Vita és bekiabálás Orbán kisvasútja miatt – A miniszterelnök embere sem tudta meggyőzni az etyekieket

  • Magyar Krisztián
  • 2016. április 28.

Kis-Magyarország

Csúnya véget ért az az etyeki lakossági fórum, amelyen Tessely Zoltán próbálta bizonygatni a helyieknek, hogy jó lesz nekik, ha kapnak egy kisvasutat. A helyiek nem hisznek neki.

Egyre többen tiltakoznak Etyeken az oda tervezett kisvasút miatt. Korábban többen azért kritizálták az ötletet, mert az egyik tervezet szerint magántulajdonokon vezetne át a kisvasút nyomvonala, de többeknek az sem tetszik, hogy a lakóházak mellett húznának el a sínek a település szélén található Botpusztán. A helyiek már küldtek levelet Orbán Viktornak, feljelentést tettek, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél (NIF) és a polgármesternél is érdeklődtek, de eddig senki nem adott nekik részletes tájékoztatást. Nemrég Etyeken aláírásgyűjtésbe kezdtek, amit aztán fel is függesztettek, állítólag azért, mert „fentről” figyelmeztették többüket, hogy ne tegyék.

Szerdán kora este Tessely Zoltán Felcsút és környéke fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos az etyeki könyvtárban rendezett fórumon próbálta csitítani a kedélyeket. A térség fideszes országgyűlési képviselője eredetileg azokat várta egy tájékoztatóra, akik elkezdtek tiltakozni a SpeciálTerv által készített előtanulmányban található, illetve a döntést előkészítő bizottság által javasolt nyomvonaltervezet miatt, de a nagyjából 50-60 érdeklődő között akadtak más településről érkezők is, és újságírók is. Utóbbiak kapcsán Tessely Zoltán rögtön leszögezte, hogy szerinte nem erről volt szó, mivel egy zártkörű megbeszélésre készült, de ha már itt vannak, akkor maradhat mindenki.

Tessely Zoltán 2015-ben

Tessely Zoltán 2015-ben

Fotó: MTI


Mindenki nyugodjon le!

Tessely úgy vezette fel a mondandóját, hogy ő egy olyan levél miatt érkezett – ahogy azt később elhintette, Orbán Viktor kérésére –, amelyet nem írtak alá annak feladói, holott azt a miniszterelnöknek címezték. Már ekkor parttalan vita kerekedett a helyiek és a politikus között, néhányan ugyanis azt állították, hogy ők több állami szervhez névvel ellátott iratokat küldtek, és nem értik, hogy miért csak három hónap után jelentkezett bárki is. Mint kiderült, Tessely Zoltán a NIF és a SpeciálTerv képviselőivel azért érkezett, hogy megnyugtassa a tulajdonukat és a nyugalmukat féltő etyekieket. Az Orbán Viktorral kiváló kapcsolatokat ápoló politikus az este legelején leszögezte, hogy szerinte nincs miről vitát nyitniuk, ugyanis a Felcsút és Alcsútdoboz között megépült kisvasút hosszabbításáról még nem született hivatalos döntés, pénz sincs még erre elkülönítve és egyébként is, a tanulmányban szereplő nyomvonal közel sem végleges, így az nem lehet egy viszonyítási alap. Mindez rajta kívül senkit sem nyugtatott meg, így Kerényi Ferenc – ő az, akinek a családi háza mellett és a telkén haladnak a terveken a sínek – felállt, majd a tervekkel kapcsolatban közölte: „Mivel ezt nem egy közönséges bolond rajzolta, miért ne vehetnénk alapul!” A miniszterelnöki biztos ekkor csak terelt, majd bejelentette, hogy átadja a szót Bicske főépítészének, aki elkezdett beszélni arról, hogy a Fejér megyei városban – Tessely Zoltán 2014-ig itt volt polgármester – mennyire csodás lesz a központi pályaudvar és környéke, miután állami milliárdokból felújítják azt. Ónodi Szabó Lajost félbe is szakították a lakosok, többen azt kérték, hogy hagyják ezt a témát, ők nem ezért jöttek ide.

A fórum ettől kezdve nagyjából úgy folyt, hogy Tessely Zoltán vagy az általa meghívott előadók egyike éppen beszélt, amiről szeretett volna, de mindig jött egy-egy közbeszólás, bekiabálás akkor, amikor az etyekiek szempontjából valamilyen érdektelen részletet boncolgattak. A főépítész lehurrogása után a fideszes politikus azt is közölte, ha a településen lakók nem kérnek a kisvasútból, akkor nem épül meg, aztán saját kérdésére, miszerint tudják-e, hogy miért nem, egyszerű válasz adott: a beruházás „oda megy, ahol azt szeretnék”. Tessely azért elkezdett érveket felsorakoztatni amellett, hogy miért lesz jobb az élet Etyeken, ha arra robognak majd a vonatok: így majd könnyebben átjárhatnak az emberek hivatalos ügyeket intézni Bicskére, és ott van a turizmus is, amely sokat profitálhat egyebek közt abból, hogy a települést úgy is meg lehet közelíteni, hogy közben a vendégek egy pohár bort is megihatnak. Mivel még mindig sorra jöttek a megválaszolatlan kérdések azzal kapcsolatban, hogy mégis miért mennek át a sínek több magántulajdonon, a miniszterelnöki biztos először a fórum során kimondta, ha a későbbiekben is úgy alakulna, hogy a családi ház mellett haladna a kisvasút, ki fog állni a tulajdonosok érdeke mellett.

