Könyv

Megpróbálni élni... Kemény Judit, 1918-2009

  • - dck -
  • 2014. augusztus 19.

Könyv

Egy mellőzött, a magyar művészettörténet-írás számára szinte ismeretlen szobrászról (feltételezve, hogy nem műkereskedelmi megfontolásból) írt monográfia esetében több kérdésre bizonyosan szeretne választ kapni az olvasó. Ki volt az illető, mikor és miért szorult ki a művészeti életből, mi az életmű "értéke" (jelentősége), továbbá beágyazható-e a magyar művészet történetébe.

A Bretus Imre által jegyzett könyv egyszerre nyújt többet és kevesebbet az elvártnál. Meglepő, bár mindenképpen érdekes az aprólékosan kibontott történelmi és családi háttér: így az egyet fizet, kettőt kap jegyében hosszan olvashatunk az apa, Kemény Gábor életéről és munkásságáról, és elnézegethetjük például a később "a magyar pedagógusok kimagasló alakjává" váló fiatalember érettségi bizonyítványát. Láthatunk gyerekkori képeket a két lánytestvérről, sőt azt is megtudhatjuk, hogy Judit sógora, Hamvas Béla minek nevezte el a Karneválban a környezetét kizsákmányoló anyósát (Mamuka).

A kiváló rajzkészségű, Aba-Novák festőiskolájába járó, majd később divatterveket publikáló művész "karrierje" párhuzamosan futott az 1948-ban "lefejezett" Európai Iskola más művészeiével. Mivel az absztrakt művészek közé sorolták, szobrászként semmilyen megbízást nem kapott, kiállítási terveit pedig folyamatosan elutasították; szobrait 1984-ig nem is láthatta a közönség. Ma is izgalmas, konstruktivista, lebegő makettjeit és műveit (szükségből) huzalokból és fémből építette fel: a fotókon is átsüt, milyen sokat vesztett a köztéri szobrászat azzal, hogy a művek nem valósulhattak meg. Mobilitást és dinamikát, szabadságot és szárnyalást sugárzó, döntően a hetvenes években készült munkáinak a korszak legjobbjai közt a helyük. Ezért is kár, hogy a szerző nem ért rá lefényképezni a Magyar Közlekedési Múzeum állandó kiállításán látható Sárkányrepülőt.

ARTendo, évszám nélkül, 224 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."