„Főként az angolok” - Interjú Pelével

Kispálya

A Fekete Gyöngyszem a róla szóló játékfilm honi bemutatója kapcsán osztotta meg velünk a táncolásról, a foci Eb-ről, Andy Warholról és Sylvester Stallone ollózásáról vallott nézeteit telefonon. Milánóban értük utol.

Magyar Narancs: A ginga örök, tudjuk meg a filmből; e sajátosan brazil labdarúgóstílus a sajátosan brazil harcművészeti táncból, a capoeirából ered. Ön is megállná a helyét táncosként, illetve harcművészként?

Pelé: Tudja, amikor a Santosban játszottam, az edzőnk, Julio Mazzei, aki mestere volt a fizikai felkészítésnek, azt az álláspontot képviselte, hogy capoeira nélkül nem lehet teljes a felkészülés, és ennek szellemében lépett fel: a capoeira egyes technikáit beépítette az edzésprogramunkba. A mester szerint, aki a ginga mestere akar lenni, annak táncolni is tudnia kell. Úgyhogy mi, focisták, elkezdtünk capoeirázni. Ami azt illeti, nem én voltam a legjobb benne, de később, São Paulóban, ahol minden a táncról szól, volt szerencsém találkozni a capoeira egyik igazi professzorával is.

false

MN: Táncosként hová rangsorolná magát?

P: Nem vagyok jó, de azért nem jövök zavarba a parketten. Tudja, a gingát a capoeira ritmusa, a capoeira mozdulatai, zenéje ihlette. A jó focista lábában, a labdakontrolljában, a cseleiben ott a ginga.

MN: És a harcművészet? Jóban volt Muhammad Alival. Kiállt vele a ringben? (Az interjú a bokszoló halála előtt készült - a szerk.)

P: Nem őrültem meg! Nagyon jóban voltunk, de nem bokszoltunk. Azzal ugrattam, hogy ő az én amerikai kistestvérem. Rengeteg sportot kipróbáltam a focin kívül; a futást, a távolugrást, a kosárlabdát vagy épp a capoeirát, de a bokszot soha. Főleg nem Muhammad Alival.

Muhammad Alival

Muhammad Alival

 

MN: Az első világbajnokságát 17 évesen nyerte; a brazil kormány gyorsan nemzeti kinccsé nyilvánította, sokak szerint azért, hogy maradjon csak otthon, az európai klubcsapatoktól érkező csábító ajánlatokat ne fogadhassa el.

P: Az igaz, hogy folyamatosan érkeztek az ajánlatok Európából. Főként az olaszok hívtak, de mások is. A ’62-es és a ’70-es világbajnoki győzelem után is. Én azonban elégedett voltam a Santos játékosaként, mindenem megvolt, miért mentem volna.

MN: Aktív focikarrierje vége felé mégis elszerződött az Egyesült Államokba.

P: Mr. Kissinger keze volt a dologban, az ő ambíciója volt, hogy népszerűsíteni kell a focit az Államokban, úgyhogy, amikor lejárt a szerződésen a Santosnál, elmentem a New York Cosmoshoz.

MN: Amerikai tartózkodása során Andy Warhollal is összebarátkozott…

P: Életem egyik legjobb korszaka volt, igazi barátra találtam benne. Mindig mondogatta, mennyire bírja a focit. Fantasztikus idők voltak.

Andy Warhollal

Andy Warhollal

 

MN: Egy pillanatra feltűnik az életéről szóló játékfilmben, de akadtak azért ennél jelentősebb alakításai is. Például a Menekülés a győzelembe című „nácik kontra hadifoglyok” világháborús focifilmben. A fociban amatőr sztárok közül ki volt jobb focista: Sylvester Stallone vagy Michael Caine?

P: Filmes pályafutásom csúcsa volt ez. Michael Caine-től és Max von Sydow-tól rengeteget tanultam. A híres amerikai filmrendező, John Huston hívott, hogy nagy dobás lesz: mindenki benne lesz, focisták és filmsztárok együtt, Bobby Moore, te, Osvaldo Ardiles és a sztárok, Caine, Stallone, Sydow. De Pelé – folytatta Huston –, ha nem bánod, kapust csinálnék belőled. Mondom, rendben, oké, vállalom, de ki akarja játszani a középcsatárt? Hát, Sylvester Stallone – bökte ki. Ő a film húzóneve, ő lesz a csatár, aki egy hatalmas, látványos ollózással gólt lő majd, és mindenki megszökik. Ráhagytam, legyen, aztán elkezdődött a forgatás. Stallone remekül értett a focihoz, az amerikaihoz. Az ollózás viszont nem szerepelt a repertoárjában. Ez John Hustonnak is feltűnt, és gyorsan változtatott a felálláson. Stallonét beküldte a kapuba, engem meg beállított csatárnak.

Pelé a hajdani MTK-pályán

Pelé a hajdani MTK-pályán

 

MN: Kötelességem megkérdezni, hogy mit tippel, kik játsszák a döntőt az idei Eb-n.

P: Az ember ilyenkor mindig a nagy csapatokat favorizálja. Ott vannak az angolok, az olaszok, a németek, de főként az angolok… De mint tudja, az élet és azon belül is a futball tele van meglepetésekkel.

MN: Sokan állítják, hogy Pelé, a focista nem is ember, hanem szuperhős. A többi szuperhős közül kik a kedvencei?

P: A focin kívüli világból Muhammad Ali, a focin belüliből Messi. Ma nagyszerű futballisták vannak, ott van Ronaldo, ott van a fiatal brazil játékos, Neymar, de ha egyet kéne kiemelnem az utóbbi tíz évből, az csakis Messi lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.