Van más út, de az drágább

A vita ekkor némileg lecsendesült, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársa bele is kezdhetett a mondandójába. Heinrich László röviden felvázolta, hogy a NIF a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium utasítására kezdte el vizsgálni, hogy miként is lehetne kialakítani egy keskeny nyomtávú vasutat Etyek és Bicske között. Ehhez megrendelték a SpeciálTerv Építőmérnöki Kft. megvalósíthatósági tanulmányát, majd a beruházást előkészítő bizottság választott a felvázolt nyomvonalak közül, de ez nem jelenti azt, hogy döntés is született volna, mindez csupán egy ajánlás. Heinrich is belekezdett a sokszor hangoztatott érvbe, vagyis: pánikra semmi ok, mert itt még semmi sem végleges. Majd megjegyezte: a nyomvonallal érintett ingatlanok tulajdonosait csak akkor kötelesek megkeresni, ha már az engedélyeztetési tervek fázisánál tartanak. Itt egy ponton megint elindult az adok-kapok, ugyanis a helyiek közül többen szerették volna hallani azoknak a nevét, akik a beruházást előkészítő bizottságban helyet kaptak, de Tessely Zoltán erre úgy reagált, hogy nem lenne jogszerű, ha ezt elmondanák. Többen nem értették, mi lenne ebben a jogszerűtlen, Kerényi Ferenc meg is jegyezte, hogy az ügyvédjén keresztül ők már adatigényléssel éltek, hogy többet megtudjanak a bizottság munkájáról.

Itt már látszott, hogy alig van értelme a parttalan vitáknak: az állam részéről megjelent szakemberek és Tessely Zoltán egy-egy érdemi információn kívül konkrétumokat nem akartak közölni, az etyekiek egy része pedig biztosítékot követelt arra, hogy nem fogja őket zavarni a kisvasút, ha megépül.

A nagyközség polgármestere, Garaguly Tibor is beszállt, próbálta hűteni a kedélyeket azzal, hogy hangsúlyozta, ha az állam részéről megkeresik a hivatalt, elindulnak az engedélyeztetési eljárások és nem változik a nyomvonal, igyekszik megakadályozni, hogy ne sértse az ingatlantulajdonosok érdekeit. Ekkor Kerényi Ferenc egy „állami ígérvényt” kért Tessely Zoltántól és írásos garanciát, hogy nem veszik el az ő házát és nem lehetetlenítik el a vállalkozását azzal, hogy esetleg a telkén lévő lovardát is kisajátítják. Erre a fideszes képviselő csak annyit mondott, „az ország alapvető törvényei megadják erre a garanciát”.

Az, hogy a tájékoztatónak nem lesz jó vége, akkor lett egyértelmű, amikor a megvalósíthatósági tanulmányt készítő SpeciálTerv munkatársa azt mondta, csak úgy tudták megoldani az elvárt gyors menetidő ismeretében a nyomvonalat, hogy az magántulajdonokon is átvezet. Innentől kezdve újra záporoztak a megjegyzések, ugyanis egy darabig senki sem indokolta meg, miért is kellett azt a látszólag teljesen logikátlan megoldást választani, hogy behúzzák több nagy kanyarral a síneket a privát ingatlanokba. Azt is kérdezték többen, hogy vajon a bizottság, amely szavazott az eléjük tett nyomvonaltervek közül, tudta-e, hogy például egy családi ház mellett menne el a kisvasút. Ekkor végül a megvalósíthatósági tanulmányt készítő cég munkatársa kibökte, amit talán nem kellett volna: ha azon a részen, ahol lekanyarodik a sínpár a saját tulajdonú telkekre, egyenesen húzták volna meg a nyomvonalat, és így épülne a kisvasút, az jelentős többletköltséget jelentene a beruházónak. Lejjebb megmutatjuk a hivatalos térkép egy részletét, amelyen a preferált nyomvonalat fehérrel jelölik; Kerényiék birtokát bekarikáztuk, a mellette lévő, szintén magánkézben lévő ingatlant – az oda tervezett megállóval – pedig körberajzoltuk:

false

 

Nincs írásos ígéret

Ezután ismét a régi lemez forgott: Kerényi Ferenc írásos garanciát kért Tesselytől, amelyben egyértelműen benne van, hogy nem fog a háza mellett és a szomszédja telkén sem átsuhanni a vonat, de ilyenre nem kapott ígéretet.

Ekkor újabb vita és hangoskodás vette kezdetét, végül a miniszterelnöki biztos berekesztette a fórumot azzal, hogy közölte: „Etyeken borvasút nem épül, amíg azt nem szeretnék”, és a megvalósíthatósági tanulmányokat addig nem veszik elő, amíg a település ezt nem kéri. Hogy ez mit jelent, azt nehéz megfejteni, mindenesetre néhány hét múlva – elsősorban nem a kisvasút ügyében – lakossági fórumot tartanak majd Etyeken, ahol minden bizonnyal újra egymásnak esnek a felek.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.