Száz híres/100. Weöres Sándor

KOmplett

Nem tulajdonítok túl nagy jelentőséget a számoknak, misztikájukkal sem foglalkoztam soha. Mégis, pár hete századik jegyzetemhez előkészülve, egyre-másra nyomasztott, ki legyen ezen a kitüntetett helyen, és milyen képpel. Aztán szembejött a száz, rögtön egy plakáton, Weöres 100, száz éve született, kiállítás a PIM-ben. Akkor legyen ő a százam. Ha már annyira ott van a „belső magomban”.

false

 

Fotó: Balla Vivienne


Önismereti csoporton a belső mag megformálása előtt hangzott el egy verse, a Tíz lépcső. (Szórd szét kincseid – a gazdagság legyél te magad. / Nyűdd szét díszeid – a szépség legyél te magad. / Feledd el mulatságaid – a vígság legyél te magad. / Égesd el könyveid – a bölcsesség legyél te magad. / Pazarold el izmaid – az erő legyél te magad. / Oltsd ki lángjaid – a szerelem legyél te magad. / Űzd el szánalmaid – a jóság legyél te magad. / Dúld fel hiedelmeid – a hit legyél te magad. / Törd át gátjaid – a világ legyél te magad. / Vedd egybe életed-halálod – a teljesség legyél te magad.)

Agyaggal dolgoztunk, magunkat mint magot kellett elkészítenünk. Könnyűnek hangzik, egyértelműnek, de mégis, milyen a belső mag, amit majd szavakkal körül kell írni, egyéníti vagy alkattól függően uniformizálni kell? Milyen legyen a kemény anyagból megformált „szobor”, amit fel tudunk mutatni magunkból? Inspirációként hangzott el a szöveg, és én csak két évre rá tudtam összekapcsolni a belső mondataimmal, amit viszont akkor önkéntelenül dolgoztam bele a matériába. Akkor úgy éreztem, nem, vagy csak nehezen tudom megoldani a feladatot, nem megy egyetlen tömbben kidolgozni a személyiségem lényegét.

Pedig a lényeg – értelemszerűen nagyon egyértelmű és egyszerű. Ha megkérdezik tőlem – és mostanában például interjúkban és magánbeszélgetésekben is igen gyakran –, hogy valójában milyen is vagyok, van-e a sok szerep mögött személy, zavarba jövök, nem tudok mit mondani. Úgy állok a válasz előtt, mint az agyag kézbevételekor. Egyszóval mikor egy mondattal megkérdőjelezik azt, hogy lenne valami a sok arc mögött, egyből visszakozom, lehetetlennek érzem a megszólalást – minden csak magyarázkodásnak, védekezésnek tűnne, én meg nem magyarázkodom és nem védekezem.  A belső magom képe végül egyetlen durva massza lett. Nekem tetszett, de nem tudtam átadni másnak, miért érzem igaznak. Aztán most, visszagondolva jöttem rá, hogy ehhez a magam előtt érvényes önkifejezéshez valóban a vers vezetett. És újra visszataláltam Weöreshez, aki egy értelmen túli nyelven beszél, hangokkal és érzésekkel érint, olyasmit mozgat meg dallamos és dallamtalan (másmilyen összetartó erővel működő) szövegeiben, amit semmilyen tapasztalat és érzet meg nem magyarázhat, mégis belülre hatol és ott is marad. A belső magomat leginkább Weöressel tudom leírni.

Végezetül pedig hadd idézzem Takács Zsuzsának a Weöres Sándor emlékére írott versét – mert gyönyörű, és mert közelebb visz Weöres páratlan költészetéhez:

 

Madarak beszélgetése a kertben

 

Nagyszerű dolog élni, mondják: zuhanást

játszunk, miközben hintáztat a boldogító

hullám. Tetszésünk szerint forgatjuk

fejünket előre-hátra. A szárny nélküli lény,

a szerencsétlen, visszafordul a földi határoknál,

és a hegycsúcsokon fölnyársalja magát.

Kategóriáik papírtigrise nekünk nem parancsol.

A tépőfog ejtette sebből a látszat vére csorog.

Az ember törekvése, hogy sötét filozófiája

dimenziói közé szorítsa röpülésünk, szánalomra

méltó. Ablakuk előtt csattogjuk, rezegjük:

nincs hely és nincs idő, de rettegnek tovább.

Könny helyett tollunkat elejtjük értük.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.