Kicsi Lili Projekt: Merényi Dávid rendező

KOmplett

Az Impressziók című projekt kapcsán ismerkedtünk meg, még 2007-ben. Akkor bele rögtön a mély vízbe (illetve a Dunába) kerültem. Izgi volt, ezért aztán folyamatosan figyeltem Dávid munkáit, a fotókat és a klipeket. Soerii és Poolek Tanga, Hajolj bele a hajamba… Például.

„Akkor a Duna partján találkozunk” – zárta első telefonbeszélgetésünket Dávid. Egy nagyobb projekt készülődött a Four Bones harsonakvartettel a Műpa számára. (Akkor még Palya Bea énekelt a műsorban, őt a későbbi előadásokon Gereben Zita váltotta.) Szinte semmit nem tudtam az egészről, csak annyit, amennyi az én feladatom: összeszedni magam, és levonszolódni a forgatásra, ami a műsorhoz készül. A Római fürdőnél volt a hely, gondoltam, az nem veszélyes terep, a piros tűsarkúm megteszi.

Akkor még nem ismertem Dávidot (és a munkatársát, Nagy Gergőt), nem tudtam, hogy mibe keveredem. Már akkor gyanút kellett fogjak, mikor az út elfogyott. Onnantól végig a telefonban: „Hogy a földúton menjek?! Itt már kavicsok vannak…” A kavicsokat váltotta a ferde, kődarabokkal „kirakott” part. De láttam, ott vannak a fiúk a géppel, előttük egy nagy plexilap, még előttük egy horgászszéken egy fiú, a filmbéli Horgász. A horror csak itt jött.

Fel kellett vegyek egy vízhatlan horgászruhát, és úgy bemennem a vízbe. Hogy aztán a képeken (mert fotókból állt össze ez a különös film) kiemelkedhessek a habokból. (Csináltunk egy halom olyan fotót is, ahol különböző alakmásokban jelenek meg.) Közben elmesélték, hogy Péterfy Bori lesz a főhős, aki a meghalt menyasszonyt játssza. El nem tudtam képzelni, milyen lesz az egész egyben. Azóta már többször láttam (mert többször előadtuk) és imádtam ezt a történet- és képmozaikokból összeálló, a zenével, énekkel és versekkel egyben működő összművészeti valamit. Voltunk a műsorral Pécsett, Grazban (ez volt a legmókásabb, Dávidékkal éltem át először a síelés „örömeit”, melyet épp a Narancsban örökítettem meg), a Bem moziban és az Akváriumban. Ebből a munkából nyilvánvaló lett, hogy ha valami meredek, de összeálló dolgot szeretnék képben vagy filmben a könyvemhez, akkor Dávidot fogom megkeresni.


Már eleve tetszett, hogy nem nézett hülyének, mikor közöltem, hogy mindegyik szerepet én fogom játszani. Akkor még nem tudta, ezt hogyan kívánom megoldani. A barátaim szénné röhögték magukat az általam kidolgozott karaktereken. Mert nekem voltak elképzeléseim. De szerencsére azért teljesen hülye nem vagyok – lebeszélni, főleg, ha jól előjátsszák nekem, lehet. Dávid elolvasta a regényt előtte, és szerencsére tetszett neki. És szerencsére voltak elképzelései az általam megírt nőkről. A legnehezebb volt Mari, mert ott túl akartam gesztikulálni, és a mama, amit meg szétreszketni. „Felejtsd el a mimikát” – jött Marinál a kulcsmondat. A mamánál pedig: „Mondd egy levegővel, végig, többször, egymás után.” Persze én nem vagyok színésznő, de így, együtt sikerült mégis valamit elkapnunk:

„Van egy olyan érdekes tulajdonságom – írta nekem Dávid –, hogy sok mindenből az utolsót csinálom. A Kispál utolsó videoklipjét és utolsó koncertfilmjét, az Erik Sumo Band utolsó klipjét, a West Balkán utolsó koncertbeharangozóját.” Remélem, a Karafiáth azért egyben marad…

Dávid weboldala: www.davidmerenyi.com

Egy klip Dávidtól, amit mindketten különösen szeretünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.