Könyv

A magyarországi zsidóság képes története

  • - kg -
  • 2014. augusztus 21.

Könyv

Nem sokkal Körner András könyve, A magyar zsidók hétköznapi élete 1867–1940 után itt egy jóval nagyobbat markoló album, mely azt a cirka 1700 évet öleli fel, amely az ókori Pannónia zsidóságát és a mai Teleki téri lakászsinagóga látogatóit elválasztja, illetve összeköti. Jalsovszky Katalin, Tomsics Emőke és Toronyi Zsuzsanna munkája igazi coffee table album, a képes történelemkönyv és a zsidó ki kicsoda impozáns kivitelű keveréke, amely nemcsak hasznos ismeretterjesztő műként, de lakberendezési tárgyként is emeli a háztartások fényét. A szép kivitel és a gazdag képanyag műfaji alapszolgáltatás, ami nem az, hogy e nagy gazdagságban olykor más zsidó témájú albumok emléke is felrémlik. Sztoriban vagyunk, egy 1700 éves történetben, melynek taglalása során jó, ha egy fotó illusztrálja, miként imádkoztak például a késő Kádár-korban a Dob utcai ortodoxok, de ez is elég, hogy felidézze Féner Tamás híres fotóalbumának („...és beszéld el fiadnak...”) képeit, melyek a késő hetvenes és kora nyolcvanas évek zsidó hitéletét dokumentálták. De másféle továbbgondolásra is alkalmat ad ez a szép és hasznos – Szakály „idegenrendészeti eljárás” Sándor és cinkostársai okulására is szolgáló – album. Radnóti Miklós képes bekezdésénél például joggal merülhet fel, hogy a felsorolt művészek közül ki hogyan viszonyult saját zsidóságához. Itt van például Komlós Aladár esete Radnótival: a vészkorszak árnyékában Komlós felkérte a költőt, adjon verset a zsidó hitközségben fedezéket találó költők antológiájába, mire Radnóti jó barátja, az itt csak futólag említett Vas István szerint a következő történt: „Miklós egy szikrázóan tiszta és okos, emlékezetesen szép levélben fejtette ki, miért nem hajlandó szükségből sem részt venni egy felekezeti (a gyakorlatban faji) szempontok szerint létrejött tömörülésben.” De ez már tényleg más lapokra tartozik.

Vince Kiadó, 2014, 376 oldal, 10 200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.