Szolnoknak nagy szüksége van új hídra, de a lakosság még alig tud valamit

Kis-Magyarország

Több évnyi ígérgetés után a napokban elkezdődött a szolnoki Csáklya utcai Tisza-híd és a hozzá csatlakozó szandaszőlősi városrészt elkerülő 8 kilométeres útszakasz tervezése. Az egyre növekvő forgalom miatt a beruházás elkerülhetetlen. Ám a környéken lakók projektről szóló tájékoztatása hagy némi kívánnivalót maga után; egyelőre kérdések vannak, válaszok alig-alig.  

A tervezéssel kapcsolatos munkát a Roden nevű cég nyerte el, munkásai már elkezdték a geodéziai előkészítést. Lapunk a városházán érddeklődött a projekt megvalósításáról, de a polgármesteri hivatal a beruházás bonyolítójához, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez (NIF) irányított. Pedig Szalay Ferenc szolnoki fideszes polgármester a múlt hét második felében még büszkén nyilatkozott a projektről a Facebook-oldalára feltöltött videóban. Portálunk három nappal korábban kérdezte arról a városvezetőt a részletekről. 

Szalay Ferenc a közösségi oldalán elmondta, csak a tervezés két évig tart. Azt már nem tudta megmondani, hogy a kivitelezés mennyi időt vesz igénybe. A polgármester nem egyedül szerepelt a videóban. A munkák kezdetét állandó partnerével, Kállai Mária fideszes országgyűlési képviselővel együtt jelentette be. Korábban neki is ugyanazt a kérdéssort tettük fel, mint Szalay Ferencnek, ám ő is a NIF-hez irányított. A videóban a két kormánypárti politikus éppen csak erről a cégről nem szólt egy szót sem.

Válasz nélkül hagyott kérdések

A Szalay-Kállai-kettős korábban nem volt ennyire válogatós. Még 2019-ben Mosóczi Lászlóval, az Informatikai és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával együtt jelentették be, hogy nincs visszaút, megépül az új híd és az elkerülő. Igaz, akkor még azt mondták, hogy 2020 elején megköthető a szerződés a tervezővel, ám végül ez 2021 elején valósult meg.

Máris egyéves csúszásban van a projekt.

A polgármestertől és az országgyűlési képviselőtől azt szerettük volna megtudni, szükség lesz-e szanálásra, kisajátításra az adott területeken, volt-e ezzel kapcsolatban lakossági fórum, illetve lesz-e még szükség erre. Megkérdeztük azt is, elképzelhető-e, hogy a jelen gazdasági helyzetben akadály gördül a megvalósítás elé. Érdeklődtünk a híd és az elkerülő tervezett átadási időpontjáról, továbbá arról, a mobilizáció jelenlegi üteme szerint mennyi időre oldja meg a közlekedési gondokat az új híd. A városházáról annyit közölte: „A lakosság tájékoztatásával, a nyomvonallal kapcsolatos, ránk háruló feladatokat is időben el fogjuk végezni, de ezekről egyelőre még túl korai egyeztetni, hiszen február végén választották ki a nemzetközi eljárásban a tervező céget.”

Kérdéseinkkel megkerestük a NIF Zrt.-t. Válaszukban ugyanazt írták, amit a tervezés közbeszerzési értesítőjében közöltek. Azaz: mit és hol kell megépíteni, illetve mikorra várható a projekt befejezése (erről lásd Mi is épül majd Szolnokon? című keretes írásunkat). 

A helyieket nem tájékoztatták

Kimentünk a helyszínre. A Csáklya utca ma nyugodt lakóterület. Pár száz méterre innen folyik a Tisza. Csend van, talán vihar előtti csend. A környéken lakók nemigen tudnak arról, mit kell lebontani, mi marad meg. Többségüknek fogalma sincs, mi lesz itt a következő években, éppen ezért érthető, ha aggódnak. Egy idősebb házaspár azt állította, eddig semmiféle tájékoztatást nem kaptak, semmilyen fórum nem volt. Attól tartanak, majd csak akkor lesz tervismertető fórum, amikor már minden készen lesz. Fogalmuk sincs, hol lesz a nyomvonal, de az szerintük biztos, hogy a Csáklya utcát ki kell majd egyenesíteni, de hogy ehhez az utca melyik oldalából vesznek el területet, nem is sejtik. Szerintük az új híddal tönkremegy itt minden, élhetetlen lesz a környék. A forgalomterhelés miatt zuhanni fognak az ingatlanárak, a zaj és a bűz állandósul majd.

 
A szolnoki Csáklya utcát jelző tábla
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

A Csáklya utcai kanyarban egy talán 100 éves, magas padlásterű régi halász ikerház áll. „Gyanús”, hogy szanálásban érintett épület lesz, mert szinte biztos, hogy a leendő nyomvonalba esik.  Az ingatlan egyik felében lakó férfi nem izgatja magát, mert hamarosan elköltözik innen. Ám ő is úgy tudja, a környéken élők többsége aggodalommal tekint a beruházás elé. Ez itt a béke, a nyugalom szigete, mondta, a híddal minden meg fog változni.

