Könyv

Megpróbálni élni... Kemény Judit, 1918-2009

  • - dck -
  • 2014. augusztus 19.

Könyv

Egy mellőzött, a magyar művészettörténet-írás számára szinte ismeretlen szobrászról (feltételezve, hogy nem műkereskedelmi megfontolásból) írt monográfia esetében több kérdésre bizonyosan szeretne választ kapni az olvasó. Ki volt az illető, mikor és miért szorult ki a művészeti életből, mi az életmű "értéke" (jelentősége), továbbá beágyazható-e a magyar művészet történetébe.

A Bretus Imre által jegyzett könyv egyszerre nyújt többet és kevesebbet az elvártnál. Meglepő, bár mindenképpen érdekes az aprólékosan kibontott történelmi és családi háttér: így az egyet fizet, kettőt kap jegyében hosszan olvashatunk az apa, Kemény Gábor életéről és munkásságáról, és elnézegethetjük például a később "a magyar pedagógusok kimagasló alakjává" váló fiatalember érettségi bizonyítványát. Láthatunk gyerekkori képeket a két lánytestvérről, sőt azt is megtudhatjuk, hogy Judit sógora, Hamvas Béla minek nevezte el a Karneválban a környezetét kizsákmányoló anyósát (Mamuka).

A kiváló rajzkészségű, Aba-Novák festőiskolájába járó, majd később divatterveket publikáló művész "karrierje" párhuzamosan futott az 1948-ban "lefejezett" Európai Iskola más művészeiével. Mivel az absztrakt művészek közé sorolták, szobrászként semmilyen megbízást nem kapott, kiállítási terveit pedig folyamatosan elutasították; szobrait 1984-ig nem is láthatta a közönség. Ma is izgalmas, konstruktivista, lebegő makettjeit és műveit (szükségből) huzalokból és fémből építette fel: a fotókon is átsüt, milyen sokat vesztett a köztéri szobrászat azzal, hogy a művek nem valósulhattak meg. Mobilitást és dinamikát, szabadságot és szárnyalást sugárzó, döntően a hetvenes években készült munkáinak a korszak legjobbjai közt a helyük. Ezért is kár, hogy a szerző nem ért rá lefényképezni a Magyar Közlekedési Múzeum állandó kiállításán látható Sárkányrepülőt.

ARTendo, évszám nélkül, 224 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.