A nagy munkák utáni levertségről

KOmplett

Az utóbbi hónapokban nagy hőfokon égtem, egyetlen pontra fókuszálva meneteltem kitartóan. Ez a feszültség adta a lendületet, az erőt. Ám amikor vége van egy ilyen szinten koncentrált időszaknak, beleállok a földbe.

Szeretem a projektmelókat, mert szeretek és tudok egyetlen dologgal foglalkozni. Többször mondták már nekem, hogy ha akarok valamit, rémületesen megszállottnak tűnök, írok, szervezek, állandó beszédtémám az adott munka, és mindent megteszek a sikerért, vagy legalábbis azért, hogy mindent beleadva a végére érjek. A végéről beszélek, az lebeg a szemem előtt, noha az elmúlt években megtanulhattam volna, hogy mi jön utána. A dermedtség, a bénultság, a nagy üresség érzete.

Emlékszem, hogy a Café X bemutatója után hónapokig egyetlen sort le nem tudtam írni, megérintett annak a szele, hogy talán ennyi volt, vége, eddig írtam, most ki kell találnom valami mást. A Maffia klub és Cigánykártya után, főképp, hogy ott a lemezek és fotósorozatok elkészítése, a nagyszabású bemutatók kitalálása és lebonyolítása is mozgatott, még rosszabb volt a helyzet. Nos, most ugyanebben vagyok. Minden idegszálammal a Kicsi Liliért hajtottam, aztán bemutattuk. Szerencsére többen is eljöttek a vártnál, és a visszhangok (legalábbis a hozzám visszajutók) mind azt mutatják, megérte. Für Anikó elképesztő volt, tudtam, hogy rá kell bíznom a felolvasást, pedig nem volt egyszerű egyeztetni őt, de hát nem véletlenül olyan elfoglalt… Lévai Balázshoz is ragaszkodtam, mert bíztam az ő profizmusában és nagyvonalúságában, ahogy a labdákat simán átadogatja nekem, és így is tett. Az ANEZ fantasztikusan vezette elő a dalokat az új szöveggel, és a Palkovics Edina által megálmodott vetítés gyönyörűen keretezte azt, amit kitaláltam.

Aznap még felszabadultan tudtam ünnepelni. Ám másnap erős fejfájással ébredtem, csak az mentette meg a napom, hogy rohanni kellett a Manier-bemutatóra, és Kolti Helga telefonja, hogy hamarosan színpadon a Macskadémon rendes, hangszerelt, nagy díszletes változata. (Na az volt még egy olyan meló, amit imádtam, és aztán totál leeresztettem utána.) Ám a szombat – és azóta minden nap – a letargia jegyében telik. Én sajnos nem vagyok az az alkotó, aki egy megcsinált, lekerekített feladat után hosszan tudna fürdőzni abban, hogy na, ez megvan. Ezt sokan nem értik, mármint azt, ha valami elkészült, megvalósult, onnantól már én eleresztem, jobban érdekel az új.

A kész mű nekem mindig a múlt, és mivel türelmetlen ember vagyok, haladnék rögtön tovább. Haladnék, de nem tudok. A régit már eleresztettem, menjen a maga útján, az újhoz nincs ötletem, sugallatom. Pedig ezt az állapotot szeretem: benne lenni nyakig valamiben. Mintha eddig tartott volna, felfelé húzott volna a rejtett energianyaláb, ami aztán most ledobott magáról. persze a tapasztalataim azt mutatják, visszatér a kreativitás, meglep valami új. De amíg meg nem érkezik, marad ez a sötét, lehúzó örvény. Nincs erre valami áthidaló recept? Legjobb lenne tabletta formájában, úgyis annyira rá vagyok kattanva az ilyesmire…

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.