Három történet a Végtelenről – Nemes Péter kiállításához

KOmplett

„A világ tágul, de vészjóslón összetart minden, ami bennünket összetart” – írja egy versében Váradi Péter. „Brooklyn nem tágul” – mondja a kis Woodynak édesanyja a pszichiáternél, mintegy a szorongást legyűrendő.

Fekete falak, rajta krétával a mű. Nem csoda, hogy rögtön beugrott ez a két idézet. És három saját történet is. Nemes Péter szobrász és grafikus legújabb művét, amit akár egy mozdulattal tönkre lehet tenni, szét lehet mázolni, direkt ebbe a kis terembe képzelte el. Ami lehet, hogy ezáltal megszűnik kicsinek lenni. Imbolygó érzés állni középen, mintha valóban nem látnánk, hol vannak a határok. Pétert érdekli az ismétlődés, ennek a munkájának is köze van hozzá. A formákat állítólag a kaktuszok inspirálták.

false

Gyerekként a világ csak annyi, amit közvetlen megtapasztalunk. A világ anya és apa hatalmas ágya, ahová át lehet mászni éjjelente, a világ a nagy fűzfa a ház előtt, aminek a lombjában el lehet bújni, a világ a nyaraló, ahol a legkisebb szobába éppen csak beférünk mi, kicsik. Később aztán szép lassan minden bizonytalan lesz. A mesekönyvek kinyílnak, nézd már, mi az a sivatag? Mi az a kaktusz? Sosem láttam még ilyet, lehet, hogy nem is létezik! Hiszem, ha látom, mondja a gyerek, és eleinte tényleg csak akkor hiszi. Végül rájön, hogy az is belefér, ami teljesen elképzelhetetlen.

Péter egy kis horvát szigeten meglátott egy kaktuszt. Nem a mesekönyvek hatalmas növénye volt ez, egészen kicsi kaktusz lehetett, ám a kis kaktusz is olyan, mint a nagy, benne van minden, amitől egy kaktusz kaktusszá válik. Változatos felületek, rajzolatok. Ha egy kaktuszról készített képet látunk, fogalmunk sem lehet róla, mekkora valójában. Nem is kell tudnunk. Ahogy a nagy kaktuszban ott a kicsi, a kicsiben is ott van a nagy. Benn a lüktető hús, kint a tüskék. Képzeljük magunkat egy kaktuszligetbe. Épp középre, ahonnan az egész végtelennek látszik. Veszélyes bolygóknak tűnnek, észre sem venni, ahogy mozognak. „Hozzá ne érj a tér széléhez! – sugallják. – Lehet, hogy csak annyira szúrunk meg, hogy hátrahőkölj, vissza, a saját világodba, de lehet, hogy egyikünk átszúr, átdöf, felnyársal, az örök időkig magához szögez. Maradj középen. A közép mindig biztonságos. Ha onnan nézed, örvénylő űrt láthatsz, káprázót, egyre tágulót. A tér közepén gyerek lehetsz megint, aki fél a Végtelentől, de nem fél lenyűgöződni tőle.”

false

Mindig kint dohányzom a lépcsőházban, az egyik emelet elrejtett kis zugában, szerencsére nem lát senki. A ház persze él körülöttem, megvannak a napi rutinjai, amit rajtam kívül alig tapasztal meg más. A többiek csak részt vesznek, jönnek-mennek, én vagyok az állandó szemlélő, de ők azok, akik alakulnak. Egyikük mindig otthon felejt valamit, fut vissza, majd fut lefelé megint, a másik a macskáját sétáltatja, „Gyere, Boszorkány” mondja neki, ha a macska túl sokáig állna a napfényben. Egy házaspár mindig együtt jön, el sem tudom képzelni, mire jutnának egyedül.

false

Kedvencem a kisfiú az elsőről. Túl sok neki a lépcső, az ötméteres belmagasság, lassan halad, kapaszkodik a korlátba, meg-megáll. Nagyok a fokok, ő túl kicsike, de haladni kell. A kisfiú egy varázsigét mormol magában mindig, és mindig ugyanazt. Ismétli az igét, a szavak segítenek neki feljebb jutni. Sose tudom kivenni, mit is mond, elmosódottan jut el hozzám az egész. De a varázsige működik, elvesz a térből, ami egyre kisebb lesz a végén, és a kisfiú hazatalál. Egyik nap észrevett. Rögtön elhallgatott, elvörösödött. Úgy tettem, mint aki ott sincs. Remélem, nem törtem meg a varázslatot, és az ige eztán is működni fog. Visszafojtottam a lélegzetem, megakadt az Idősgondozó elé kitett, kiszáradófélben lévő kaktusz egyik tüskéjén. Azóta együtt lélegzem én is vele. És azóta tudom, hogy a lépcsőház is a Végtelenbe tágul.

Tértől lefelé című kiállítás a Jurányi Inkubátorház galériájában látható, október 30-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.