KÖNYVMELLÉKLET

A vágóasztal lovagjai

Daniel Kehlmann: Mozgókép

  • - turcsányi -
  • 2024. június 12.

Könyv

G. W. Pabst nagy filmrendező. A filmtörténet meghatározó alakja. A Metropolis egyenesen a világ legjobb filmje. 

Vagy a világ legjobb filmje volt, amikor bemutatták. Viszont nem G. W. Pabst rendezte, hanem Fritz Lang. S ez G. W. Pabst nagy tragédiája. Nem az, hogy pont a Metropolist nem ő rendezte, hanem az, hogy tőle aztán a kutya sem tud említeni egy filmet sem. Amikor pedig a nácik elől Amerikába menekül, a film­stúdiók fejesei minden német emigráns rendezőben a Metropolis alkotóját keresik, ám attól sem lesz sokkal boldogabb a világ, amikor megtalálják – valamivel azért mégis, hisz a Téboly bár remekmű, de hol van az az M-hoz? Amikor viszont nem találják meg, mint például G. W. Pabst személyében, az kész katasztrófa, százszor elmondják neki, hogy te vagy a legnagyobb, s mosolyogva megkínálják valami C kategóriás marhasággal, melyben C kategóriás színészek pusztulnak bele a szerelembe, s a szövegükbe. Így történt G. W. Pabsttal, bár egy filmjét sem tudjuk felsorolni, de még azok között sincs ott az A Modern Hero című förmedvény, amelyet a Warnernek forgatott 1934-ben. Itt csatlakozunk a maestro pályájához Daniel Kehlmann regényében. A vak is látja, hogy nem lesz jó vége ennek.

Pedig G. W. Pabst tényleg nagy rendező, a hatása ma is megkerülhetetlen. Úgy érdemes vágni még mindig a filmeket, ahogy ő kitalálta, voltaképpen a szubjektív kamerát is neki köszönheti a művelt világ, hogy a lassú, éteri, légies svenkelésről már ne is beszéljünk. G. W. Pabst tette világ­sztárrá a sztárok legnagyobbikát, Greta Garbót (A bánatos utcában), de francia időszakában (volt neki legalább kettő) nála kezdet Jean Gabin is. A lap alján túl is sorolhatnánk.

W. Pabst ugyanakkor egy élhetetlen seggfej volt, alkalmazkodni képtelen, szűk látókörű, hiú szakbarbár – legalábbis Daniel Kehlmann regénye szerint. Már amennyire seggfejnek lehet nevezni valakit, aki egy ennyire sima modorban megfogalmazott műben szerepel. Kehlmann legnagyobb erénye mindig is a nyelv volt, ez a finom, megnyerő, sallangmentes, iszonyú könnyen befogadható előadásmód, a behízelgő szavak, melyek a műveit oly természetesen tették bestselleré. S mely nyelv nem először fordul szembe vele – megtette ezt már a Tyllben is.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A kávékapszula környezettudatos szemmel

  • Fizetett tartalom

A kávékapszula rendkívüli népszerűsége világszerte kétségtelen, ám a kényelmes és gyors kávézás mögött rejlő környezeti, gazdasági és társadalmi kérdések kevésbé kerülnek reflektorfénybe. Az alábbi írásunkban ezeket a fontos aspektusokat vizsgáljuk meg, hogy egy átfogó képet kapjunk a modern kávéfogyasztás egyik legmeghatározóbb trendjéről.

6 téma, ami ma már egyre kevésbé számít tabunak

  • Fizetett tartalom

A társadalom folyamatosan változik: átalakul, hogy milyen eszközöket használunk, hogy milyen elfoglaltságaink vannak a mindennapokban, hogy milyen tempóban éljük az életünket – és persze az is, hogy milyen témákat beszélünk meg nyíltan. Kétségtelen, hogy embere – és persze kultúrája – válogatja, mi számít tabunak és mi nem, de általánosságban azt láthatjuk, hogy a világ soha nem volt annyira nyitott és szabadelvű, mint ma.

Így válasszunk széket ülőmunkához

  • Fizetett tartalom

Az ülőmunka ugyan kényelmesnek tűnhet, viszont óriási terhet róhat az ízületeinkre és izmainkra is. Éppen ezért ajánlott egy valóban komfortos szék mellett dönteni, hogy még az igazán hosszú munkaórák után se fájjon a gerincünk vagy a derekunk. Hogyan érdemes széket választani az igényeinkhez mérten? Mutatjuk a pontos válaszokat!