Szolnoknak nagy szüksége van új hídra, de a lakosság még alig tud valamit

Kis-Magyarország

Több évnyi ígérgetés után a napokban elkezdődött a szolnoki Csáklya utcai Tisza-híd és a hozzá csatlakozó szandaszőlősi városrészt elkerülő 8 kilométeres útszakasz tervezése. Az egyre növekvő forgalom miatt a beruházás elkerülhetetlen. Ám a környéken lakók projektről szóló tájékoztatása hagy némi kívánnivalót maga után; egyelőre kérdések vannak, válaszok alig-alig.  

A tervezéssel kapcsolatos munkát a Roden nevű cég nyerte el, munkásai már elkezdték a geodéziai előkészítést. Lapunk a városházán érddeklődött a projekt megvalósításáról, de a polgármesteri hivatal a beruházás bonyolítójához, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez (NIF) irányított. Pedig Szalay Ferenc szolnoki fideszes polgármester a múlt hét második felében még büszkén nyilatkozott a projektről a Facebook-oldalára feltöltött videóban. Portálunk három nappal korábban kérdezte arról a városvezetőt a részletekről. 

Szalay Ferenc a közösségi oldalán elmondta, csak a tervezés két évig tart. Azt már nem tudta megmondani, hogy a kivitelezés mennyi időt vesz igénybe. A polgármester nem egyedül szerepelt a videóban. A munkák kezdetét állandó partnerével, Kállai Mária fideszes országgyűlési képviselővel együtt jelentette be. Korábban neki is ugyanazt a kérdéssort tettük fel, mint Szalay Ferencnek, ám ő is a NIF-hez irányított. A videóban a két kormánypárti politikus éppen csak erről a cégről nem szólt egy szót sem.

Válasz nélkül hagyott kérdések

A Szalay-Kállai-kettős korábban nem volt ennyire válogatós. Még 2019-ben Mosóczi Lászlóval, az Informatikai és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával együtt jelentették be, hogy nincs visszaút, megépül az új híd és az elkerülő. Igaz, akkor még azt mondták, hogy 2020 elején megköthető a szerződés a tervezővel, ám végül ez 2021 elején valósult meg.

Máris egyéves csúszásban van a projekt.

A polgármestertől és az országgyűlési képviselőtől azt szerettük volna megtudni, szükség lesz-e szanálásra, kisajátításra az adott területeken, volt-e ezzel kapcsolatban lakossági fórum, illetve lesz-e még szükség erre. Megkérdeztük azt is, elképzelhető-e, hogy a jelen gazdasági helyzetben akadály gördül a megvalósítás elé. Érdeklődtünk a híd és az elkerülő tervezett átadási időpontjáról, továbbá arról, a mobilizáció jelenlegi üteme szerint mennyi időre oldja meg a közlekedési gondokat az új híd. A városházáról annyit közölte: „A lakosság tájékoztatásával, a nyomvonallal kapcsolatos, ránk háruló feladatokat is időben el fogjuk végezni, de ezekről egyelőre még túl korai egyeztetni, hiszen február végén választották ki a nemzetközi eljárásban a tervező céget.”

Kérdéseinkkel megkerestük a NIF Zrt.-t. Válaszukban ugyanazt írták, amit a tervezés közbeszerzési értesítőjében közöltek. Azaz: mit és hol kell megépíteni, illetve mikorra várható a projekt befejezése (erről lásd Mi is épül majd Szolnokon? című keretes írásunkat). 

A helyieket nem tájékoztatták

Kimentünk a helyszínre. A Csáklya utca ma nyugodt lakóterület. Pár száz méterre innen folyik a Tisza. Csend van, talán vihar előtti csend. A környéken lakók nemigen tudnak arról, mit kell lebontani, mi marad meg. Többségüknek fogalma sincs, mi lesz itt a következő években, éppen ezért érthető, ha aggódnak. Egy idősebb házaspár azt állította, eddig semmiféle tájékoztatást nem kaptak, semmilyen fórum nem volt. Attól tartanak, majd csak akkor lesz tervismertető fórum, amikor már minden készen lesz. Fogalmuk sincs, hol lesz a nyomvonal, de az szerintük biztos, hogy a Csáklya utcát ki kell majd egyenesíteni, de hogy ehhez az utca melyik oldalából vesznek el területet, nem is sejtik. Szerintük az új híddal tönkremegy itt minden, élhetetlen lesz a környék. A forgalomterhelés miatt zuhanni fognak az ingatlanárak, a zaj és a bűz állandósul majd.

 
A szolnoki Csáklya utcát jelző tábla
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

A Csáklya utcai kanyarban egy talán 100 éves, magas padlásterű régi halász ikerház áll. „Gyanús”, hogy szanálásban érintett épület lesz, mert szinte biztos, hogy a leendő nyomvonalba esik.  Az ingatlan egyik felében lakó férfi nem izgatja magát, mert hamarosan elköltözik innen. Ám ő is úgy tudja, a környéken élők többsége aggodalommal tekint a beruházás elé. Ez itt a béke, a nyugalom szigete, mondta, a híddal minden meg fog változni.

Az ikerház Tisza felé eső részéből csengetésünkre egy idősebb hölgy jött ki. A földmérőktől értesült, hogy házának annyi lesz, le kell bontani. Tudja, hogy háborognak a lakók, de azt is megérti, hogy Szolnoknak nagyon fontos ez a híd. Nem akarna innen elmenni, hiszen itt lakik 1975 óta, de elfogadta a helyzetet, ha menni kell, hát menni kell. Csak azt nem érti, miért nem hamarabb fogtak ehhez hozzá. Szerinte nem a Tiszavirág gyaloghidat kellett volna megépíteni, hanem ezt, mert a Tiszaliget északi részét a belvárossal összekötő gyalogos átkelő csupán látványberuházás volt.

