„Főként az angolok” - Interjú Pelével

Kispálya

A Fekete Gyöngyszem a róla szóló játékfilm honi bemutatója kapcsán osztotta meg velünk a táncolásról, a foci Eb-ről, Andy Warholról és Sylvester Stallone ollózásáról vallott nézeteit telefonon. Milánóban értük utol.

Magyar Narancs: A ginga örök, tudjuk meg a filmből; e sajátosan brazil labdarúgóstílus a sajátosan brazil harcművészeti táncból, a capoeirából ered. Ön is megállná a helyét táncosként, illetve harcművészként?

Pelé: Tudja, amikor a Santosban játszottam, az edzőnk, Julio Mazzei, aki mestere volt a fizikai felkészítésnek, azt az álláspontot képviselte, hogy capoeira nélkül nem lehet teljes a felkészülés, és ennek szellemében lépett fel: a capoeira egyes technikáit beépítette az edzésprogramunkba. A mester szerint, aki a ginga mestere akar lenni, annak táncolni is tudnia kell. Úgyhogy mi, focisták, elkezdtünk capoeirázni. Ami azt illeti, nem én voltam a legjobb benne, de később, São Paulóban, ahol minden a táncról szól, volt szerencsém találkozni a capoeira egyik igazi professzorával is.

false

MN: Táncosként hová rangsorolná magát?

P: Nem vagyok jó, de azért nem jövök zavarba a parketten. Tudja, a gingát a capoeira ritmusa, a capoeira mozdulatai, zenéje ihlette. A jó focista lábában, a labdakontrolljában, a cseleiben ott a ginga.

MN: És a harcművészet? Jóban volt Muhammad Alival. Kiállt vele a ringben? (Az interjú a bokszoló halála előtt készült - a szerk.)

P: Nem őrültem meg! Nagyon jóban voltunk, de nem bokszoltunk. Azzal ugrattam, hogy ő az én amerikai kistestvérem. Rengeteg sportot kipróbáltam a focin kívül; a futást, a távolugrást, a kosárlabdát vagy épp a capoeirát, de a bokszot soha. Főleg nem Muhammad Alival.

Muhammad Alival

Muhammad Alival

 

MN: Az első világbajnokságát 17 évesen nyerte; a brazil kormány gyorsan nemzeti kinccsé nyilvánította, sokak szerint azért, hogy maradjon csak otthon, az európai klubcsapatoktól érkező csábító ajánlatokat ne fogadhassa el.

P: Az igaz, hogy folyamatosan érkeztek az ajánlatok Európából. Főként az olaszok hívtak, de mások is. A ’62-es és a ’70-es világbajnoki győzelem után is. Én azonban elégedett voltam a Santos játékosaként, mindenem megvolt, miért mentem volna.

MN: Aktív focikarrierje vége felé mégis elszerződött az Egyesült Államokba.

P: Mr. Kissinger keze volt a dologban, az ő ambíciója volt, hogy népszerűsíteni kell a focit az Államokban, úgyhogy, amikor lejárt a szerződésen a Santosnál, elmentem a New York Cosmoshoz.

MN: Amerikai tartózkodása során Andy Warhollal is összebarátkozott…

P: Életem egyik legjobb korszaka volt, igazi barátra találtam benne. Mindig mondogatta, mennyire bírja a focit. Fantasztikus idők voltak.

Andy Warhollal

Andy Warhollal

 

MN: Egy pillanatra feltűnik az életéről szóló játékfilmben, de akadtak azért ennél jelentősebb alakításai is. Például a Menekülés a győzelembe című „nácik kontra hadifoglyok” világháborús focifilmben. A fociban amatőr sztárok közül ki volt jobb focista: Sylvester Stallone vagy Michael Caine?

P: Filmes pályafutásom csúcsa volt ez. Michael Caine-től és Max von Sydow-tól rengeteget tanultam. A híres amerikai filmrendező, John Huston hívott, hogy nagy dobás lesz: mindenki benne lesz, focisták és filmsztárok együtt, Bobby Moore, te, Osvaldo Ardiles és a sztárok, Caine, Stallone, Sydow. De Pelé – folytatta Huston –, ha nem bánod, kapust csinálnék belőled. Mondom, rendben, oké, vállalom, de ki akarja játszani a középcsatárt? Hát, Sylvester Stallone – bökte ki. Ő a film húzóneve, ő lesz a csatár, aki egy hatalmas, látványos ollózással gólt lő majd, és mindenki megszökik. Ráhagytam, legyen, aztán elkezdődött a forgatás. Stallone remekül értett a focihoz, az amerikaihoz. Az ollózás viszont nem szerepelt a repertoárjában. Ez John Hustonnak is feltűnt, és gyorsan változtatott a felálláson. Stallonét beküldte a kapuba, engem meg beállított csatárnak.

Pelé a hajdani MTK-pályán

Pelé a hajdani MTK-pályán

 

MN: Kötelességem megkérdezni, hogy mit tippel, kik játsszák a döntőt az idei Eb-n.

P: Az ember ilyenkor mindig a nagy csapatokat favorizálja. Ott vannak az angolok, az olaszok, a németek, de főként az angolok… De mint tudja, az élet és azon belül is a futball tele van meglepetésekkel.

MN: Sokan állítják, hogy Pelé, a focista nem is ember, hanem szuperhős. A többi szuperhős közül kik a kedvencei?

P: A focin kívüli világból Muhammad Ali, a focin belüliből Messi. Ma nagyszerű futballisták vannak, ott van Ronaldo, ott van a fiatal brazil játékos, Neymar, de ha egyet kéne kiemelnem az utóbbi tíz évből, az csakis Messi lehet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.