Boldog káosz – A magyar–osztrák laikus szemmel

Kispálya

Mitől válhatnak vonzóvá a futballmérkőzések egy focit nem szerető és nem értő személy számára?

Különösebben nem érdekel a foci, nem is értek hozzá, és fontosnak tartott meccseket is csak akkor nézek meg, ha társasággal kivonulunk egy tömött, nyilvános közvetítésre. Számomra a mérkőzés akkor is inkább csak háttérzaj a beszélgetéshez, de annak érdekében, hogy a képernyőt ne üres tekintettel bámuljam 90 percig, mindig választok egy csapatot, általában a németeket (állítólag ők tudnak focizni), akinek aztán ebben a másfél órában tudok szurkolni. Érteni persze csak a nyilvánvaló eseményeket értem: ha felrúgnak valakit, az nem jó, ha piros lapot kap egy játékos, akkor a csapat szurkolói mérgesek lesznek, illetve ha az a bizonyos les megtörténik, akkor mindig megáll a játék, bár nem tudom pontosan, miért, az valami szabálytalanság lehet. A magyar–osztrák meccs előtt viszont végre nem kellett csapatot választanom, jóleső érzés volt olyan közvetítésre igyekezni, ami őszintén érdekelt. A városban sokan zászlókkal vagy nemzeti színekben pompázó arcfestéssel vonultak. Én is adtam a hangulatnak, ha már több évtizede nem volt példa ilyen jeles eseményre a magyar foci történetében: piros-fehér-zöld öltözékben jelentem meg egy hetedik kerületi kerthelyiségben.

Hiába mutatják lassításban a fontosabb eseményeket, első perctől fogva fokozott figyelemmel kísértem a játékot, nehogy lemaradjak valami érdekesről. Már az elején volt pár osztrák helyzet, amitől a körülöttem lévő, futballértő közönség szíve meg-megállt egy pillanatra. Az első magyar helyzeteket pedig „úgy is van!” felkiáltással és tapssal nyugtázták. Egy idő után azonban rá kellett jönnöm, hogy ha fejre állok sem fogom tudni megmondani, mi a különbség az átgondolt cselezés és a tét nélküli passzolgatás között, úgyhogy inkább összefüggést próbáltam keresni a focisták ocsmány színű cipői és a játék között. Vajon azért viselnek ilyen élénk árnyalatú lábbeliket, hogy a szabálytalanságot vizsgáló szakszemek jobban tudjanak a lényegre fókuszálni, nevezetesen arra, hogy szándékosan rúgták ki egymás bokáját? Azóta megtudtam az igazságot, nincsen semmi turpisság, egyszerűen ez ma a divat.

Unalom után izgalom

Az 53. percnél már a nemzeti izgalom szülte érdeklődés is csökken bennem, sehol egy gól, vagy általam is érzékelt durva támadás. Szalai viszont olyanokat bénázik, hogy férfi társaim már nézni sem bírják, „na takarodj innen!” felkiáltással küldik el szegényt a jó fenébe. Épp feldereng bennem valami egy cikkből, tudniillik, hogy Szalai nem egy népszerű valaki, mert nem megy neki a foci, amikor megszerzi Magyarországnak az első gólt. Nagy csalódásomra viszont a következő percekben le is cserélik – a csúcson kell abbahagyni nyilván. A 85. percnél pedig már nekem is úgy tűnik, mintha játszanának ezek a fiúk, nem csak rúgnák a labdát ide-oda, arról nem is beszélve, hogy Stieber szép góllal tett pontot az este végére, ezzel hatalmas örömet okozva a magyar szurkolóknak. Őszintén szólva közepesen kínos leégésre számítottam, mivel az osztrákokat sokkal esélyesebbnek tartották a győzelemre. Tényleg szép volt, fiúk, a következő magyar mérkőzéseket is nézni fogom. Ami pedig Budapest belvárosát illeti: a szurkolók öröme megbénította a Nagykörút forgalmát, tömegek énekeltek, ünnepeltek, ezzel teljes káoszt okozva. Rég nem látott, boldog káosz ez.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.