Az ikerház Tisza felé eső részéből csengetésünkre egy idősebb hölgy jött ki. A földmérőktől értesült, hogy házának annyi lesz, le kell bontani. Tudja, hogy háborognak a lakók, de azt is megérti, hogy Szolnoknak nagyon fontos ez a híd. Nem akarna innen elmenni, hiszen itt lakik 1975 óta, de elfogadta a helyzetet, ha menni kell, hát menni kell. Csak azt nem érti, miért nem hamarabb fogtak ehhez hozzá. Szerinte nem a Tiszavirág gyaloghidat kellett volna megépíteni, hanem ezt, mert a Tiszaliget északi részét a belvárossal összekötő gyalogos átkelő csupán látványberuházás volt.

"A civilek építsenek hosszában hidat a Tiszán"

Egy második szolnoki belvárosi híd szükségessége már régen felmerült. Jelenleg ugyanis mintha a török időkben maradt volna Szolnok: akkor is egy belvárosi átkelője volt, most is egy van. A jelentősen megnövekedett járműforgalom miatt már évek óta égető szüksége lenne a megyeszékhelynek egy újabb városi hídra. Szolnok a Tiszától kettévágott településszerkezetű, keleti és nyugati részeit csak egy belső közúti híd köti össze, emiatt állandósult dugók jellemzik a reggeli és délutáni forgalmat. Még jóval a 2010-es évek előtt felmerült egy új híd építése, akkor a Mester utat tartotta jónak egy elképzelés, de civilek hatására készült tanulmánynak köszönhetően a Csáklya utcára került a hangsúly.

Ezzel azonban a világhálón fellelhető anyagok szerint akkor még Szalay Ferenc polgármester nem értett egyet. Véleménye az volt, a belvárosi forgalmat az északi elkerülő út megépítése megoldja majd. Egyszerűen butaságnak nevezte az ötletet, és cinikusan azt javasolta a civileknek, hogy ha hidat akarnak a Tiszán, akkor építsenek rajta hosszában.

Vége az idilli állapotnak?

Hetven éve lakik egy férfi a környék egyik kis utcájában. Tudja, kell a híd, de szerinte a 4-es úton levő Szent István hidat kellett volna úgy megépíteni harminc éve, hogy az a város forgalmát is képes legyen elvezetni. Lakossági fórumról nem tudott, szerinte nem történt semmiféle tájékoztatás. Azt mondta, volt már itt valamikor méricskélés és volt már terv is, de az az ismeretei szerint elévült. Most viszont úgy vélekedett, az egykor papírgyári vezetőknek épült lakóparkból vesznek el nyolc métert, ott szélesítik ki az utat.

 
Itt ívelne át a Tiszán az  új híd
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

Megjegyezte, nem lesz jó ott lakni, a lakók nézhetik ugyanis a zajvédő falat. Sajnálja, hogy tönkrevágja a környéket a híd, és főleg azt, hogy a tervezett nyomvonalba esnek a Tiszán lévő stégek. Mint mondta, ők mindig itt nyaraltak, nem mentek el sehova, annyira gyönyörű itt a Tisza. Most azonban ennek az idilli állapotnak a híddal vége lesz.

Az egyik utcában egy fát gallyazó férfi legyintve annyit mondott, olyan régóta tervezik már ezt a hidat, hogy várjuk ki, lesz-e belőle egyáltalán valami.

Mi is épül majd Szolnokon?

A NIF Zrt. tájékoztatása, vagyis a Közbeszerzési Értesítőben 2019-ben megjelentek szerint "a tervezendő új nyomvonal kezdő szelvénye a Csáklya utca Mártírok útja szintbeli kereszteződésétől indul és a felső-szandai réten létesítendő, új körforgalmú csomópontokon átvezetve csatlakozik a 4-es főúthoz külön szintű csomóponton keresztül. Szükséges a 4-es főút Szent István Tisza-híd - 4.-442. számú főutak (a Szolnokot délről elkerülő 4-es főút és az abból Szandaszőlős irányába leágazó 442-es út - a szerk.) meglévő külön szintű csomópont közötti szakaszának 2x2 forgalmi sávra történő, gyűjtő-elosztó sávos bővítése is hozzávetőlegesen 1,3 kilométer hosszban.

A Tiszaliget eddigi egyirányú megközelítésének megszüntetésére szükséges egy 2x1 sávos, kb. 1,2 kilométer hosszú út kialakítása, amely az új nyomvonalból indulva csatlakozik a meglévő Tiszaligeti sétányhoz. Az előkészítés során biztosítani kell a gyalogos és kerékpáros megközelítését a Tiszaligetnek és a felső-szandai réten található bevásárlóközpontoknak.  A tervezési feladat részét képezi a Szandaszőlős városrész elkerülését biztosító új, kb. 8 kilométer hosszú 2x1 sávos út megtervezése is. A tervezési feladat magában foglalja továbbá a Csáklya úton (sic!) található szintbeli közúti-vasúti átjáró áttervezését, egy kb. 200 méter hosszú Tisza folyón átívelő új híd és egy kb. 650 méter hosszú új ártéri híd tervezését is." A tervezést és az engedélyek megszerzését a Roden Kft. végzi nettó 579 millió forint értékben. A projekt befejezési határideje 2023. május vége.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.