Száz híres/62. Kondor Vilmos

KOmplett

Miért az álnév? Jobb-e, ha egy képmást tudunk kapcsolni a művekhez? Miért a rejtőzés, főképp, ha már elért valakit a siker? Izgalmasabb-e így egy krimi?

Már az elején leszögezem, hogy nagyon kedvelem Kondor műveit – a megjelenteket mind. Mint az a sorozatomban már megszokott, most sem szándékozom belemenni elemzésekbe: főleg ennyire friss megjelenésekkor nem. Viszont a nyilvánosság ilyetén kerülése mindig izgatott. Valahogy mindig úgy éreztem, a nevem hozzátartozik a szöveghez. Egyszer kellett egy riportot (még csak nem is szépirodalmi művet) nem a saját nevem alatt futtatni (mert egy rokonom volt a fő szakértő benne), és komolyan rosszul érintett a dolog. Még az otthoni kéziratos mappáimon, a saját naplóim elején (gyerekkorom óta) ott díszeleg a név, a kézjegy, a bizonyosság, hogy az az enyém. Eddig csak egyszer, egyetlenegyszer merült fel, hogy álnéven publikáljak. Van egy régi regénytervem, erősen önéletrajzi, több részt meg is írtam belőle. Érzem, tudom, hogy erős a szöveg, valamit eltaláltam benne, de annyira kitárulkozó, hogy egy pici részt sem mertem belőle publikálni. Már megvolt az álnevem, de mégsem ment a dolog. Lebénultam. Hogy így inkább mégsem, ne jelenjen meg, sőt, ne is legyen, minek írtam ilyen személyeset, ilyen saját magamat is mellbe vágót.


Fotó: Valuska Gábor

Valahogy úgy képzelem ezt az álnevesdit, mint amikor a híres szélhámosok végül önmagukat leplezik le, mert nem bírják tovább a feszkót. Mert azért a legtöbb esetben csak lehull a lepel, az ego nem bírja el a titok mázsás súlyát. Persze bizonyos esetekben, például Highsmith Caroljánál értettem a dolgot: egy prűd közegben nem lett volna szerencsés a szerzőség. Akkor is értem, ha valami nagy név teljesen újba, bizonytalanba kezd, és nem tudja, ahhoz mit szólna az addigi rajongótábora – így hát ismeretlenként próbálkozik. És csak akkor bújik ki a napfényre, ha a kísérlet bejön. De hát Kondornak bejött! Nagy rajongótábora lett, betalált, és lassan a sorozat a végére ér. Biztosan vannak, akik tudják, ki ő, én minimum három tuti tippet hallottam. És engem tényleg érdekelne; és jobban tetszene, ha egy teljes ismeretlen lenne, nem valami ismertebb íróarc. Egy új portré. Én mindig imádtam a régebbi Szép versek és Körkép portréit (szép versek, rossz arcok, hahaha, ezen minden évben röhögtünk), nekem nagyon kell, hogy tartozzon figura a szöveghez. Úgy jobban tudom szeretni az írásokat is. Nem kell, hogy szép legyen az illető (Capote se az a szívdöglesztő pasas, hogy csak egy favoritot említsek), de a karakter fontos. Ezért nem tudtam sosem elfogadni a csak szövegközpontú elméleteket. (Közben meg nagyon ki tudok akadni, ha az én szélsőséges megnyilvánulásaimat rávetítik az írásaimra – csupa ellentmondás.) Egyszóval belenéznék a pofás kis nyomozó megálmodójának a szemébe. Így most az marad, hogy valahogy úgy képzelem, mint a hősét, Gordon Zsigmondot, egy kis Chandlerrel megspékelve. Persze félsötétben…

A fotó adott volt, még nyáron készítettük, a harmadik Gordon opuszhoz épp passzol, hiszen abban is szerepel a nagy Karády, a dívák dívája, az örök idolom. Aki nem jött volna rá, annak elárulom, hogy a kép alapja Inkei Tibor legendás felvétele. Amikor ezen dolgoztunk Valuska Gáborral, akkor érintett meg ismét, újult erővel, hogy nekem tényleg nem kell álnév sem, annyira elvagyok a szerepekben. A játékaim legalább annyira jól elrejtenek.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.