Könyv

A magyarországi zsidóság képes története

  • - kg -
  • 2014. augusztus 21.

Könyv

Nem sokkal Körner András könyve, A magyar zsidók hétköznapi élete 1867–1940 után itt egy jóval nagyobbat markoló album, mely azt a cirka 1700 évet öleli fel, amely az ókori Pannónia zsidóságát és a mai Teleki téri lakászsinagóga látogatóit elválasztja, illetve összeköti. Jalsovszky Katalin, Tomsics Emőke és Toronyi Zsuzsanna munkája igazi coffee table album, a képes történelemkönyv és a zsidó ki kicsoda impozáns kivitelű keveréke, amely nemcsak hasznos ismeretterjesztő műként, de lakberendezési tárgyként is emeli a háztartások fényét. A szép kivitel és a gazdag képanyag műfaji alapszolgáltatás, ami nem az, hogy e nagy gazdagságban olykor más zsidó témájú albumok emléke is felrémlik. Sztoriban vagyunk, egy 1700 éves történetben, melynek taglalása során jó, ha egy fotó illusztrálja, miként imádkoztak például a késő Kádár-korban a Dob utcai ortodoxok, de ez is elég, hogy felidézze Féner Tamás híres fotóalbumának („...és beszéld el fiadnak...”) képeit, melyek a késő hetvenes és kora nyolcvanas évek zsidó hitéletét dokumentálták. De másféle továbbgondolásra is alkalmat ad ez a szép és hasznos – Szakály „idegenrendészeti eljárás” Sándor és cinkostársai okulására is szolgáló – album. Radnóti Miklós képes bekezdésénél például joggal merülhet fel, hogy a felsorolt művészek közül ki hogyan viszonyult saját zsidóságához. Itt van például Komlós Aladár esete Radnótival: a vészkorszak árnyékában Komlós felkérte a költőt, adjon verset a zsidó hitközségben fedezéket találó költők antológiájába, mire Radnóti jó barátja, az itt csak futólag említett Vas István szerint a következő történt: „Miklós egy szikrázóan tiszta és okos, emlékezetesen szép levélben fejtette ki, miért nem hajlandó szükségből sem részt venni egy felekezeti (a gyakorlatban faji) szempontok szerint létrejött tömörülésben.” De ez már tényleg más lapokra tartozik.

Vince Kiadó, 2014, 376 oldal, 10 200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.