A határon belül (Szuperbuli)

  • - legát -
  • 2003. január 9.

Könyv

Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.
Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.

Mindez persze akkor kerek, ha tudjuk: a hírekben arról is tudósítottak, hogy szilveszterkor valójában a TV 2 Irigy Hónaljmirigy-műsora volt messze a legnézettebb. De a Magyar Televíziónak mégis jól jött ez a "meglepetés", hiszen január 5-én már a második Szuperbulit vetítették. Vagyis egy olyan műsort, amelyről január elseje óta elmondható, hogy népszerűbb, mint a "humor nagyágyúi".

Abban nem lehet vita, hogy egy közszolgálati televízióban is helye van a szórakoztatásnak, mint ahogy abban sem, hogy a "közszolgálati esztrád" fogalmát ugyanúgy lehetetlen definiálni, mint megszabni azt - noha szüntelenül próbálkoznak vele -, hogy vajon hol legyen a jó ízlés határa. Az elmúlt évek hazai alvilági médiavircsaftjainak ismeretében azonban egyértelmű: Lajcsi a határon belül van. Méghozzá jócskán.

A Szuperbuli esetében legfeljebb azt kérdezhetjük, van-e különbség az új produkció és a Dáridó között.

Röviden: nincs.

Még akkor sem, ha kétségbeesetten erőlködnek azon, hogy úgy tűnjék: a különbség számos. Megváltozott például Lajcsi imázsa. A kétsoros, fekete "prosztóöltönyt", az olajos - és ezért folyamatosan izzadságban úszónak látszó - frizurát bohém holmik váltották fel, drapp mellény, hosszú sál, sőt cinkos körszakáll, a Dáridó udvarházából pedig "mediterrán terasz" lett, muskátlik helyett trópusi növények pompáznak. A píárosok ezt biztosan úgy jellemeznék, "tengerparti hangulat", de az ekhós szekeret azért magukkal hozták a Róna utcából, mint ahogy a műsor felépítését, "üzenetét" is. A bevált recept pedig a következő: Galambos Lajos bemutatja kedves vendégeit, sztárokat és felfedezésre váró újoncokat, néha dalra fakad, néha trombitához kap, eközben a közönség önfeledten dülöngél borospohárral a kézben.

Nincs tehát lényeges különbség, mindössze annyi, hogy Lajcsi nem vállalta egyedül a konferálást, egy igazi "nagyágyú"-t, Verebes Istvánt kérte fel, hogy segítségére legyen. Nos, Verebes természetesen örömmel vállalta, hogy ki tudja, hányadszor bebizonyítsa, még mindig akad a televíziózásnak olyan területe, ahol blamálhatja magát. Viccelődni próbált, Lajcsival riposztozott, és persze megint a kisfiával hozakodott elő. Természetesen a műsorhoz érdemben semmit nem tudott hozzátenni - hacsak azt nem, hogy táncra perdült a Romantic együttes dalára -, így jelenlétéről legfeljebb annyit mondhatunk, jobb lett volna, ha a gázsiját inkább tűzijátékra költik.

Pontosabban több tűzijátékra, mert a Szuperbuli nem más, mint egy látványos show-műsor. Olyan esztrád, amelynél nem érezzük egyre kínosabban magunkat, nem mondjuk azt, hogy "ez nem igaz", nem hörgünk, nem háborgunk. Bámuljuk, aztán elfelejtjük. Legfeljebb azon gondolkodhatunk el, hogy a Magyar Televíziónak valóban egy kereskedelmi csatorna levetett műsorára van szüksége?

Ha valaki látta egy nappal korábban, szombat este, főműsoridőben a Kató néni kabaréja című műsort, azt kell hogy mondja: igen.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.