Száz híres/63. Samuel Beckett

KOmplett

Lehet, hogy az alapvetően lírai alkatomnak köszönhető, de engem Beckett világához a versei – amik kevéssé ismertek, nálunk is csak egy karcsú, többnyelvű könyvecskében jelentek meg Báthory Csaba fordításában – vittek közel. Nem vagyok jó drámaolvasó, és a Godot-t annyi félrevivő vagy éppen számomra nem elég elidegenedett, vagy éppen nagyon művi, túlkomponált feldolgozásban láttam színpadon, hogy egyszerűen alig érintett meg.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

A versek után viszont be kellett lépnem a regények és a drámák világába is, már egy másképp néző szemmel, másfajta kulcsokkal, és ezért nagyon hálás vagyok ennek a könyvecskének. A becketti líra színpadiasan sűrű, néhol érthetetlenül enigmatikus, néhol viszont nagyon is földhözragadt – még ha alig sejthető, hol is van ez a föld, milyen az anyaga, meg lehet-e a lábamat vetni rajta. Kedvenceim a kései Fűzfahangok, ezek a cím nélküli, rövid, szinte elszálló, mégis fejbe ragadó költemények. Amelyek rokonai (szerintem) a haikuknak, tömörek, sokszor indulnak természeti képpel, és sok ponton hasonlíthatók a dickinsoni líra megáldott kegyetlenségéhez.

Szeretem, hogy Beckett nem bölcselkedik, vagy én nem veszem észre, mert nem kedvelem, ha egy vers nagyon mondani akar valamit, közelebb áll hozzám, ha minden csak úgy kimondódik, szinte kiszakad – mint ahogy a fűzfa ágai szólalnak meg, ha a szél csapkodja őket. Persze e versekben is a lét és nemlét a tét. A világba vetettség, az értelmetlenség, a vegetálás. Csakúgy, mint a többi műben. És nagyon kedvelem ezekben a dísztelen versekben megcsillanó, kivilágló humort: „kibírni vétlen / a rosszat / míg észrevétlen / megmosolyogtat”

A képet akkor készítettük, mikor megláttam a műfát, a halott lombot, a fekete szélzúgás árnyékát. A tomboló természet megdermedt, szinte világ végi maradékát. Az élet emlékét – amit már mi is csak valami végpontról látunk – homályos tekintettel.

Függelék:

Barátnőm azt hitte, nagyon megviccelték, mikor születésnapjára Jókai Anna Godot megjött című könyvét kapta. Óvatos puhatolózás után kiderült, nem tréfáról van szó, holt komolyan lett véve az ajándék – még jó, hogy nem kezdtünk el hangosan nevetni. Az is meglett később, mikor a műbe belelapoztunk, és feleltünk egypár érdekes – és a szerzői akarat szerint –, humorosnak vagy éppen bölcsnek, mélynek szánt eszmefuttatást a „közép-európai ember tudatában játszódó” sorok között. Csak utalnék finoman Beckett nyilatkozatára a Godot identifikálása kapcsán: „Ha tudtam volna, megírom a darabban."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.