52/41. Bruno Schulz (Pauer Gyulának)

KOmplett

A Fahajas boltokat, Bruno Schulz összegyűjtött elbeszéléseit Pauer Gyulától kaptam kölcsön, még 2008-ban. Valahányszor találkoztunk, rettegtem, hogy visszakéri.

Úgy 2007 táján jött az ötlet, hogy ha már amúgy is olyan sokat vagyunk együtt, miért ne csinálhatna Gyula rólam is egy pszeudomunkát. Neki is láttunk. Válogattam a jelmezeket, a kiegészítőket, az volt a koncepció, hogy a műterem ajtaján lépek ki, mindig ugyanúgy, ugyanabban a beállításban, csak más és más alteregójaként önmagamnak. Az utolsó kép a Bundás Vénusz volt. Szétszakadtunk készülődés közben a nevetéstől, és igazán kedvemre való volt később önmagam kifeszített vásznon, több mint kétméteresként látni. Egy lehetséges Orsit, egy lehetséges nőt, egy lehetőséget. Bár a nagy mű, a tervezett végül nem valósult meg, a pszeudoén végül érdekes módon kelt életre: 2008 telén, a Maffia-klub bemutatóján vetítette ki Gyula a falakra, így aki belépett, mindenhol engem látott. A vetített kép ráolvadt az élőre és mozgóra, a kép is élt – velünk: nem csak Gyulával és velem.

Amikor együtt dolgoztunk, valahogy a munka mindig beszélgetésekbe, italozásokba fordult. (Így volt ez már 2005-ben is, mikor a Műcsarnok Pauer retrospektív kiállítása kapcsán elkezdtük a közös tevékenykedést. De akkor ugye sokan voltunk mindig még az Egyetem téri legendás lakásban, sokan és hangosan. Imádtam.) Az egyik ilyen esten-délutánon hördült fel Gyula, hogy hogyan lehet az, hogy én nem olvastam az ő nagy kedvencét, Bruno Schulzot. Kértem, adja kölcsön. Mondta, nem szívesen. De miután hiába kutattam a könyv után mindenhol, odaadta. És azóta is fő helyen van a könyveim között. A nagy szezon éjszakája, Apám utolsó szökése – nagy kedvenceim lettek. Schulz szenvtelen költészet. És ami számomra a legmegütőbb, és amiben most már örökké Gyulát látom, az a Próbabábuk. Nem valóság, valóság. Pszeudo. „A lámpák megfeketedtek és elhervadtak, mint tavalyi kóró vagy szamártövis. Mérgesen és mogorván csöngtek most, s halkan csilingeltek apró üvegkristályaikkal, ha valaki vaktában átkelt a szoba szürke esthomályán.”


Csak ezt az egy béna képet találtam rólunk, pedig rengetegnek kellene lennie. Mindegy, képek helyett egy sorozatfelvétel, mellékelem egy régi írásom Gyuláról, amiben ott a történetünk egy része.

Nemrég jártunk nála, egy rendező és én. Hogy akkor végre belevágunk a portréfilmbe, amit róla forgatunk. Évek óta készültünk rá, minden anyag megvolt, az anyagiakat nem sikerült soha rendbe tenni. Most elhatároztuk: enélkül is belevágunk. Gyula is belelkesedett, nevettünk, terveztünk, mint régen. „Schulz tudta, amit mindenki tud (tud és elfelejt), de akkor, túlzóan mondva, csupán Gombrowicz és Kafka tudott, hogy »bármi megtörténhet«” – írta Esterházy a kötet fülszövegében. Amikor megkaptam a levelet, azt gondoltam, hogy nem, ezt most nem. A Fahajas boltok – mint a rengeteg közös emlék – most már nálam marad.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.