52/41. Bruno Schulz (Pauer Gyulának)

KOmplett

A Fahajas boltokat, Bruno Schulz összegyűjtött elbeszéléseit Pauer Gyulától kaptam kölcsön, még 2008-ban. Valahányszor találkoztunk, rettegtem, hogy visszakéri.

Úgy 2007 táján jött az ötlet, hogy ha már amúgy is olyan sokat vagyunk együtt, miért ne csinálhatna Gyula rólam is egy pszeudomunkát. Neki is láttunk. Válogattam a jelmezeket, a kiegészítőket, az volt a koncepció, hogy a műterem ajtaján lépek ki, mindig ugyanúgy, ugyanabban a beállításban, csak más és más alteregójaként önmagamnak. Az utolsó kép a Bundás Vénusz volt. Szétszakadtunk készülődés közben a nevetéstől, és igazán kedvemre való volt később önmagam kifeszített vásznon, több mint kétméteresként látni. Egy lehetséges Orsit, egy lehetséges nőt, egy lehetőséget. Bár a nagy mű, a tervezett végül nem valósult meg, a pszeudoén végül érdekes módon kelt életre: 2008 telén, a Maffia-klub bemutatóján vetítette ki Gyula a falakra, így aki belépett, mindenhol engem látott. A vetített kép ráolvadt az élőre és mozgóra, a kép is élt – velünk: nem csak Gyulával és velem.

Amikor együtt dolgoztunk, valahogy a munka mindig beszélgetésekbe, italozásokba fordult. (Így volt ez már 2005-ben is, mikor a Műcsarnok Pauer retrospektív kiállítása kapcsán elkezdtük a közös tevékenykedést. De akkor ugye sokan voltunk mindig még az Egyetem téri legendás lakásban, sokan és hangosan. Imádtam.) Az egyik ilyen esten-délutánon hördült fel Gyula, hogy hogyan lehet az, hogy én nem olvastam az ő nagy kedvencét, Bruno Schulzot. Kértem, adja kölcsön. Mondta, nem szívesen. De miután hiába kutattam a könyv után mindenhol, odaadta. És azóta is fő helyen van a könyveim között. A nagy szezon éjszakája, Apám utolsó szökése – nagy kedvenceim lettek. Schulz szenvtelen költészet. És ami számomra a legmegütőbb, és amiben most már örökké Gyulát látom, az a Próbabábuk. Nem valóság, valóság. Pszeudo. „A lámpák megfeketedtek és elhervadtak, mint tavalyi kóró vagy szamártövis. Mérgesen és mogorván csöngtek most, s halkan csilingeltek apró üvegkristályaikkal, ha valaki vaktában átkelt a szoba szürke esthomályán.”


Csak ezt az egy béna képet találtam rólunk, pedig rengetegnek kellene lennie. Mindegy, képek helyett egy sorozatfelvétel, mellékelem egy régi írásom Gyuláról, amiben ott a történetünk egy része.

Nemrég jártunk nála, egy rendező és én. Hogy akkor végre belevágunk a portréfilmbe, amit róla forgatunk. Évek óta készültünk rá, minden anyag megvolt, az anyagiakat nem sikerült soha rendbe tenni. Most elhatároztuk: enélkül is belevágunk. Gyula is belelkesedett, nevettünk, terveztünk, mint régen. „Schulz tudta, amit mindenki tud (tud és elfelejt), de akkor, túlzóan mondva, csupán Gombrowicz és Kafka tudott, hogy »bármi megtörténhet«” – írta Esterházy a kötet fülszövegében. Amikor megkaptam a levelet, azt gondoltam, hogy nem, ezt most nem. A Fahajas boltok – mint a rengeteg közös emlék – most már nálam marad.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.