasz tervezése. Az egyre növekvő forgalom miatt a beruházás elkerülhetetlen. Ám a környéken lakók projektről szóló tájékoztatása hagy némi kívánnivalót maga után; egyelőre kérdések vannak, válaszok alig-alig.  

A tervezéssel kapcsolatos munkát a Roden nevű cég nyerte el, munkásai már elkezdték a geodéziai előkészítést. Lapunk a városházán érddeklődött a projekt megvalósításáról, de a polgármesteri hivatal a beruházás bonyolítójához, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez (NIF) irányított. Pedig Szalay Ferenc szolnoki fideszes polgármester a múlt hét második felében még büszkén nyilatkozott a projektről a Facebook-oldalára feltöltött videóban. Portálunk három nappal korábban kérdezte arról a városvezetőt a részletekről. 

Szalay Ferenc a közösségi oldalán elmondta, csak a tervezés két évig tart. Azt már nem tudta megmondani, hogy a kivitelezés mennyi időt vesz igénybe. A polgármester nem egyedül szerepelt a videóban. A munkák kezdetét állandó partnerével, Kállai Mária fideszes országgyűlési képviselővel együtt jelentette be. Korábban neki is ugyanazt a kérdéssort tettük fel, mint Szalay Ferencnek, ám ő is a NIF-hez irányított. A videóban a két kormánypárti politikus éppen csak erről a cégről nem szólt egy szót sem.

Válasz nélkül hagyott kérdések

A Szalay-Kállai-kettős korábban nem volt ennyire válogatós. Még 2019-ben Mosóczi Lászlóval, az Informatikai és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával együtt jelentették be, hogy nincs visszaút, megépül az új híd és az elkerülő. Igaz, akkor még azt mondták, hogy 2020 elején megköthető a szerződés a tervezővel, ám végül ez 2021 elején valósult meg.

Máris egyéves csúszásban van a projekt.

A polgármestertől és az országgyűlési képviselőtől azt szerettük volna megtudni, szükség lesz-e szanálásra, kisajátításra az adott területeken, volt-e ezzel kapcsolatban lakossági fórum, illetve lesz-e még szükség erre. Megkérdeztük azt is, elképzelhető-e, hogy a jelen gazdasági helyzetben akadály gördül a megvalósítás elé. Érdeklődtünk a híd és az elkerülő tervezett átadási időpontjáról, továbbá arról, a mobilizáció jelenlegi üteme szerint mennyi időre oldja meg a közlekedési gondokat az új híd. A városházáról annyit közölte: „A lakosság tájékoztatásával, a nyomvonallal kapcsolatos, ránk háruló feladatokat is időben el fogjuk végezni, de ezekről egyelőre még túl korai egyeztetni, hiszen február végén választották ki a nemzetközi eljárásban a tervező céget.”

Kérdéseinkkel megkerestük a NIF Zrt.-t. Válaszukban ugyanazt írták, amit a tervezés közbeszerzési értesítőjében közöltek. Azaz: mit és hol kell megépíteni, illetve mikorra várható a projekt befejezése (erről lásd Mi is épül majd Szolnokon? című keretes írásunkat). 

A helyieket nem tájékoztatták

Kimentünk a helyszínre. A Csáklya utca ma nyugodt lakóterület. Pár száz méterre innen folyik a Tisza. Csend van, talán vihar előtti csend. A környéken lakók nemigen tudnak arról, mit kell lebontani, mi marad meg. Többségüknek fogalma sincs, mi lesz itt a következő években, éppen ezért érthető, ha aggódnak. Egy idősebb házaspár azt állította, eddig semmiféle tájékoztatást nem kaptak, semmilyen fórum nem volt. Attól tartanak, majd csak akkor lesz tervismertető fórum, amikor már minden készen lesz. Fogalmuk sincs, hol lesz a nyomvonal, de az szerintük biztos, hogy a Csáklya utcát ki kell majd egyenesíteni, de hogy ehhez az utca melyik oldalából vesznek el területet, nem is sejtik. Szerintük az új híddal tönkremegy itt minden, élhetetlen lesz a környék. A forgalomterhelés miatt zuhanni fognak az ingatlanárak, a zaj és a bűz állandósul majd.

 
A szolnoki Csáklya utcát jelző tábla
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

A Csáklya utcai kanyarban egy talán 100 éves, magas padlásterű régi halász ikerház áll. „Gyanús”, hogy szanálásban érintett épület lesz, mert szinte biztos, hogy a leendő nyomvonalba esik.  Az ingatlan egyik felében lakó férfi nem izgatja magát, mert hamarosan elköltözik innen. Ám ő is úgy tudja, a környéken élők többsége aggodalommal tekint a beruházás elé. Ez itt a béke, a nyugalom szigete, mondta, a híddal minden meg fog változni.