"A civilek építsenek hosszában hidat a Tiszán"

Egy második szolnoki belvárosi híd szükségessége már régen felmerült. Jelenleg ugyanis mintha a török időkben maradt volna Szolnok: akkor is egy belvárosi átkelője volt, most is egy van. A jelentősen megnövekedett járműforgalom miatt már évek óta égető szüksége lenne a megyeszékhelynek egy újabb városi hídra. Szolnok a Tiszától kettévágott településszerkezetű, keleti és nyugati részeit csak egy belső közúti híd köti össze, emiatt állandósult dugók jellemzik a reggeli és délutáni forgalmat. Még jóval a 2010-es évek előtt felmerült egy új híd építése, akkor a Mester utat tartotta jónak egy elképzelés, de civilek hatására készült tanulmánynak köszönhetően a Csáklya utcára került a hangsúly.

Ezzel azonban a világhálón fellelhető anyagok szerint akkor még Szalay Ferenc polgármester nem értett egyet. Véleménye az volt, a belvárosi forgalmat az északi elkerülő út megépítése megoldja majd. Egyszerűen butaságnak nevezte az ötletet, és cinikusan azt javasolta a civileknek, hogy ha hidat akarnak a Tiszán, akkor építsenek rajta hosszában.

Vége az idilli állapotnak?

Hetven éve lakik egy férfi a környék egyik kis utcájában. Tudja, kell a híd, de szerinte a 4-es úton levő Szent István hidat kellett volna úgy megépíteni harminc éve, hogy az a város forgalmát is képes legyen elvezetni. Lakossági fórumról nem tudott, szerinte nem történt semmiféle tájékoztatás. Azt mondta, volt már itt valamikor méricskélés és volt már terv is, de az az ismeretei szerint elévült. Most viszont úgy vélekedett, az egykor papírgyári vezetőknek épült lakóparkból vesznek el nyolc métert, ott szélesítik ki az utat.

 
Itt ívelne át a Tiszán az  új híd
Fotó: A szerző felvétele/Tóth András

Megjegyezte, nem lesz jó ott lakni, a lakók nézhetik ugyanis a zajvédő falat. Sajnálja, hogy tönkrevágja a környéket a híd, és főleg azt, hogy a tervezett nyomvonalba esnek a Tiszán lévő stégek. Mint mondta, ők mindig itt nyaraltak, nem mentek el sehova, annyira gyönyörű itt a Tisza. Most azonban ennek az idilli állapotnak a híddal vége lesz.

Az egyik utcában egy fát gallyazó férfi legyintve annyit mondott, olyan régóta tervezik már ezt a hidat, hogy várjuk ki, lesz-e belőle egyáltalán valami.

Mi is épül majd Szolnokon?

A NIF Zrt. tájékoztatása, vagyis a Közbeszerzési Értesítőben 2019-ben megjelentek szerint "a tervezendő új nyomvonal kezdő szelvénye a Csáklya utca Mártírok útja szintbeli kereszteződésétől indul és a felső-szandai réten létesítendő, új körforgalmú csomópontokon átvezetve csatlakozik a 4-es főúthoz külön szintű csomóponton keresztül. Szükséges a 4-es főút Szent István Tisza-híd - 4.-442. számú főutak (a Szolnokot délről elkerülő 4-es főút és az abból Szandaszőlős irányába leágazó 442-es út - a szerk.) meglévő külön szintű csomópont közötti szakaszának 2x2 forgalmi sávra történő, gyűjtő-elosztó sávos bővítése is hozzávetőlegesen 1,3 kilométer hosszban.

A Tiszaliget eddigi egyirányú megközelítésének megszüntetésére szükséges egy 2x1 sávos, kb. 1,2 kilométer hosszú út kialakítása, amely az új nyomvonalból indulva csatlakozik a meglévő Tiszaligeti sétányhoz. Az előkészítés során biztosítani kell a gyalogos és kerékpáros megközelítését a Tiszaligetnek és a felső-szandai réten található bevásárlóközpontoknak.  A tervezési feladat részét képezi a Szandaszőlős városrész elkerülését biztosító új, kb. 8 kilométer hosszú 2x1 sávos út megtervezése is. A tervezési feladat magában foglalja továbbá a Csáklya úton (sic!) található szintbeli közúti-vasúti átjáró áttervezését, egy kb. 200 méter hosszú Tisza folyón átívelő új híd és egy kb. 650 méter hosszú új ártéri híd tervezését is." A tervezést és az engedélyek megszerzését a Roden Kft. végzi nettó 579 millió forint értékben. A projekt befejezési határideje 2023. május vége.

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.

A leégett kastély felépítése

A kötet megjelenése után publikált Párhuzamos létezésben című műhelyesszéjében Láng Orsolya úgy fogalmazott, hogy akkor zárja le a verseskötetének kéziratát, amikor úgy érzi, már nem tud többet mondani „arról a kevés dologról, ami foglalkoztat”.

Utánunk is ősök jönnek

Mint amikor locsog a tenger, nyolc-tíz mondatos, csak ritkán hosszabb szövegekből áll ez a regény. Apró képek, monológok arról, hogyan tölti el az életét az ember a neten és a valóságban, hogyan éli meg a rácsodálkozás örömét, szakadatlanul tanulva és csalódva.

Múlt, jelen, jövő

„Miről vitatkoznak a magyarok?” – teszi fel a fogós kérdést a Klubrádió nemrégiben indult műsorának, a Három az igazságnak a beharangozója. Aztán gyorsan meg is válaszolja: „Természetesen önmagukról. És természetesen csak egy igazságot ismernek arról, hogy kik is ők, mi jó nekik, és hová tartanak.