Száz híres/67. Tolsztoj

KOmplett

„Lőttem egy szarkát.”

Először a naplóit olvastam (onnan az idézet, egy komoly fejtegetés végére biggyesztette oda), azt is csak amiatt, mert egyszer a barátnőm elfelejtette, hogy én is a kopár albérlete mélyén tanyázom, így reggel elment, bezárt, ottmaradtam egyedül, egyetlen könyv – a többi még dobozokban volt – társaságában.

Barátnőm éjjel tért csak haza, addigra már normális esetben az idegeim szélén lettem volna – ám étel akadt, és a naplók sem akadtak a torkomon, sőt, meglehetősen jól szórakoztam. Ám a szerző regényeihez egyáltalán nem kaptam kedvet, nem tűnt valami szimpatikus figurának. (Bár ahogy ezt írom, rögtön rázkódni is kezdek. Mert mostanában folyamatosan azzal kell szembesüljek, hogy az én munkáimat is rögtön és zsigerből a figura felől ítélik meg, nincs távolság, összemossák a személyemet a szövegeimmel, és efelől ítélkeznek. Mivel általában senkinek nem vagyok szimpatikus, nem lehet rendben, amit csinálok. Aki nem úgy néz ki és nem úgy viselkedik, mint egy Író, az nem is író, csak valami, amire még nincsen kategória, de mindenesetre szörnyűséges.)


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

 

Utólag már látom, hogy igazságtalan voltam a nagy szakállassal, csak a fura bejegyzései, az elém tárult zavaros kép miatt nem érdekeltek a regények. Gimnáziumban nekem kimaradt ő is, mint annyian mások, amit utólag sem bánok, jobb volt felnőtten, hosszú-hosszú ráérős délutánokon belemerülni mindenféle olvasónaplói kötelezettségek nélkül a Háború és békébe, a Feltámadásba, és elsősorban és főleg és mindenekelőtt és -fölött a mai napig egyik legfontosabb kedvencembe, az Anna Kareninába. (A képet is ehhez készítettük, a még boldog és reménykedő, a nyíltan és kétely nélkül szerelmes Anna jelenik meg, aki még nem törődik semmivel, aki előtt a szerelme még tökéletes aranyban tündököl. Még nem tudja, hogy a fény csak olcsó spray-től van, hogy lekopik hamar a csillogás, elmúlik az illúzió. A fátyol a nő arca előtt persze azt is jelképezi, hogy a szerelem már csak ilyen, nem tudsz rendesen látni, valami ott van előtted, már-már ellebbenthetetlenül, és hiába gondolod, hogy élesebb már nem is lehetne a tekinteted, megcsal a valóság.)

A könyvön elsőre türelmetlenül végigszáguldottam. majd pár hónapra rá megint belekezdtem, és elkezdtek feltárulni a mélységei, amibe bármikor újra el tudok veszni, kérdés nélkül, miként pár napja is, hogy újra nekivágtam. Az ilyen kis finom jellemzések miatt: „Szergej Ivanovics az öccsét derék fiúnak tartotta, szíve (ahogy franciásan mondta) jól volt berendezve, esze azonban, ha elég gyors is, de a perc befolyása alatt álló, s épp ezért teli ellentmondásokkal.”

A sztorit persze mindenki betéve tudja, nekem sem a történetről szól az Anna Karenina már régóta. Épp ezért voltam annyira elragadtatva a legújabb filmváltozattól is (mínusz a nagy giccsek, mint amikor Anna fürtjei a halálos ágyán csodásan, kicsattanó egészséggel, példás szimmetriában terülnek el). Ám sokat veszít az – nézzük bármilyen lelkesedéssel –, aki beéri a csupán a szerelmi konfliktusra kihegyezett áradó adaptációval…

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.