Útdíjat vezetett be a polgármester, háborog a falu Újszentivánon

Kis-Magyarország

A 3 és fél tonnánál nehezebb teherautók után naponta 2000, a 12 tonnánál nagyobbakra 4000 forintos útfenntartási hozzájárulást rótt ki januártól Putnik Lázár újszentiváni polgármester. Egy helyi cég a kormányhivatalnál tiltakozott. Ott úgy találták, a rendelet törvénysértő. A polgármester szerint ez tévedés, úgyhogy mihelyt lehet, bevezetik a díjat.

„A helyi közutak és műtárgyak állagának megóvása, a tulajdonában és kezelésében lévő helyi közutak állapotának védelme, illetve a helyi közutakon a biztonságos közlekedés feltételeinek, a környezet nyugalmának és a lakosság pihenéshez való jogának biztosítása érdekében” hozott rendeletet a polgármester az 1899 lelkes Csongrád-Csanád megyei Újszentivánon november 30-án, a képviselő-testület nevében eljárva. Az elvileg január 1-jén hatályba lépő helyi jogszabály arról szól, hogy Újszentiván önkormányzati tulajdonú útjain a 3 és fél tonnánál nehezebb járművek, járműszerelvények csak behajtási engedéllyel közlekedhetnek. Az engedély iránti kérelmet erre rendszeresített nyomtatványon lehet benyújtani a polgármesteri hivatalhoz; lehet eseti, egy hétre, egy hónapra, fél és egy évre szóló engedélyt kérni.

Nyolc napon belül elbírálja a kérelmeket

Az engedély útfenntartási díjjal jár; 3 és fél tonnánál nehezebb és 12 tonnánál könnyebb járművek esetén egy napra 2 ezer, egy hétre 4 ezer, egy hónapra 10, fél évre 15, egy évre 30 ezer forintot kell fizetni. A 12 tonnánál súlyosabb járművek engedélye 4 , 6 , 15, 20 és 40 ezer forint. Az engedélyek kiadása, felülvizsgálata, visszavonása nem automatikus: ez a veszélyhelyzet elmúltával is polgármesteri hatáskör marad. A rendelet szerint ugyanis ezt a jogot a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át, ő pedig „a kérelmet megvizsgálja, és a beérkezésétől számított nyolc napon belül elbírálja”.

A rendelet azokra is vonatkozik, akik építkeznek, és valamilyen anyagot hozatnak a házukhoz. Az önkormányzati építkezésekhez anyagot szállító kocsik után nem kell fizetni. Az önkormányzati tulajdonú gépjárművek, valamint a honvédségi, rendőrségi, nemzetbiztonsági, büntetés-végrehajtási, katasztrófavédelmi és adóhatósági járművek is mentesülnek a fizetés alól.

Forrás: Élhető Újszentivánért Facebook
 
 

Megkérdeztük Putnik Lázár (független) polgármestertől, mi indokolta a rendelet megalkotását épp most. Azt válaszolta, Újszentiván is jelentős bevételtől esett el azzal, hogy a kormány elvonta a településektől a gépjárműadót, amiből jutott az utak rendbetételére. Ezt valahogyan pótolni kell, mert az utak fenntartása továbbra is önkormányzati feladat. A polgármester szerint Újszentiván egyik útját sem arra tervezték, hogy 20-30 tonnás teherautók járjanak rajta, mégis több olyan útszakasz van a településen, amely ilyen terhelést visel. A KRESZ lehetővé teszi, hogy az önkormányzat rendeletet hozzon saját útjainak használatáról, arról, hogy korlátozza, engedélyhez kösse a nagyobb tömegű járművek behajtását. „Hazánkban kétféle adóztatás van, az egyik a vagyoni jellegű, ilyen például helyben a kommunális adó. A másik a fogyasztási jellegű adó, mint például a bankadó vagy az áfa. A behajtási díj lényegében olyan bevételt jelent a településnek, ami valahol a kettő között helyezkedik el” – fejtette ki Putnik Lázár. Úgy látja,

ez a díj „az éves szállítási események tükrében nem jelenthet magas terhelést a lakosok számára”.

A cél az, hogy az önkormányzati tulajdonú utak állapota ne romoljon olyan ütemben, ahogyan az elmúlt években megfigyelhető volt. A befolyó pénzt a rendszeres útfelújításokra fordítja a község.

