Könyv

Megpróbálni élni... Kemény Judit, 1918-2009

  • - dck -
  • 2014. augusztus 19.

Könyv

Egy mellőzött, a magyar művészettörténet-írás számára szinte ismeretlen szobrászról (feltételezve, hogy nem műkereskedelmi megfontolásból) írt monográfia esetében több kérdésre bizonyosan szeretne választ kapni az olvasó. Ki volt az illető, mikor és miért szorult ki a művészeti életből, mi az életmű "értéke" (jelentősége), továbbá beágyazható-e a magyar művészet történetébe.

A Bretus Imre által jegyzett könyv egyszerre nyújt többet és kevesebbet az elvártnál. Meglepő, bár mindenképpen érdekes az aprólékosan kibontott történelmi és családi háttér: így az egyet fizet, kettőt kap jegyében hosszan olvashatunk az apa, Kemény Gábor életéről és munkásságáról, és elnézegethetjük például a később "a magyar pedagógusok kimagasló alakjává" váló fiatalember érettségi bizonyítványát. Láthatunk gyerekkori képeket a két lánytestvérről, sőt azt is megtudhatjuk, hogy Judit sógora, Hamvas Béla minek nevezte el a Karneválban a környezetét kizsákmányoló anyósát (Mamuka).

A kiváló rajzkészségű, Aba-Novák festőiskolájába járó, majd később divatterveket publikáló művész "karrierje" párhuzamosan futott az 1948-ban "lefejezett" Európai Iskola más művészeiével. Mivel az absztrakt művészek közé sorolták, szobrászként semmilyen megbízást nem kapott, kiállítási terveit pedig folyamatosan elutasították; szobrait 1984-ig nem is láthatta a közönség. Ma is izgalmas, konstruktivista, lebegő makettjeit és műveit (szükségből) huzalokból és fémből építette fel: a fotókon is átsüt, milyen sokat vesztett a köztéri szobrászat azzal, hogy a művek nem valósulhattak meg. Mobilitást és dinamikát, szabadságot és szárnyalást sugárzó, döntően a hetvenes években készült munkáinak a korszak legjobbjai közt a helyük. Ezért is kár, hogy a szerző nem ért rá lefényképezni a Magyar Közlekedési Múzeum állandó kiállításán látható Sárkányrepülőt.

ARTendo, évszám nélkül, 224 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.