Végtelen történet – így nem épül Monokon az öregek napközi otthona

Kis-Magyarország

Bár a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei településen nagy szükség volna az öregek napközi otthonára, az elnyert uniós támogatás ellenére sem történt semmi az elmúlt öt évben. A kiírt pályázatokat az önkormányzat rendre eredménytelennek nyilvánította, legutóbb szabálytalanul, amiért egymilliós bírságot szabtak ki rá.

„Nagyon sok durva helyszínt láttam már. Ez is olyan, és egyben mindent elmond arról, hogy az elmúlt évtizedben mi történt az európai uniós pénzekkel” – mondta idén márciusban Hadházy Ákos országgyűlési képviselő, amikor Jézsó Gábor, az ellenzék Borosod-Abaúj-Zemplén megyei 6. számú választókerületében indult közös parlamenti képviselőjelöltje meghívta Monokra. A település 2017-ben 90 millió forintot nyert öregek napközi otthonának építésére, ám azóta sem történt semmi. A helyszínen vályogból készült omladozó épületegyüttes látható, amelynek egyik falán az EU-s támogatás elnyeréséről beszámoló táblát látni. Minderről Hadházy a tavasz elején közösségi oldalán és az egyik videómegosztó oldalon is beszámolt. 

Az éppen öt éve elnyert 90 milliós támogatás tudatában a monoki önkormányzat több alkalommal is lefolytatta a közbeszerzési eljárást a kivitelező kiválasztására, de azt forráshiány miatt mindig eredménytelenné nyilvánította. Ezek után új fejleménynek számított, hogy tavaly ősszel végre eredményes lett az eljárás: öt építőipari cég adott be ajánlatot, a település önkormányzata pedig megnevezte a győztest, aki a JD Bau 2014 Kft. lett. Aztán ahelyett, hogy megkötötték volna a szerződést a céggel, idén tavasszal „helyesbített” az önkormányzat: bocsánat, mégsincs nyertes, ez a közbeszerzés is eredménytelen. Arra hivatkoztak, hogy nincs elegendő pénzük.

Pedig ezt tudták akkor is, amikor kiírták a pályázatot: az eljárás előkészítő iratai közt az ajánlatkérő megadta a becsült értéket nettó értékben, ami megegyezett a rendelkezésre álló fedezet nettó értékével (59,7 millió forint). A JB Bau 2014 Kft. árajánlata nettó 81,4 millió forinttal a második legolcsóbb volt.

Február 7-én a monoki önkormányzat az irányító hatósághoz többlettámogatási kérelmet nyújtott be, mivel a rendelkezésre álló bruttó 90 millió forint nem elegendő a szerződés megkötéséhez, és szükség van többletfedezetre, amely számításai szerint bruttó 32,7 millió forint. Ezt viszont szűkös költségvetéséből nem tudja biztosítani az önkormányzat. Azzal érveltek a monoki településvezetők, hogy a pályázat benyújtása, a támogatás elnyerése és a közbeszerzési eljárás lefolytatása között eltelt időben az építőipari árak előre nem látható mértékben növekedtek. Ezt az érvelést nem kérdőjelezte meg senki, ám arra nem szolgált semmilyen magyarázattal az ajánlattevő kistelepülés, hogy a korábbi közbeszerzéseket miért nyilvánították eredménytelennek.

Végül a monoki önkormányzat illetékesei a jelzett többlettámogatási igényükre nem kaptak választ, így 2022. március 1-jén a közbeszerzési eljárást hirdető Monok megint eredménytelennek nyilvánította ez előzőleg eredményesnek minősített pályázatot. (Az önkormányzat az összegezés módosításakor visszavonta a többletforrás iránti kérelmét.)

Ez a közbeszerzési pályázat szabályrendszerének és protokolljának mindenben ellentmond, így aligha véletlen, hogy közérdekű bejelentés érkezett a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottságához. A vonatkozó szabályozás alapján az ajánlatok elbírálásáról szóló összegzés, esetünkben 2021. november 25. után 60 nappal alá kell írni a szerződést a győztes kivitelezővel. (A közbeszerzési szervhez a bejelentést nem a hoppon maradt építőipari cég, hanem egy magánszemély tette meg.) Ráadásul a közbeszerzési eredményhirdetéskor, azaz tavaly ősszel is tisztában volt azzal az ajánlatkérő, hogy projekt megvalósításához nincs elegendő elnyert pályázati pénze, hiszen ezért fordult többletforrás igényével az irányító hatósághoz, jelen esetben a Pénzügyminisztériumhoz – és ennek ellenére nyilvánította a kiírt közbeszerzést eredményesnek.

A bonyolult jogi nyelven megírt közérdekű bejelentés és a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatának lényege úgy foglalható össze, hogy ami történt, szabályellenes, így egymillió forint bírság megfizetésére kötelezte a döntőbizottság a helytelenül eljárt ajánlatkérőt, a monoki önkormányzatot.

A monoki önkormányzat áprilisban újabb – immár ki tudja, hányadik – közbeszerzési eljárást írt ki a helyi öregek napközi otthonának megvalósítására, de ezúttal új közbeszerzési szakértővel és új feltétellel. A szabályok lehetővé teszik, hogy ún. feltételes közbeszerzést írjon ki az ajánlatkérő. Ezzel a pályázóknak azt jelzi, hogy a projekt megvalósítására nincs meg a teljes összeg. Monok minden bizonnyal újra a Pénzügyminisztériumhoz fordul majd többlettámogatási igényével, és csak akkor hirdet győztest, ha e kérelmét pozitívan bírálják el.

A monoki idősotthon építése így leginkább egy végtelen történethez hasonlít.

(Címlapképünkön: a monoki idősek otthonának szánt épület. Forrás: )

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk