A nagy munkák utáni levertségről

KOmplett

Az utóbbi hónapokban nagy hőfokon égtem, egyetlen pontra fókuszálva meneteltem kitartóan. Ez a feszültség adta a lendületet, az erőt. Ám amikor vége van egy ilyen szinten koncentrált időszaknak, beleállok a földbe.

Szeretem a projektmelókat, mert szeretek és tudok egyetlen dologgal foglalkozni. Többször mondták már nekem, hogy ha akarok valamit, rémületesen megszállottnak tűnök, írok, szervezek, állandó beszédtémám az adott munka, és mindent megteszek a sikerért, vagy legalábbis azért, hogy mindent beleadva a végére érjek. A végéről beszélek, az lebeg a szemem előtt, noha az elmúlt években megtanulhattam volna, hogy mi jön utána. A dermedtség, a bénultság, a nagy üresség érzete.

Emlékszem, hogy a Café X bemutatója után hónapokig egyetlen sort le nem tudtam írni, megérintett annak a szele, hogy talán ennyi volt, vége, eddig írtam, most ki kell találnom valami mást. A Maffia klub és Cigánykártya után, főképp, hogy ott a lemezek és fotósorozatok elkészítése, a nagyszabású bemutatók kitalálása és lebonyolítása is mozgatott, még rosszabb volt a helyzet. Nos, most ugyanebben vagyok. Minden idegszálammal a Kicsi Liliért hajtottam, aztán bemutattuk. Szerencsére többen is eljöttek a vártnál, és a visszhangok (legalábbis a hozzám visszajutók) mind azt mutatják, megérte. Für Anikó elképesztő volt, tudtam, hogy rá kell bíznom a felolvasást, pedig nem volt egyszerű egyeztetni őt, de hát nem véletlenül olyan elfoglalt… Lévai Balázshoz is ragaszkodtam, mert bíztam az ő profizmusában és nagyvonalúságában, ahogy a labdákat simán átadogatja nekem, és így is tett. Az ANEZ fantasztikusan vezette elő a dalokat az új szöveggel, és a Palkovics Edina által megálmodott vetítés gyönyörűen keretezte azt, amit kitaláltam.

Aznap még felszabadultan tudtam ünnepelni. Ám másnap erős fejfájással ébredtem, csak az mentette meg a napom, hogy rohanni kellett a Manier-bemutatóra, és Kolti Helga telefonja, hogy hamarosan színpadon a Macskadémon rendes, hangszerelt, nagy díszletes változata. (Na az volt még egy olyan meló, amit imádtam, és aztán totál leeresztettem utána.) Ám a szombat – és azóta minden nap – a letargia jegyében telik. Én sajnos nem vagyok az az alkotó, aki egy megcsinált, lekerekített feladat után hosszan tudna fürdőzni abban, hogy na, ez megvan. Ezt sokan nem értik, mármint azt, ha valami elkészült, megvalósult, onnantól már én eleresztem, jobban érdekel az új.

A kész mű nekem mindig a múlt, és mivel türelmetlen ember vagyok, haladnék rögtön tovább. Haladnék, de nem tudok. A régit már eleresztettem, menjen a maga útján, az újhoz nincs ötletem, sugallatom. Pedig ezt az állapotot szeretem: benne lenni nyakig valamiben. Mintha eddig tartott volna, felfelé húzott volna a rejtett energianyaláb, ami aztán most ledobott magáról. persze a tapasztalataim azt mutatják, visszatér a kreativitás, meglep valami új. De amíg meg nem érkezik, marad ez a sötét, lehúzó örvény. Nincs erre valami áthidaló recept? Legjobb lenne tabletta formájában, úgyis annyira rá vagyok kattanva az ilyesmire…

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.