Emberek a havason

  • - h. kovács -
  • 2016. június 15.

Kispálya

A hegyek-völgyek népeinek csatáján döntetlen született: Románia–Svájc 1-1.

Már a második kör zajlik a csoportokban, ki-ki hozza a maga könnyebb-nehezebb poggyászát: míg a svájciak nyögvenyelősen-izzadmányosan megverték az albánokat (a meccs sokak, de leginkább az albán szurkolók számára amolyan nyugatalbán-keletalbán rangadónak tűnt), addig a románok elvesztették az Eb nyitómeccsétKeleti szomszédaink gyorsan megtalálták vereségük igazi felelősét tüchtig kelet-közép-európai módjára egy külső körülményben, az ellenséges idegen, jelen esetben a Kassai Viktor vezette magyar bírói négyes alakjában. Pedig szerintünk Kassai kevés hibával, igaz, némileg brit stílusban vezette azt a meccset, ám működése kapcsán – leginkább az első francia gól körülményei miatt – parázs vita alakult ki számos volt és jelenlegi játékvezető és Ollie Kahn szenvedélyes részvételével. Magunk részéről az ötösön kívülre merészkedő és a labdát még nem birtokló kapus presszió alá helyezését – pláne felugrás közben! – nem tartjuk sem ördögtől valónak, sem a szabálykönyvvel ellentétesnek. Bezzeg a tizenegyest habozás nélkül befújta Kassai a románoknak – mondjuk, az jogos is volt! A románok talán már úgy érezhették, hogy ezentúl minden meccsen jár nekik egy büntető – szerencséjükre Karaszjov, az orosz bíró is megerősíti őket e hitükben, s egy közepesen komoly mezhúzás után megadta a tizit, majd Stancu csatár beverte ezt is, mint ács a szöget. Pedig addig a svájciak támadtak többet, ám Haris Seferović csatár (ő már Svájcban született bosnyák bevándorlók gyermekeként) előző meccsről, sőt a teljes frankfurti idényéről áthúzódó indiszponáltsága miatt sorra hagyta ki a nagy helyzeteket, társai, például Schär egészségesebb próbálkozásait meg Tătărușanu kapus hárította. Közben a románok veszélyesen kontráztak, Săpunaru még a kapufát is eltalálta, ha meg nem, akkor már a félpályánál ütötték-vágták a nyugati hegylakókat.

A svájci Stephan Lichtsteiner (j) és a román Ovidiu Hoban

A svájci Stephan Lichtsteiner (j) és a román Ovidiu Hoban

Fotó: MTI/EPA/Srdjan Suki

Azoknak, akik még mindig felesleges, tudatlanságtól csöpögő kérdéseket tesznek fel (pl. Shaqiri és Shakira az most olyan, mint Papageno és Papagena?) közölnénk, hogy a svájciak, közöttük a híres  albán légió (az ex-bayernes, mostanában a Stoke Cityben trükköző Shaqirin kívül Mehmedi, Behrami, Xhaka, Džemaili, meg végén a két percre beálló Tarashaj) még mindig nem vette fel a torna ritmusát. Ez még akkor is így van, ha éppen egyikük, a legutóbb a Bayer Leverkusenben játszó Admir Mehmedi egyenlített szűk óra után: egy szöglet utáni kipattanót príma mozdulattal, állítás nélkül bombázott a hálóba.

A Szőranya emlékzenekar néhai slágerének Keresztesi József által költött sorai juthatnak eszünkbe („Ütött a svájci óra, testvér, Szabadságot Svájcnak!”, továbbiak itt), merthogy az óramű-pontosságú jelző sajnos egyáltalán nem jellemző a svájciak játékára, ahogy az sem mondhatnánk, hogy produkciójuk színvonala nagyon sapka volna. Az utolsó negyedórára erőnlétben talán a románok fölé kerekedtek, de kapu előtti produkciójuk egyfajta verseny abban a tárgyban, ki tudja inkább kapásból messze fölé-mellé rúgni a labdát. Érdekes módon a gyorsan bebetonozódó iksz mindkét csapat számára jónak tűnt, amit a svájciak esetében még csak-csak értünk (hátrányból egyenlítettek, két meccsből van már 4 pontjuk), de hogy a románoknak miért jó, hogy a második meccsük után egy árva pontjuk van? Úgy látjuk, a végén majd a mifelénk csupán a rosszindulatú, interetnikus viccekből ismerős albán-román rangadó dönt (talán a csoport harmadik helyéről…), ígérjük, mi is rajta leszünk!

(A dőlt betűs szakkifejezéseket a Nemzeti Sportból és a televíziós sportközvetítésekből kölcsönöztük.)

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.