52/43. Jack Kerouac

KOmplett

Az Útont nem tudom irodalomként olvasni. Életem egy szakaszát idézi, olyan, mintha a naplóm része lenne, egy fontos lap, 1994-ből.

Éppen egy éve, októberben vonultunk le egy barátommal Szigligetre. Ő az új lemezét állította össze, én a Kicsi Lilin dolgoztam. Mivel a könyvem egyik szála a gimnazista éveimbe vezet, levittem egy bőröndnyi anyagot, a kézzel fogható emlékeket. Beteges archiváló vagyok, még az órai levelezéseim is megvannak, tanévenként szelektálva és összefűzve, ezek is velem jöttek. És a fotók, feljegyzések, olvasónaplók. Fél óra sem kellett, gondolatban már ott bolyongtam a gimi folyosóin, ott voltam a régi életemben.

Negyedikes voltam, mikor Zsolttal összejöttem, valami koncerten, a Tabánban. Egy hippi csajjal jött, az akkori legjobb barátnőmmel, és én egyből belezúgtam. Édes volt, hosszú hajú, imádtam, hogy patkány ül a vállán, és a szöcskéket is, amiket mindig magánál hordott. A szüleim persze rühellték, mikor ezzel a kisebbfajta állatkerttel bepecózott hozzánk, de elviselték. Zsolttal nagyon mókás volt az élet, reggelente, bár nagyon messze lakott, elém jött, hogy kávézgathassunk, elkísért egy darabon, majd rohant a saját sulijába.


Fotó: Dala Gábor

Ugyanazokat szerettük (a VHK volt kivétel, nekem az sehogyan se jött be), ugyanazokat olvastuk. Neki volt a kedvence az Úton. Én pedig tőle kaptam meg azt az 1983-as kiadást, melynek az elején lévő képet imádtuk. (Egy narancsvörös furgon közeleg, és háttal nekünk egy kalapos fickó stoppol.) Magunkévá tettük Kerouac mottóját, miszerint „Mindig az első gondolat a legjobb”, írtunk, zenéltünk, ömlöttek belőlünk a sorok – azóta sem írtam annyit, mint akkoriban. Megvannak ezek a füzetek is, ma már látom, hogy bizony voltak azoknál az elsőknél sokkal jobb gondolatok is, de tény, hogy később sokat tudtam használni belőlük, még ha csak alapanyagként is. (Egyébként az csak mítosz, hogy a szerző az Útont úgy írta, ahogy kiszaladt belőle, visszaemlékezések szerint éveket töltött jegyzeteléssel.)

Emlékszem, először nehezen olvastam el az Útont, idegesített, hogy nem találom benne a szigorú szerkezetet, ami engem mindig vonz, néha a hosszú, parttalannak tűnő beszélgetések halálra idegesítettek. Ám amikor ketten álltunk neki, egy-egy részt átbeszélve, magával tudott ragadni. Zsolttal rengeteget álmodoztunk: ha majd vége lesz a hülye giminek, ha majd kiszabadulunk a szülői szigor alól, akkor mi is nekiindulunk, és így fogunk élni, szabadon, béklyók nélkül, célunk az úton levés és a szabad alkotás lesz. Aztán persze ebből nem lett semmi. Szakítottunk, de jóban maradtunk, és fél évvel később egy kollégiumba kerültünk.

És pár hónapra rá Zsolt belezuhant a liftaknába. Csak egy fényképem van róla meg pár ajándék, amit tőle kaptam. Egy preparált lepke például, amit épp az Úton kapcsán hozott nekem. A lepke mellett ott egy kis szöveg arról, hogy (mert mindig én voltam a félősebb, a kételyekkel telt) meg kell majd tanulnom szabadabban repkedni, kiterjeszteni a szárnyaimat, aminek szép mintái így, összehúzódva nem látszanak… Összeszorult a szívem, mikor nemrég az Úton – Az eredeti tekercs megjelent. Hogy örült volna neki…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.