Az ikerház Tisza felé eső részéből csengetésünkre egy idősebb hölgy jött ki. A földmérőktől értesült, hogy házának annyi lesz, le kell bontani. Tudja, hogy háborognak a lakók, de azt is megérti, hogy Szolnoknak nagyon fontos ez a híd. Nem akarna innen elmenni, hiszen itt lakik 1975 óta, de elfogadta a helyzetet, ha menni kell, hát menni kell. Csak azt nem érti, miért nem hamarabb fogtak ehhez hozzá. Szerinte nem a Tiszavirág gyaloghidat kellett volna megépíteni, hanem ezt, mert a Tiszaliget északi részét a belvárossal összekötő gyalogos átkelő csupán látványberuházás volt.

"A civilek építsenek hosszában hidat a Tiszán"

Egy második szolnoki belvárosi híd szükségessége már régen felmerült. Jelenleg ugyanis mintha a török időkben maradt volna Szolnok: akkor is egy belvárosi átkelője volt, most is egy van. A jelentősen megnövekedett járműforgalom miatt már évek óta égető szüksége lenne a megyeszékhelynek egy újabb városi hídra. Szolnok a Tiszától kettévágott településszerkezetű, keleti és nyugati részeit csak egy belső közúti híd köti össze, emiatt állandósult dugók jellemzik a reggeli és délutáni forgalmat. Még jóval a 2010-es évek előtt felmerült egy új híd építése, akkor a Mester utat tartotta jónak egy elképzelés, de civilek hatására készült tanulmánynak köszönhetően a Csáklya utcára került a hangsúly.

Ezzel azonban a világhálón fellelhető anyagok szerint akkor még Szalay Ferenc polgármester nem értett egyet. Véleménye az volt, a belvárosi forgalmat az északi elkerülő út megépítése megoldja majd. Egyszerűen butaságnak nevezte az ötletet, és cinikusan azt javasolta a civileknek, hogy ha hidat akarnak a Tiszán, akkor építsenek rajta hosszában.

Vége az idilli állapotnak?

Hetven éve lakik egy férfi a környék egyik kis utcájában. Tudja, kell a híd, de szerinte a 4-es úton levő Szent István hidat kellett volna úgy megépíteni harminc éve, hogy az a város forgalmát is képes legyen elvezetni. Lakossági fórumról nem tudott, szerinte nem történt semmiféle tájékoztatás. Azt mondta, volt már itt valamikor méricskélés és volt már terv is, de az az ismeretei szerint elévült. Most viszont úgy vélekedett, az egykor papírgyári vezetőknek épült lakóparkból vesznek el nyolc métert, ott szélesítik ki az utat.

 
Itt ívelne át a Tiszán az  új híd
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

Megjegyezte, nem lesz jó ott lakni, a lakók nézhetik ugyanis a zajvédő falat. Sajnálja, hogy tönkrevágja a környéket a híd, és főleg azt, hogy a tervezett nyomvonalba esnek a Tiszán lévő stégek. Mint mondta, ők mindig itt nyaraltak, nem mentek el sehova, annyira gyönyörű itt a Tisza. Most azonban ennek az idilli állapotnak a híddal vége lesz.

Az egyik utcában egy fát gallyazó férfi legyintve annyit mondott, olyan régóta tervezik már ezt a hidat, hogy várjuk ki, lesz-e belőle egyáltalán valami.

Mi is épül majd Szolnokon?

A NIF Zrt. tájékoztatása, vagyis a Közbeszerzési Értesítőben 2019-ben megjelentek szerint "a tervezendő új nyomvonal kezdő szelvénye a Csáklya utca Mártírok útja szintbeli kereszteződésétől indul és a felső-szandai réten létesítendő, új körforgalmú csomópontokon átvezetve csatlakozik a 4-es főúthoz külön szintű csomóponton keresztül. Szükséges a 4-es főút Szent István Tisza-híd - 4.-442. számú főutak (a Szolnokot délről elkerülő 4-es főút és az abból Szandaszőlős irányába leágazó 442-es út - a szerk.) meglévő külön szintű csomópont közötti szakaszának 2x2 forgalmi sávra történő, gyűjtő-elosztó sávos bővítése is hozzávetőlegesen 1,3 kilométer hosszban.

A Tiszaliget eddigi egyirányú megközelítésének megszüntetésére szükséges egy 2x1 sávos, kb. 1,2 kilométer hosszú út kialakítása, amely az új nyomvonalból indulva csatlakozik a meglévő Tiszaligeti sétányhoz. Az előkészítés során biztosítani kell a gyalogos és kerékpáros megközelítését a Tiszaligetnek és a felső-szandai réten található bevásárlóközpontoknak.  A tervezési feladat részét képezi a Szandaszőlős városrész elkerülését biztosító új, kb. 8 kilométer hosszú 2x1 sávos út megtervezése is. A tervezési feladat magában foglalja továbbá a Csáklya úton (sic!) található szintbeli közúti-vasúti átjáró áttervezését, egy kb. 200 méter hosszú Tisza folyón átívelő új híd és egy kb. 650 méter hosszú új ártéri híd tervezését is." A tervezést és az engedélyek megszerzését a Roden Kft. végzi nettó 579 millió forint értékben. A projekt befejezési határideje 2023. május vége.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.