Seggfejkatalógus – újratöltve 8.

KOmplett

Elég mókás, ha valaki csak azért kezdi el nekünk csapni a szelet, mert azt hiszi, abból anyagilag profitálhat. Sosem hittem, hogy nekem részem lesz valaha ilyen kétes romantikában…

Persze tudom, hogy az érdekkapcsolatok (ezért-azért, nem feltétlenül vagyonért) igen gyakoriak, nekem alapvetően nincs is ezzel bajom. Az már nagyobb probléma – a haszonlesőnek –, ha alaposan elszámítja magát.

Volt egy nőismerősöm, aki a műfajt tökélyre fejlesztette. Minden évben alaposan áttanulmányozta a száz leggazdagabb magyar portfólióját, és aztán belevágott a projektbe. Felkereste valami üzleti ürüggyel a férfit, majd úgy tett – miután levette, van-e rezgés vagy sem –, mint aki egy tárgyalás alatt olthatatlan szerelemre gyulladt. Innentől ajándékokkal halmozta el a férfit. Hamarosan szárba szökkent a titkos románc, és elkezdődhetett a szüret. Mert ugye a férfi akkor már tényleg érzett valamit, főleg azt, hogy végre egy nő, aki nem a pénze miatt szereti. És ismerősömnek meglett a szép lakása, meglett minden luxusa. Legszebb volt, mikor az egyik palimadár, miután átadta a kulcsokat, ezzel a mondattal szembesült: „Nagyon szép volt együtt, de sajnos már elmúlt a szerelem…” (Persze neki sem jött be minden százszázalékosan. Egyszer egy nagyon öreg csókánál vetette be minden báját, és a befektetés nem volt olcsó. Épp a viszonzás édes ideje előtt vitte el a férfit egy szívroham.)

Nos, sosem gondoltam volna, hogy egyszer valaki énrólam feltételezi, hogy hasonló kis trükköknek bedőlök. Arról már nem is beszélve, hogy az még képtelenebb feltételezés volt, hogy tele vagyok pénzzel. Szegény fiú (és végig így fogom nevezni, mert így gondolok rá) nagyon elgaloppírozta magát. Egyetemi éveim végén jártam, ösztöndíjakból, publikálásból tartottam fenn magam. Jó helyen laktam ugyan, a Bazilikánál, de a szuper kérót két haverommal pusztítottuk. Akkoriban már szerepeltem a tévében, dolgoztam tervezőkkel, állandóan utazgattam, tehát felületes szemlélő valóban feltételezhette, hogy elég jól megy nekem a szekér.

Szegény fiú egy koncerten csapódott mellém, és nagyon hevesen kezdett udvarolni. Második randevúnkon már az édesanyjához vitt el – nagyon vidékre, ott éltek egy lakótelepen –, ahol egy topic volt csupán: hogy ők milyen szegények. Mivel a fejemet elcsavarták a mézes szavak és a kedves ajándékok, felajánlottam a fiúnak, költözzék be hozzánk. Így is lett. Egy hét múlva csöngött a telefonom, a kedves mama volt. „Nézd, Orsi, a fiam elégedetlen a lakással, nem bírja a barátaidat, több térre lenne szüksége.” (Tegyük hozzá, az ő lakásukhoz képest a miénk valódi palota volt.) Kinéztem az Expresszben egy panorámás, Duna-parti lakást 60 ezerért (40 ezer volt az ösztöndíjam éppen), azt vedd ki, kérlek neki, és akkor közel is lesz, de mégis tud egyedül dolgozni.”

Megmukkanni se tudtam. A következő héten jött az újabb telefon: „A fiam kevesli azt a pénzt, amit adsz neki.” Tudni kell, hogy Szegény fiú azt mondta, átmeneti pénzzavarban van, de hamarosan lesz új munkája, ezért álltam én mindent. De a hónapok teltek, munka sehol, én kezdtem nagyon szarul érezni magam. A pohár ott telt be, amikor éppen egy fontos vizsgám volt, és már bent voltam, készültem fel. Kopogás, Szegény fiú áll az ajtóban. A szívgörcs tört rám, mi lehet az a hatalmas baj, ami miatt ide kellett jönnie. „Bocs, csak nem hagytál kint reggel pénzt, és nincsen cigim” – mondta. Rácsaptam az ajtót. Másnap már költözött is. Volt még pár köröm a mamával, aki elhordott mindenféle hazug lotyónak. Szegény fiú két hónappal a szakítás után megtalálta a párját, el is dicsekedett vele. Egy igazi pénzes asszonyt, aki boldogan fedezte a kiadásait. (Igen szép fiú volt.) Gondolom, máig jól él, mert meg még nem halt, láttam a Facebookon…

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).