A határon belül (Szuperbuli)

  • - legát -
  • 2003. január 9.

Könyv

Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.
Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.

Mindez persze akkor kerek, ha tudjuk: a hírekben arról is tudósítottak, hogy szilveszterkor valójában a TV 2 Irigy Hónaljmirigy-műsora volt messze a legnézettebb. De a Magyar Televíziónak mégis jól jött ez a "meglepetés", hiszen január 5-én már a második Szuperbulit vetítették. Vagyis egy olyan műsort, amelyről január elseje óta elmondható, hogy népszerűbb, mint a "humor nagyágyúi".

Abban nem lehet vita, hogy egy közszolgálati televízióban is helye van a szórakoztatásnak, mint ahogy abban sem, hogy a "közszolgálati esztrád" fogalmát ugyanúgy lehetetlen definiálni, mint megszabni azt - noha szüntelenül próbálkoznak vele -, hogy vajon hol legyen a jó ízlés határa. Az elmúlt évek hazai alvilági médiavircsaftjainak ismeretében azonban egyértelmű: Lajcsi a határon belül van. Méghozzá jócskán.

A Szuperbuli esetében legfeljebb azt kérdezhetjük, van-e különbség az új produkció és a Dáridó között.

Röviden: nincs.

Még akkor sem, ha kétségbeesetten erőlködnek azon, hogy úgy tűnjék: a különbség számos. Megváltozott például Lajcsi imázsa. A kétsoros, fekete "prosztóöltönyt", az olajos - és ezért folyamatosan izzadságban úszónak látszó - frizurát bohém holmik váltották fel, drapp mellény, hosszú sál, sőt cinkos körszakáll, a Dáridó udvarházából pedig "mediterrán terasz" lett, muskátlik helyett trópusi növények pompáznak. A píárosok ezt biztosan úgy jellemeznék, "tengerparti hangulat", de az ekhós szekeret azért magukkal hozták a Róna utcából, mint ahogy a műsor felépítését, "üzenetét" is. A bevált recept pedig a következő: Galambos Lajos bemutatja kedves vendégeit, sztárokat és felfedezésre váró újoncokat, néha dalra fakad, néha trombitához kap, eközben a közönség önfeledten dülöngél borospohárral a kézben.

Nincs tehát lényeges különbség, mindössze annyi, hogy Lajcsi nem vállalta egyedül a konferálást, egy igazi "nagyágyú"-t, Verebes Istvánt kérte fel, hogy segítségére legyen. Nos, Verebes természetesen örömmel vállalta, hogy ki tudja, hányadszor bebizonyítsa, még mindig akad a televíziózásnak olyan területe, ahol blamálhatja magát. Viccelődni próbált, Lajcsival riposztozott, és persze megint a kisfiával hozakodott elő. Természetesen a műsorhoz érdemben semmit nem tudott hozzátenni - hacsak azt nem, hogy táncra perdült a Romantic együttes dalára -, így jelenlétéről legfeljebb annyit mondhatunk, jobb lett volna, ha a gázsiját inkább tűzijátékra költik.

Pontosabban több tűzijátékra, mert a Szuperbuli nem más, mint egy látványos show-műsor. Olyan esztrád, amelynél nem érezzük egyre kínosabban magunkat, nem mondjuk azt, hogy "ez nem igaz", nem hörgünk, nem háborgunk. Bámuljuk, aztán elfelejtjük. Legfeljebb azon gondolkodhatunk el, hogy a Magyar Televíziónak valóban egy kereskedelmi csatorna levetett műsorára van szüksége?

Ha valaki látta egy nappal korábban, szombat este, főműsoridőben a Kató néni kabaréja című műsort, azt kell hogy mondja: igen.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.