Száz híres/61. Theodor Fontane

KOmplett

„Nem, az életet nem vetette el magától. De azért egy kicsit mégis olyasmi történt.”

„Egy lemondásos történet sohasem borzasztó” – mondja a tizenhét éves Effi, épp mielőtt hozzámenne anyja régi szerelméhez, Instettenhez, ahhoz az emberhez, aki anyja régi udvarlója volt, akiről az anyának le kellett mondania. Még nem tud semmit a lemondásról. De végeredményben nem tudott, a távol tartás messze van az igazi lemondástól, csak nosztalgiát ébreszt, örökös fájdalmat, azt az érzést, hogy „lehetett volna valami, valami sokkal jobb”, és ez mérgező. Csak teljes szívvel érdemes lemondani. Még ha utána azt is érezzük egy ideig, hogy valami fontos elveszik belőlünk magunkból ezáltal. Ezt ma már tudom.


Fotó: Koronczi Endre

Én tizenhét évesen gondoltam először arra, hogy a lemondás boldogíthat. Akkoriban kissé szélsőségesen kezdtem neki. Abbahagytam a húsevést (ezt azóta is tartom), a kávét, a cigit (ezektől nem volt nehéz távol tartanom magam, alig kezdtem el élni velük), a földön aludtam, matrac és párna nélkül, csak a legpuritánabb öltözékeket viseltem el magamon. Eleinte nagyon nehéz volt, de aztán már szinte euforikus örömöt okozott ez az önmegtartóztatás – persze csak abban a fénytörésben, hogy tudtam, mindent bármikor visszakaphatok. De ez a csaknem egy évig tartó időszak mélyen belém épült: tudom, hogy képes vagyok lemondani. Ez később nagyon hasznosnak bizonyult, főképp a párkapcsolatok terén.

Mert ugye, a hűség választás: kizárunk minden egyéb lehetőséget, önként. Nem hiszek abban, hogy az életünk folyamán csak egy társ létezik, de abban igen, hogy le tudjuk tenni a voksunkat. És akkor, ha jön az erős kísértés, élni kell az erőnkkel, még akkor is, ha esetleg azt érezzük, már-már erőn felüli, amit mindez követel tőlünk. (Ez persze patetikusan hangzik, az is, de a pátosz komoly inspiráló forrás lehet, még ha iróniával szemléljük is.) De amíg ott a kétely, hogy hátha mégis, hátha mással máshogy is lehetne: addig mindig mellettünk áll a boldogtalanság. Néha arra gondolok, hogy az eddigi lemondásaim nem is voltak igaziak. És akkor rettegni kezdek: mit kezdek majd magammal, ha jön egy zsigeri próba?

Tudom-e majd, mint Effi a halálos ágyán így kimondani: „Még a boldog időben volt, amikor Instetten esténként felolvasott nekem; nagyon jó könyvei voltak, és az egyikben ez állt: valakit elhívtak egy vidám asztal mellől, s másnap megkérdezte az, akit elhívtak, mi is volt még azután. Ekkor azt felelték neki: »Ó, még mindenféle volt. De voltaképpen nem mulasztott semmit.« Látod, mama, ezek a szavak belém vésődtek… nem sokat jelent, ha az embert kicsit korábban hívják el az asztaltól.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.