A kormánymegbízott választ vár

Az újszentiváni Rózsa úton működő Bovira Zrt. vezérigazgatója, Borbély Sándor bejelentést tett a rendelet megjelenése után a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatalnál. A Vállalkozók Szentiváni Egyesületének Facebook-oldalán december 17-én közzé tették Juhász Tünde kormánymegbízott válaszlevelét. Eszerint a rendeletet megvizsgálta a kormányhivatal, és úgy találta, hogy a képviselő-testület – most helyette a polgármester – tényleg kijelölhet korlátozott forgalmú övezetet, és meg is tilthatja a 3 és fél tonnánál nehezebb járművek közlekedését, akár az egész lakott területen – ha van tehermentesítő út. Ahhoz viszont nincs joga, hogy fenntartási hozzájáruláshoz vagy más fizetési kötelezettséghez kösse az úthasználatot.

A kormánymegbízott ezért törvényességi felhívással fordult Putnik Lázár polgármesterhez, arra kérve, hogy pontosítsa a behajtási tilalom szabályait, „a korlátozott forgalmú övezetre vonatkozó előírásoknak megfelelően”, és

vegye ki a rendeletből a fizetési kötelezettségre vonatkozó részt a rendelet hatályba lépése előtt, tehát még idén.

Juhász Tünde várja a polgármester válaszát.

Arra a kérdésünkre, hogy a kormánymegbízott törvényességi felhívása befolyásolja-e a rendelet hatályba lépését, Putnik Lázár ezt írta: „véleményem szerint a Kormányhivatal álláspontja téves a díjkivetés tekintetében, így amennyiben a bevezetésnek nem lesz akadálya, úgy arra – természetesen a Kormányhivatal egyes észrevételeit figyelembe véve, átdolgozva – de sor fog kerülni. Jelenleg a szombaton hatályba lépett kormányrendelet rendelkezése értelmében nem kerül bevezetésre a díjtétel.”

Ilyen a boksz

Azok a helybeliek, akikkel a Narancs.hu beszélt a településen, úgy gondolják, hogy a polgármester – kihasználva a veszélyhelyzetben kapott felhatalmazást – a rendelettel azoknak a vállalkozóknak akarja megnehezíteni az életét, akikkel nincs jóban. Ez pedig visszavezethető „az évek óta tartó bokszolásra”, ami a polgármester és az őt támogatók, valamint az ellenzéke között folyik. A képviselő-testületben vitás ügyekben a szavazati arány rendszerint 4:3 a polgármester javára. A cikkünk megírásához folytatott háttérbeszélgetések alapján az körvonalazódott, hogy az úthasználatról szóló rendelet sem született volna meg egyhangúlag, ha a képviselő-testület szavaz róla.

Megkérdeztük Borbély Sándort, mit gondol, hogyan folytatódhat ez az ügy. Azt mondta, egy ideális világban, ha egy önkormányzat gondban van, adót szeretne kivetni a helyi vállalkozásokra, akkor a polgármester előbb összehívja a majdani érintetteket, és elmondja nekik, hogy erre készül, mert segítségre van szüksége a településnek. Ilyenkor jó, ha a felek beszélő viszonyban vannak egymással.

Újszentiván a tavalyi önkormányzati választás előtt egy választási csalással kapcsolatos üggyel került be a hírekbe. A bíróság első fokon másokkal együtt bűnösnek találta Putnik Lázárt és Ferenczi Ferencet (Fidesz-KDNP), tiszaszigeti kollégáját, mert a vádirat szerint közokirat-hamisítás történt, a községvezetők 142 esetben asszisztáltak fiktív lakcímbejelentéshez, amelynek révén mindkét településen szerb állampolgárok lettek papíron helyi lakossá. Ennek az Átlátszó magyarázata szerint elsősorban az lett volna az értelme, hogy a települések így 2000 fősnél nagyobb lélekszámúvá váltak. A 2000 fősnél kisebb községek önkormányzatainak társulását előíró jogszabály nem vonatkozott volna rájuk, nagyobb maradt volna az önállóság. A két polgármester pénzbüntetést kapott, de a közügyektől nem tiltották el őket. Mindkettőjüket újraválasztották.

A Narancs.hu is arról is beszámolt: Újszentivánon olyan emberek dolgoztak papíron közmunkásként, akiknek valójában volt más állásuk.

Az idén márciusban átadott újszentiváni munkásszállás ügyében pedig a NAV nyomoz költségvetési csalás címén, ismeretlen tettes ellen. A gyanú szerint a munkásszállást megépítő cég 203 millió forint értékben végzett munkát, a generálkivitelező azonban 373 milliót számlázott az önkormányzatnak. A két összeg közötti több mint 150 millió forinttal van gondja a NAV-nak: a hatóság szerint ennyi nem lehet a haszna a tényleges munkát nem végző generálkivitelezőnek. A NAV a Szabad Európa információi szerint együtt vizsgálja a fantomközmunkások és a munkásszállás ügyét.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.