Mit jelent az egészséges egoizmus?

KOmplett

A blog kapcsán – főleg az irodalmi képes sorozattal kapcsolatban – rengeteg levelet kapok. Legalább a felében egoizmussal, narcizmussal vádolnak. Pedig még nem értem el a nagymamám magasságait, aki nemrég kijelentette: „Nem ismerek magamnál különb embert.”

Ha egocentrikus az az ember, aki minden reggel, rögtön a kávé után megnézi magát a Google keresőben – szigorúan az utolsó 24 órát, hiszen nincs nap, ami kimaradna –, akkor én egocentrikus vagyok. Mégis mindig kicsit elcsodálkozom azon, hogy amikor felkérnek olyasmire, hogy beszéljek az egoizmusról, az egészséges narcizmusról (az utóbbi években többször is előfordult), nyomatékosan hangsúlyozva, hogy azért gondoltak rám, mert olyasvalakit kerestek, akinek túlteng az egója.

Én ilyen lennék – tettem fel magamnak épp emiatt egyre többször a mélyre vezető kérdést. Tényleg ez sugallnám? Valahogy mindig fura ez nekem, mert – és szigorúan csak magamból kiindulva, mert honnan máshonnan startolhatnék – hajlanék arra a feltételezésre, hogy mindenki ilyen. Hogy mindenkinek önmaga az első, önmaga a viszonyítási pont, az origó. Én érzek, bennem alakulnak ki a dolgok, nem tudok túllépni ezen az egyes szám elsőn. És szerintem nem mond igazat, aki azt állítja, képes erre.

Persze elfedheti mindezeket mindenféle belénk nevelt álszemérem, a néha túlzó fokokat öltő szerénység, a kishitűség. De meggyőződésem, hogy a kishitűség is az egoizmusból fakad – magunkkal foglalkozunk akkor is, amikor leértékeljük a személyiségünket. Viszonyítunk, méricskélünk, mérjük magunkat a másikhoz – és sokszor nyomaszt, amit eredményként kapunk. De a központ mindig és kizárólag az én. Persze, hallottam én is önfeláldozásról, mélységes alázatról, a perszóna kiiktatásáról. De szerintem ez nem a valóság. A valóságban mindent magunkon szűrünk át – és ami nagyon távoli, nagyon kívül van, az egyszerűen nem juthat beljebb. A művészeknél ez különösen így van.

(Lehet, hogy az is egy jel, hogy egyik kedvenc virágom a nárcisz, ami köztudottan Narcissusról kapta  a nevét. A levelei önmaga felé hajlanak, ezért sem illik vendégségbe vinni… ám Kínában például a gazdagság és a szerencse jelképe, az újjászületés szimbóluma. Lehet, rossz helyre születtem… A nárcisz szóban egyébként a görög narkoa is benne van, mint a bénítás jele. Az sem lehet véletlen, hogy rokona másik kedves virágomnak, a liliomnak. Sokszor képzelem, hogy liliomok között szeretnék meghalni, szép, dívához illő halál, megfulladni gyönyörű virágok illatában, eggyé válni velük.)

Nemrég látogatónk volt, aki nézegette a lakásban kirakott képeket, a zömük persze engem ábrázol. Legtöbbjük szépen kiretusálva, megkomponálva, egy ideálisabb önmagamat felmutatva. Ismerősöm nagyon nevetett: „És te elhiszed, hogy ez te vagy?” Nem, hiszem, hogy én lennék, illetve nem gondolom, hogy az vagyok, aki a falon lóg, egyszerűen tetszik az, amit belőlem alkotni lehet. Épp ezért szeretem a rólam készült pár festményt is, vagy amikor komoly stáb készít belőlem valami egészen elképesztőt. Lenyűgöz, hogy mindez egy személyből – belőlem – megkonstruálható. Ez talán egoizmus?

Nagyon nagy kedvenceim a dívák – Karády Katalin, Marilyn Monroe, Edie Sedgwick, és még sorolhatnám. Ám ha belegondolunk, az életük tükrében mi lesz nyilvánvaló? Az, hogy ezek a nők – egy-két kivételtől eltekintve – tragikus sorsú alakok voltak. Megtört heroinák, akiknek a színpad fénye üres, kopár árnyékokat hagyott hátra, akik kiszorultak önnön életükből, belekényszerültek egy színes pillanatképbe. Amiről nem biztos, hogy ők maguk néznek vissza. Viszont a képek tetszetősek, biztosan ők maguk is szerették lényüknek legalább ezt a részét.

Megmutatni valamit, ami túlmutat a puszta személyességen – ez talán egoizmus? A művész, aki önarcképet fest, amiben meglátunk egy univerzális üzenetet, egoista? Én magamat például remek alapanyagnak tekintem, de a cél sosem az volt, hogy minél jobban nézzek ki például egy tematikus (vagy szerintem legalábbis valamilyen fontos üzenetet hordozó) sorozaton. Persze nem bánom, ha jól nézek ki, de ez másodlagos…

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.