Útdíjat vezetett be a polgármester, háborog a falu Újszentivánon

Kis-Magyarország

A 3 és fél tonnánál nehezebb teherautók után naponta 2000, a 12 tonnánál nagyobbakra 4000 forintos útfenntartási hozzájárulást rótt ki januártól Putnik Lázár újszentiváni polgármester. Egy helyi cég a kormányhivatalnál tiltakozott. Ott úgy találták, a rendelet törvénysértő. A polgármester szerint ez tévedés, úgyhogy mihelyt lehet, bevezetik a díjat.

„A helyi közutak és műtárgyak állagának megóvása, a tulajdonában és kezelésében lévő helyi közutak állapotának védelme, illetve a helyi közutakon a biztonságos közlekedés feltételeinek, a környezet nyugalmának és a lakosság pihenéshez való jogának biztosítása érdekében” hozott rendeletet a polgármester az 1899 lelkes Csongrád-Csanád megyei Újszentivánon november 30-án, a képviselő-testület nevében eljárva. Az elvileg január 1-jén hatályba lépő helyi jogszabály arról szól, hogy Újszentiván önkormányzati tulajdonú útjain a 3 és fél tonnánál nehezebb járművek, járműszerelvények csak behajtási engedéllyel közlekedhetnek. Az engedély iránti kérelmet erre rendszeresített nyomtatványon lehet benyújtani a polgármesteri hivatalhoz; lehet eseti, egy hétre, egy hónapra, fél és egy évre szóló engedélyt kérni.

Nyolc napon belül elbírálja a kérelmeket

Az engedély útfenntartási díjjal jár; 3 és fél tonnánál nehezebb és 12 tonnánál könnyebb járművek esetén egy napra 2 ezer, egy hétre 4 ezer, egy hónapra 10, fél évre 15, egy évre 30 ezer forintot kell fizetni. A 12 tonnánál súlyosabb járművek engedélye 4 , 6 , 15, 20 és 40 ezer forint. Az engedélyek kiadása, felülvizsgálata, visszavonása nem automatikus: ez a veszélyhelyzet elmúltával is polgármesteri hatáskör marad. A rendelet szerint ugyanis ezt a jogot a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át, ő pedig „a kérelmet megvizsgálja, és a beérkezésétől számított nyolc napon belül elbírálja”.

A rendelet azokra is vonatkozik, akik építkeznek, és valamilyen anyagot hozatnak a házukhoz. Az önkormányzati építkezésekhez anyagot szállító kocsik után nem kell fizetni. Az önkormányzati tulajdonú gépjárművek, valamint a honvédségi, rendőrségi, nemzetbiztonsági, büntetés-végrehajtási, katasztrófavédelmi és adóhatósági járművek is mentesülnek a fizetés alól.

Forrás: Élhető Újszentivánért Facebook
 
 

Megkérdeztük Putnik Lázár (független) polgármestertől, mi indokolta a rendelet megalkotását épp most. Azt válaszolta, Újszentiván is jelentős bevételtől esett el azzal, hogy a kormány elvonta a településektől a gépjárműadót, amiből jutott az utak rendbetételére. Ezt valahogyan pótolni kell, mert az utak fenntartása továbbra is önkormányzati feladat. A polgármester szerint Újszentiván egyik útját sem arra tervezték, hogy 20-30 tonnás teherautók járjanak rajta, mégis több olyan útszakasz van a településen, amely ilyen terhelést visel. A KRESZ lehetővé teszi, hogy az önkormányzat rendeletet hozzon saját útjainak használatáról, arról, hogy korlátozza, engedélyhez kösse a nagyobb tömegű járművek behajtását. „Hazánkban kétféle adóztatás van, az egyik a vagyoni jellegű, ilyen például helyben a kommunális adó. A másik a fogyasztási jellegű adó, mint például a bankadó vagy az áfa. A behajtási díj lényegében olyan bevételt jelent a településnek, ami valahol a kettő között helyezkedik el” – fejtette ki Putnik Lázár. Úgy látja,

ez a díj „az éves szállítási események tükrében nem jelenthet magas terhelést a lakosok számára”.

A cél az, hogy az önkormányzati tulajdonú utak állapota ne romoljon olyan ütemben, ahogyan az elmúlt években megfigyelhető volt. A befolyó pénzt a rendszeres útfelújításokra fordítja a község.

