52/41. Bruno Schulz (Pauer Gyulának)

KOmplett

A Fahajas boltokat, Bruno Schulz összegyűjtött elbeszéléseit Pauer Gyulától kaptam kölcsön, még 2008-ban. Valahányszor találkoztunk, rettegtem, hogy visszakéri.

Úgy 2007 táján jött az ötlet, hogy ha már amúgy is olyan sokat vagyunk együtt, miért ne csinálhatna Gyula rólam is egy pszeudomunkát. Neki is láttunk. Válogattam a jelmezeket, a kiegészítőket, az volt a koncepció, hogy a műterem ajtaján lépek ki, mindig ugyanúgy, ugyanabban a beállításban, csak más és más alteregójaként önmagamnak. Az utolsó kép a Bundás Vénusz volt. Szétszakadtunk készülődés közben a nevetéstől, és igazán kedvemre való volt később önmagam kifeszített vásznon, több mint kétméteresként látni. Egy lehetséges Orsit, egy lehetséges nőt, egy lehetőséget. Bár a nagy mű, a tervezett végül nem valósult meg, a pszeudoén végül érdekes módon kelt életre: 2008 telén, a Maffia-klub bemutatóján vetítette ki Gyula a falakra, így aki belépett, mindenhol engem látott. A vetített kép ráolvadt az élőre és mozgóra, a kép is élt – velünk: nem csak Gyulával és velem.

Amikor együtt dolgoztunk, valahogy a munka mindig beszélgetésekbe, italozásokba fordult. (Így volt ez már 2005-ben is, mikor a Műcsarnok Pauer retrospektív kiállítása kapcsán elkezdtük a közös tevékenykedést. De akkor ugye sokan voltunk mindig még az Egyetem téri legendás lakásban, sokan és hangosan. Imádtam.) Az egyik ilyen esten-délutánon hördült fel Gyula, hogy hogyan lehet az, hogy én nem olvastam az ő nagy kedvencét, Bruno Schulzot. Kértem, adja kölcsön. Mondta, nem szívesen. De miután hiába kutattam a könyv után mindenhol, odaadta. És azóta is fő helyen van a könyveim között. A nagy szezon éjszakája, Apám utolsó szökése – nagy kedvenceim lettek. Schulz szenvtelen költészet. És ami számomra a legmegütőbb, és amiben most már örökké Gyulát látom, az a Próbabábuk. Nem valóság, valóság. Pszeudo. „A lámpák megfeketedtek és elhervadtak, mint tavalyi kóró vagy szamártövis. Mérgesen és mogorván csöngtek most, s halkan csilingeltek apró üvegkristályaikkal, ha valaki vaktában átkelt a szoba szürke esthomályán.”


Csak ezt az egy béna képet találtam rólunk, pedig rengetegnek kellene lennie. Mindegy, képek helyett egy sorozatfelvétel, mellékelem egy régi írásom Gyuláról, amiben ott a történetünk egy része.

Nemrég jártunk nála, egy rendező és én. Hogy akkor végre belevágunk a portréfilmbe, amit róla forgatunk. Évek óta készültünk rá, minden anyag megvolt, az anyagiakat nem sikerült soha rendbe tenni. Most elhatároztuk: enélkül is belevágunk. Gyula is belelkesedett, nevettünk, terveztünk, mint régen. „Schulz tudta, amit mindenki tud (tud és elfelejt), de akkor, túlzóan mondva, csupán Gombrowicz és Kafka tudott, hogy »bármi megtörténhet«” – írta Esterházy a kötet fülszövegében. Amikor megkaptam a levelet, azt gondoltam, hogy nem, ezt most nem. A Fahajas boltok – mint a rengeteg közös emlék – most már nálam marad.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.