KÖNYVMELLÉKLET

Az autofikció fölénye

Könyv

Minimum tizenegyes! A Magyar Narancs irodalmi sikerlistája – magyar irodalom

 

 
 

Az autofikciós írásmód irodalmi trendjének térnyerése egyértelműen kirajzolódik a listánk alapján. A kritikusi szavazatokat begyűjtő prózakötetek nagy része a naplószerű, illetve ön­életrajzi utalásokkal átitatott megszólalásmódban rejlő lehetőségek kibontására vállalkozik, s e lehetőségek – mint látni fogjuk – szerencsére sokféle irányba tágíthatónak bizonyulnak.

Ide sorolható rögtön az első helyezett, Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet: Demencia és Óperencia című kötete is, amelynek szerző-elbeszélője arról a hosszú időszakról számol be, amikor – állhatatos édesapjával karöltve – otthon ápolja demenciával küzdő édesanyját. Az anya zsidó származású orosz nő, aki egykor a Szovjetunióból települt át Magyarországra; csak betegsége folyamán jut el annak elfogadásáig, hogy lánya leszbikus kapcsolatban él, és vér szerinti unokával nem tudja megajándékozni. Szűcs kötete olyan társadalmi problémákat jár körül, amelyek részben egy-egy kisebbséget, részben pedig mindannyiunkat érintenek (kinek nincs idősödő, ápolásra szoruló ember az ismeretségi körében?). A könyv viszont azért került a lista élére, mert társadalmi relevanciája (a láthatatlan munka láthatóvá tétele) elválaszthatatlan irodalmi erényeitől. A hol napló-, hol inkább esszészerű feljegyzésekből álló mű hangneme visszafogott és megrendítő. A változatosan szerveződő fejezetekben bepillantást nyerhetünk az ápolás hétköznapjaiba (Fürdés), emlékezés és felejtés teljesen sosem kiismerhető dinamikájába („Tőle tudom, hogy emlékezni öröm”, és messzire vezető eszmefuttatásokat olvashatunk a gondoskodás természetéről [különösen izgalmasak azok a bekezdések, amelyekben az elbeszélő az anyaság és az idősgondozás viszonyán töpreng]). A könyv sokrétű célkitűzésének megfelelően éppen úgy kínál idősgondozással kapcsolatos praktikus tanácsokat (mikor melyik gyógyszer válik be), konkrét intézkedési javaslatokat (lásd a Demensfelkelés című rész tíz pontból álló kiáltványát), mint szovjet esztrádfilmek árnyalt elemzéseit. A „mojá mámocská” ifjúságára tett utalások egy olyan sorsot rajzolnak ki, amelyre azt szokták mondani, hogy regénybe illő, de az elbeszélés éppen azáltal mutat meg valamit a középpontjában álló betegségről, hogy egy Leningrádtól Budapestig elkalauzoló nagyregény totalitása helyett csak felvillanó emlékszilánkokkal, részinformációkkal, üres helyekkel szembesít. A könyv tanúságtétel a demens betegek hozzátartozóinak emberfeletti (és embertelen) munkájáról, de összességében mégsem az áldozatiság tapasztalatát közvetíti, hanem annak valamiféle lassan kiérlelt örömét. (Kritikánkat lásd: A felejtés hullámain, Magyar Narancs, 2024. július 5.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.