A nagy munkák utáni levertségről

KOmplett

Az utóbbi hónapokban nagy hőfokon égtem, egyetlen pontra fókuszálva meneteltem kitartóan. Ez a feszültség adta a lendületet, az erőt. Ám amikor vége van egy ilyen szinten koncentrált időszaknak, beleállok a földbe.

Szeretem a projektmelókat, mert szeretek és tudok egyetlen dologgal foglalkozni. Többször mondták már nekem, hogy ha akarok valamit, rémületesen megszállottnak tűnök, írok, szervezek, állandó beszédtémám az adott munka, és mindent megteszek a sikerért, vagy legalábbis azért, hogy mindent beleadva a végére érjek. A végéről beszélek, az lebeg a szemem előtt, noha az elmúlt években megtanulhattam volna, hogy mi jön utána. A dermedtség, a bénultság, a nagy üresség érzete.

Emlékszem, hogy a Café X bemutatója után hónapokig egyetlen sort le nem tudtam írni, megérintett annak a szele, hogy talán ennyi volt, vége, eddig írtam, most ki kell találnom valami mást. A Maffia klub és Cigánykártya után, főképp, hogy ott a lemezek és fotósorozatok elkészítése, a nagyszabású bemutatók kitalálása és lebonyolítása is mozgatott, még rosszabb volt a helyzet. Nos, most ugyanebben vagyok. Minden idegszálammal a Kicsi Liliért hajtottam, aztán bemutattuk. Szerencsére többen is eljöttek a vártnál, és a visszhangok (legalábbis a hozzám visszajutók) mind azt mutatják, megérte. Für Anikó elképesztő volt, tudtam, hogy rá kell bíznom a felolvasást, pedig nem volt egyszerű egyeztetni őt, de hát nem véletlenül olyan elfoglalt… Lévai Balázshoz is ragaszkodtam, mert bíztam az ő profizmusában és nagyvonalúságában, ahogy a labdákat simán átadogatja nekem, és így is tett. Az ANEZ fantasztikusan vezette elő a dalokat az új szöveggel, és a Palkovics Edina által megálmodott vetítés gyönyörűen keretezte azt, amit kitaláltam.

Aznap még felszabadultan tudtam ünnepelni. Ám másnap erős fejfájással ébredtem, csak az mentette meg a napom, hogy rohanni kellett a Manier-bemutatóra, és Kolti Helga telefonja, hogy hamarosan színpadon a Macskadémon rendes, hangszerelt, nagy díszletes változata. (Na az volt még egy olyan meló, amit imádtam, és aztán totál leeresztettem utána.) Ám a szombat – és azóta minden nap – a letargia jegyében telik. Én sajnos nem vagyok az az alkotó, aki egy megcsinált, lekerekített feladat után hosszan tudna fürdőzni abban, hogy na, ez megvan. Ezt sokan nem értik, mármint azt, ha valami elkészült, megvalósult, onnantól már én eleresztem, jobban érdekel az új.

A kész mű nekem mindig a múlt, és mivel türelmetlen ember vagyok, haladnék rögtön tovább. Haladnék, de nem tudok. A régit már eleresztettem, menjen a maga útján, az újhoz nincs ötletem, sugallatom. Pedig ezt az állapotot szeretem: benne lenni nyakig valamiben. Mintha eddig tartott volna, felfelé húzott volna a rejtett energianyaláb, ami aztán most ledobott magáról. persze a tapasztalataim azt mutatják, visszatér a kreativitás, meglep valami új. De amíg meg nem érkezik, marad ez a sötét, lehúzó örvény. Nincs erre valami áthidaló recept? Legjobb lenne tabletta formájában, úgyis annyira rá vagyok kattanva az ilyesmire…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.