KÖNYVMELLÉKLET

Az autofikció fölénye

Könyv

Minimum tizenegyes! A Magyar Narancs irodalmi sikerlistája – magyar irodalom

 

 
 

Az autofikciós írásmód irodalmi trendjének térnyerése egyértelműen kirajzolódik a listánk alapján. A kritikusi szavazatokat begyűjtő prózakötetek nagy része a naplószerű, illetve ön­életrajzi utalásokkal átitatott megszólalásmódban rejlő lehetőségek kibontására vállalkozik, s e lehetőségek – mint látni fogjuk – szerencsére sokféle irányba tágíthatónak bizonyulnak.

Ide sorolható rögtön az első helyezett, Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet: Demencia és Óperencia című kötete is, amelynek szerző-elbeszélője arról a hosszú időszakról számol be, amikor – állhatatos édesapjával karöltve – otthon ápolja demenciával küzdő édesanyját. Az anya zsidó származású orosz nő, aki egykor a Szovjetunióból települt át Magyarországra; csak betegsége folyamán jut el annak elfogadásáig, hogy lánya leszbikus kapcsolatban él, és vér szerinti unokával nem tudja megajándékozni. Szűcs kötete olyan társadalmi problémákat jár körül, amelyek részben egy-egy kisebbséget, részben pedig mindannyiunkat érintenek (kinek nincs idősödő, ápolásra szoruló ember az ismeretségi körében?). A könyv viszont azért került a lista élére, mert társadalmi relevanciája (a láthatatlan munka láthatóvá tétele) elválaszthatatlan irodalmi erényeitől. A hol napló-, hol inkább esszészerű feljegyzésekből álló mű hangneme visszafogott és megrendítő. A változatosan szerveződő fejezetekben bepillantást nyerhetünk az ápolás hétköznapjaiba (Fürdés), emlékezés és felejtés teljesen sosem kiismerhető dinamikájába („Tőle tudom, hogy emlékezni öröm”, és messzire vezető eszmefuttatásokat olvashatunk a gondoskodás természetéről [különösen izgalmasak azok a bekezdések, amelyekben az elbeszélő az anyaság és az idősgondozás viszonyán töpreng]). A könyv sokrétű célkitűzésének megfelelően éppen úgy kínál idősgondozással kapcsolatos praktikus tanácsokat (mikor melyik gyógyszer válik be), konkrét intézkedési javaslatokat (lásd a Demensfelkelés című rész tíz pontból álló kiáltványát), mint szovjet esztrádfilmek árnyalt elemzéseit. A „mojá mámocská” ifjúságára tett utalások egy olyan sorsot rajzolnak ki, amelyre azt szokták mondani, hogy regénybe illő, de az elbeszélés éppen azáltal mutat meg valamit a középpontjában álló betegségről, hogy egy Leningrádtól Budapestig elkalauzoló nagyregény totalitása helyett csak felvillanó emlékszilánkokkal, részinformációkkal, üres helyekkel szembesít. A könyv tanúságtétel a demens betegek hozzátartozóinak emberfeletti (és embertelen) munkájáról, de összességében mégsem az áldozatiság tapasztalatát közvetíti, hanem annak valamiféle lassan kiérlelt örömét. (Kritikánkat lásd: A felejtés hullámain, Magyar Narancs, 2024. július 5.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.