Száz híres/63. Samuel Beckett

KOmplett

Lehet, hogy az alapvetően lírai alkatomnak köszönhető, de engem Beckett világához a versei – amik kevéssé ismertek, nálunk is csak egy karcsú, többnyelvű könyvecskében jelentek meg Báthory Csaba fordításában – vittek közel. Nem vagyok jó drámaolvasó, és a Godot-t annyi félrevivő vagy éppen számomra nem elég elidegenedett, vagy éppen nagyon művi, túlkomponált feldolgozásban láttam színpadon, hogy egyszerűen alig érintett meg.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

A versek után viszont be kellett lépnem a regények és a drámák világába is, már egy másképp néző szemmel, másfajta kulcsokkal, és ezért nagyon hálás vagyok ennek a könyvecskének. A becketti líra színpadiasan sűrű, néhol érthetetlenül enigmatikus, néhol viszont nagyon is földhözragadt – még ha alig sejthető, hol is van ez a föld, milyen az anyaga, meg lehet-e a lábamat vetni rajta. Kedvenceim a kései Fűzfahangok, ezek a cím nélküli, rövid, szinte elszálló, mégis fejbe ragadó költemények. Amelyek rokonai (szerintem) a haikuknak, tömörek, sokszor indulnak természeti képpel, és sok ponton hasonlíthatók a dickinsoni líra megáldott kegyetlenségéhez.

Szeretem, hogy Beckett nem bölcselkedik, vagy én nem veszem észre, mert nem kedvelem, ha egy vers nagyon mondani akar valamit, közelebb áll hozzám, ha minden csak úgy kimondódik, szinte kiszakad – mint ahogy a fűzfa ágai szólalnak meg, ha a szél csapkodja őket. Persze e versekben is a lét és nemlét a tét. A világba vetettség, az értelmetlenség, a vegetálás. Csakúgy, mint a többi műben. És nagyon kedvelem ezekben a dísztelen versekben megcsillanó, kivilágló humort: „kibírni vétlen / a rosszat / míg észrevétlen / megmosolyogtat”

A képet akkor készítettük, mikor megláttam a műfát, a halott lombot, a fekete szélzúgás árnyékát. A tomboló természet megdermedt, szinte világ végi maradékát. Az élet emlékét – amit már mi is csak valami végpontról látunk – homályos tekintettel.

Függelék:

Barátnőm azt hitte, nagyon megviccelték, mikor születésnapjára Jókai Anna Godot megjött című könyvét kapta. Óvatos puhatolózás után kiderült, nem tréfáról van szó, holt komolyan lett véve az ajándék – még jó, hogy nem kezdtünk el hangosan nevetni. Az is meglett később, mikor a műbe belelapoztunk, és feleltünk egypár érdekes – és a szerzői akarat szerint –, humorosnak vagy éppen bölcsnek, mélynek szánt eszmefuttatást a „közép-európai ember tudatában játszódó” sorok között. Csak utalnék finoman Beckett nyilatkozatára a Godot identifikálása kapcsán: „Ha tudtam volna, megírom a darabban."

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.