„Főként az angolok” - Interjú Pelével

Kispálya

A Fekete Gyöngyszem a róla szóló játékfilm honi bemutatója kapcsán osztotta meg velünk a táncolásról, a foci Eb-ről, Andy Warholról és Sylvester Stallone ollózásáról vallott nézeteit telefonon. Milánóban értük utol.

Magyar Narancs: A ginga örök, tudjuk meg a filmből; e sajátosan brazil labdarúgóstílus a sajátosan brazil harcművészeti táncból, a capoeirából ered. Ön is megállná a helyét táncosként, illetve harcművészként?

Pelé: Tudja, amikor a Santosban játszottam, az edzőnk, Julio Mazzei, aki mestere volt a fizikai felkészítésnek, azt az álláspontot képviselte, hogy capoeira nélkül nem lehet teljes a felkészülés, és ennek szellemében lépett fel: a capoeira egyes technikáit beépítette az edzésprogramunkba. A mester szerint, aki a ginga mestere akar lenni, annak táncolni is tudnia kell. Úgyhogy mi, focisták, elkezdtünk capoeirázni. Ami azt illeti, nem én voltam a legjobb benne, de később, São Paulóban, ahol minden a táncról szól, volt szerencsém találkozni a capoeira egyik igazi professzorával is.

false

MN: Táncosként hová rangsorolná magát?

P: Nem vagyok jó, de azért nem jövök zavarba a parketten. Tudja, a gingát a capoeira ritmusa, a capoeira mozdulatai, zenéje ihlette. A jó focista lábában, a labdakontrolljában, a cseleiben ott a ginga.

MN: És a harcművészet? Jóban volt Muhammad Alival. Kiállt vele a ringben? (Az interjú a bokszoló halála előtt készült - a szerk.)

P: Nem őrültem meg! Nagyon jóban voltunk, de nem bokszoltunk. Azzal ugrattam, hogy ő az én amerikai kistestvérem. Rengeteg sportot kipróbáltam a focin kívül; a futást, a távolugrást, a kosárlabdát vagy épp a capoeirát, de a bokszot soha. Főleg nem Muhammad Alival.

Muhammad Alival

Muhammad Alival

 

MN: Az első világbajnokságát 17 évesen nyerte; a brazil kormány gyorsan nemzeti kinccsé nyilvánította, sokak szerint azért, hogy maradjon csak otthon, az európai klubcsapatoktól érkező csábító ajánlatokat ne fogadhassa el.

P: Az igaz, hogy folyamatosan érkeztek az ajánlatok Európából. Főként az olaszok hívtak, de mások is. A ’62-es és a ’70-es világbajnoki győzelem után is. Én azonban elégedett voltam a Santos játékosaként, mindenem megvolt, miért mentem volna.

MN: Aktív focikarrierje vége felé mégis elszerződött az Egyesült Államokba.

P: Mr. Kissinger keze volt a dologban, az ő ambíciója volt, hogy népszerűsíteni kell a focit az Államokban, úgyhogy, amikor lejárt a szerződésen a Santosnál, elmentem a New York Cosmoshoz.

MN: Amerikai tartózkodása során Andy Warhollal is összebarátkozott…

P: Életem egyik legjobb korszaka volt, igazi barátra találtam benne. Mindig mondogatta, mennyire bírja a focit. Fantasztikus idők voltak.

Andy Warhollal

Andy Warhollal

 

MN: Egy pillanatra feltűnik az életéről szóló játékfilmben, de akadtak azért ennél jelentősebb alakításai is. Például a Menekülés a győzelembe című „nácik kontra hadifoglyok” világháborús focifilmben. A fociban amatőr sztárok közül ki volt jobb focista: Sylvester Stallone vagy Michael Caine?

P: Filmes pályafutásom csúcsa volt ez. Michael Caine-től és Max von Sydow-tól rengeteget tanultam. A híres amerikai filmrendező, John Huston hívott, hogy nagy dobás lesz: mindenki benne lesz, focisták és filmsztárok együtt, Bobby Moore, te, Osvaldo Ardiles és a sztárok, Caine, Stallone, Sydow. De Pelé – folytatta Huston –, ha nem bánod, kapust csinálnék belőled. Mondom, rendben, oké, vállalom, de ki akarja játszani a középcsatárt? Hát, Sylvester Stallone – bökte ki. Ő a film húzóneve, ő lesz a csatár, aki egy hatalmas, látványos ollózással gólt lő majd, és mindenki megszökik. Ráhagytam, legyen, aztán elkezdődött a forgatás. Stallone remekül értett a focihoz, az amerikaihoz. Az ollózás viszont nem szerepelt a repertoárjában. Ez John Hustonnak is feltűnt, és gyorsan változtatott a felálláson. Stallonét beküldte a kapuba, engem meg beállított csatárnak.

Pelé a hajdani MTK-pályán

Pelé a hajdani MTK-pályán

 

MN: Kötelességem megkérdezni, hogy mit tippel, kik játsszák a döntőt az idei Eb-n.

P: Az ember ilyenkor mindig a nagy csapatokat favorizálja. Ott vannak az angolok, az olaszok, a németek, de főként az angolok… De mint tudja, az élet és azon belül is a futball tele van meglepetésekkel.

MN: Sokan állítják, hogy Pelé, a focista nem is ember, hanem szuperhős. A többi szuperhős közül kik a kedvencei?

P: A focin kívüli világból Muhammad Ali, a focin belüliből Messi. Ma nagyszerű futballisták vannak, ott van Ronaldo, ott van a fiatal brazil játékos, Neymar, de ha egyet kéne kiemelnem az utóbbi tíz évből, az csakis Messi lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.