A kormánymegbízott választ vár

Az újszentiváni Rózsa úton működő Bovira Zrt. vezérigazgatója, Borbély Sándor bejelentést tett a rendelet megjelenése után a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatalnál. A Vállalkozók Szentiváni Egyesületének Facebook-oldalán december 17-én közzé tették Juhász Tünde kormánymegbízott válaszlevelét. Eszerint a rendeletet megvizsgálta a kormányhivatal, és úgy találta, hogy a képviselő-testület – most helyette a polgármester – tényleg kijelölhet korlátozott forgalmú övezetet, és meg is tilthatja a 3 és fél tonnánál nehezebb járművek közlekedését, akár az egész lakott területen – ha van tehermentesítő út. Ahhoz viszont nincs joga, hogy fenntartási hozzájáruláshoz vagy más fizetési kötelezettséghez kösse az úthasználatot.

A kormánymegbízott ezért törvényességi felhívással fordult Putnik Lázár polgármesterhez, arra kérve, hogy pontosítsa a behajtási tilalom szabályait, „a korlátozott forgalmú övezetre vonatkozó előírásoknak megfelelően”, és

vegye ki a rendeletből a fizetési kötelezettségre vonatkozó részt a rendelet hatályba lépése előtt, tehát még idén.

Juhász Tünde várja a polgármester válaszát.

Arra a kérdésünkre, hogy a kormánymegbízott törvényességi felhívása befolyásolja-e a rendelet hatályba lépését, Putnik Lázár ezt írta: „véleményem szerint a Kormányhivatal álláspontja téves a díjkivetés tekintetében, így amennyiben a bevezetésnek nem lesz akadálya, úgy arra – természetesen a Kormányhivatal egyes észrevételeit figyelembe véve, átdolgozva – de sor fog kerülni. Jelenleg a szombaton hatályba lépett kormányrendelet rendelkezése értelmében nem kerül bevezetésre a díjtétel.”

Ilyen a boksz

Azok a helybeliek, akikkel a Narancs.hu beszélt a településen, úgy gondolják, hogy a polgármester – kihasználva a veszélyhelyzetben kapott felhatalmazást – a rendelettel azoknak a vállalkozóknak akarja megnehezíteni az életét, akikkel nincs jóban. Ez pedig visszavezethető „az évek óta tartó bokszolásra”, ami a polgármester és az őt támogatók, valamint az ellenzéke között folyik. A képviselő-testületben vitás ügyekben a szavazati arány rendszerint 4:3 a polgármester javára. A cikkünk megírásához folytatott háttérbeszélgetések alapján az körvonalazódott, hogy az úthasználatról szóló rendelet sem született volna meg egyhangúlag, ha a képviselő-testület szavaz róla.

Megkérdeztük Borbély Sándort, mit gondol, hogyan folytatódhat ez az ügy. Azt mondta, egy ideális világban, ha egy önkormányzat gondban van, adót szeretne kivetni a helyi vállalkozásokra, akkor a polgármester előbb összehívja a majdani érintetteket, és elmondja nekik, hogy erre készül, mert segítségre van szüksége a településnek. Ilyenkor jó, ha a felek beszélő viszonyban vannak egymással.

Újszentiván a tavalyi önkormányzati választás előtt egy választási csalással kapcsolatos üggyel került be a hírekbe. A bíróság első fokon másokkal együtt bűnösnek találta Putnik Lázárt és Ferenczi Ferencet (Fidesz-KDNP), tiszaszigeti kollégáját, mert a vádirat szerint közokirat-hamisítás történt, a községvezetők 142 esetben asszisztáltak fiktív lakcímbejelentéshez, amelynek révén mindkét településen szerb állampolgárok lettek papíron helyi lakossá. Ennek az Átlátszó magyarázata szerint elsősorban az lett volna az értelme, hogy a települések így 2000 fősnél nagyobb lélekszámúvá váltak. A 2000 fősnél kisebb községek önkormányzatainak társulását előíró jogszabály nem vonatkozott volna rájuk, nagyobb maradt volna az önállóság. A két polgármester pénzbüntetést kapott, de a közügyektől nem tiltották el őket. Mindkettőjüket újraválasztották.

A Narancs.hu is arról is beszámolt: Újszentivánon olyan emberek dolgoztak papíron közmunkásként, akiknek valójában volt más állásuk.

Az idén márciusban átadott újszentiváni munkásszállás ügyében pedig a NAV nyomoz költségvetési csalás címén, ismeretlen tettes ellen. A gyanú szerint a munkásszállást megépítő cég 203 millió forint értékben végzett munkát, a generálkivitelező azonban 373 milliót számlázott az önkormányzatnak. A két összeg közötti több mint 150 millió forinttal van gondja a NAV-nak: a hatóság szerint ennyi nem lehet a haszna a tényleges munkát nem végző generálkivitelezőnek. A NAV a Szabad Európa információi szerint együtt vizsgálja a fantomközmunkások és a munkásszállás ügyét.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.