Három történet a Végtelenről – Nemes Péter kiállításához

KOmplett

„A világ tágul, de vészjóslón összetart minden, ami bennünket összetart” – írja egy versében Váradi Péter. „Brooklyn nem tágul” – mondja a kis Woodynak édesanyja a pszichiáternél, mintegy a szorongást legyűrendő.

Fekete falak, rajta krétával a mű. Nem csoda, hogy rögtön beugrott ez a két idézet. És három saját történet is. Nemes Péter szobrász és grafikus legújabb művét, amit akár egy mozdulattal tönkre lehet tenni, szét lehet mázolni, direkt ebbe a kis terembe képzelte el. Ami lehet, hogy ezáltal megszűnik kicsinek lenni. Imbolygó érzés állni középen, mintha valóban nem látnánk, hol vannak a határok. Pétert érdekli az ismétlődés, ennek a munkájának is köze van hozzá. A formákat állítólag a kaktuszok inspirálták.

false

Gyerekként a világ csak annyi, amit közvetlen megtapasztalunk. A világ anya és apa hatalmas ágya, ahová át lehet mászni éjjelente, a világ a nagy fűzfa a ház előtt, aminek a lombjában el lehet bújni, a világ a nyaraló, ahol a legkisebb szobába éppen csak beférünk mi, kicsik. Később aztán szép lassan minden bizonytalan lesz. A mesekönyvek kinyílnak, nézd már, mi az a sivatag? Mi az a kaktusz? Sosem láttam még ilyet, lehet, hogy nem is létezik! Hiszem, ha látom, mondja a gyerek, és eleinte tényleg csak akkor hiszi. Végül rájön, hogy az is belefér, ami teljesen elképzelhetetlen.

Péter egy kis horvát szigeten meglátott egy kaktuszt. Nem a mesekönyvek hatalmas növénye volt ez, egészen kicsi kaktusz lehetett, ám a kis kaktusz is olyan, mint a nagy, benne van minden, amitől egy kaktusz kaktusszá válik. Változatos felületek, rajzolatok. Ha egy kaktuszról készített képet látunk, fogalmunk sem lehet róla, mekkora valójában. Nem is kell tudnunk. Ahogy a nagy kaktuszban ott a kicsi, a kicsiben is ott van a nagy. Benn a lüktető hús, kint a tüskék. Képzeljük magunkat egy kaktuszligetbe. Épp középre, ahonnan az egész végtelennek látszik. Veszélyes bolygóknak tűnnek, észre sem venni, ahogy mozognak. „Hozzá ne érj a tér széléhez! – sugallják. – Lehet, hogy csak annyira szúrunk meg, hogy hátrahőkölj, vissza, a saját világodba, de lehet, hogy egyikünk átszúr, átdöf, felnyársal, az örök időkig magához szögez. Maradj középen. A közép mindig biztonságos. Ha onnan nézed, örvénylő űrt láthatsz, káprázót, egyre tágulót. A tér közepén gyerek lehetsz megint, aki fél a Végtelentől, de nem fél lenyűgöződni tőle.”

false

Mindig kint dohányzom a lépcsőházban, az egyik emelet elrejtett kis zugában, szerencsére nem lát senki. A ház persze él körülöttem, megvannak a napi rutinjai, amit rajtam kívül alig tapasztal meg más. A többiek csak részt vesznek, jönnek-mennek, én vagyok az állandó szemlélő, de ők azok, akik alakulnak. Egyikük mindig otthon felejt valamit, fut vissza, majd fut lefelé megint, a másik a macskáját sétáltatja, „Gyere, Boszorkány” mondja neki, ha a macska túl sokáig állna a napfényben. Egy házaspár mindig együtt jön, el sem tudom képzelni, mire jutnának egyedül.

false

Kedvencem a kisfiú az elsőről. Túl sok neki a lépcső, az ötméteres belmagasság, lassan halad, kapaszkodik a korlátba, meg-megáll. Nagyok a fokok, ő túl kicsike, de haladni kell. A kisfiú egy varázsigét mormol magában mindig, és mindig ugyanazt. Ismétli az igét, a szavak segítenek neki feljebb jutni. Sose tudom kivenni, mit is mond, elmosódottan jut el hozzám az egész. De a varázsige működik, elvesz a térből, ami egyre kisebb lesz a végén, és a kisfiú hazatalál. Egyik nap észrevett. Rögtön elhallgatott, elvörösödött. Úgy tettem, mint aki ott sincs. Remélem, nem törtem meg a varázslatot, és az ige eztán is működni fog. Visszafojtottam a lélegzetem, megakadt az Idősgondozó elé kitett, kiszáradófélben lévő kaktusz egyik tüskéjén. Azóta együtt lélegzem én is vele. És azóta tudom, hogy a lépcsőház is a Végtelenbe tágul.

Tértől lefelé című kiállítás a Jurányi Inkubátorház galériájában látható, október 30-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.