A határon belül (Szuperbuli)

  • - legát -
  • 2003. január 9.

Könyv

Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.
Az első újévi hírek között olvashattuk, hogy a Magyar Televízió új produkciója, a Szuperbuli simán lenyomta szilveszter éjszaka a Heti Hetest. A kereskedelmi csatornák és a köztévé nézettségi mutatóinak ismeretében ez valóban hír; legalább akkora meglepetés, mint az, hogy Szombathelyen született meg 2003 első gyermeke, nem pedig a sokkal nagyobb Budapesten. De ha azt nézzük, hogy az év utolsó napján - különösen éjfél után - a közönség többre értékeli a táncot és a dalt, mint a viccesnek szánt beszólásokat, akkor is szenzáció ez az eredmény? Ráadásul a Szuperbuli esetében szó sincs új produkcióról, Lagzi Lajcsi igazolt át a köztévébe, aki ugyan kifakult sztárnak ítéltetett a TV 2-nél, de azért éveken át ő szállította a legnézettebb műsorokat.

Mindez persze akkor kerek, ha tudjuk: a hírekben arról is tudósítottak, hogy szilveszterkor valójában a TV 2 Irigy Hónaljmirigy-műsora volt messze a legnézettebb. De a Magyar Televíziónak mégis jól jött ez a "meglepetés", hiszen január 5-én már a második Szuperbulit vetítették. Vagyis egy olyan műsort, amelyről január elseje óta elmondható, hogy népszerűbb, mint a "humor nagyágyúi".

Abban nem lehet vita, hogy egy közszolgálati televízióban is helye van a szórakoztatásnak, mint ahogy abban sem, hogy a "közszolgálati esztrád" fogalmát ugyanúgy lehetetlen definiálni, mint megszabni azt - noha szüntelenül próbálkoznak vele -, hogy vajon hol legyen a jó ízlés határa. Az elmúlt évek hazai alvilági médiavircsaftjainak ismeretében azonban egyértelmű: Lajcsi a határon belül van. Méghozzá jócskán.

A Szuperbuli esetében legfeljebb azt kérdezhetjük, van-e különbség az új produkció és a Dáridó között.

Röviden: nincs.

Még akkor sem, ha kétségbeesetten erőlködnek azon, hogy úgy tűnjék: a különbség számos. Megváltozott például Lajcsi imázsa. A kétsoros, fekete "prosztóöltönyt", az olajos - és ezért folyamatosan izzadságban úszónak látszó - frizurát bohém holmik váltották fel, drapp mellény, hosszú sál, sőt cinkos körszakáll, a Dáridó udvarházából pedig "mediterrán terasz" lett, muskátlik helyett trópusi növények pompáznak. A píárosok ezt biztosan úgy jellemeznék, "tengerparti hangulat", de az ekhós szekeret azért magukkal hozták a Róna utcából, mint ahogy a műsor felépítését, "üzenetét" is. A bevált recept pedig a következő: Galambos Lajos bemutatja kedves vendégeit, sztárokat és felfedezésre váró újoncokat, néha dalra fakad, néha trombitához kap, eközben a közönség önfeledten dülöngél borospohárral a kézben.

Nincs tehát lényeges különbség, mindössze annyi, hogy Lajcsi nem vállalta egyedül a konferálást, egy igazi "nagyágyú"-t, Verebes Istvánt kérte fel, hogy segítségére legyen. Nos, Verebes természetesen örömmel vállalta, hogy ki tudja, hányadszor bebizonyítsa, még mindig akad a televíziózásnak olyan területe, ahol blamálhatja magát. Viccelődni próbált, Lajcsival riposztozott, és persze megint a kisfiával hozakodott elő. Természetesen a műsorhoz érdemben semmit nem tudott hozzátenni - hacsak azt nem, hogy táncra perdült a Romantic együttes dalára -, így jelenlétéről legfeljebb annyit mondhatunk, jobb lett volna, ha a gázsiját inkább tűzijátékra költik.

Pontosabban több tűzijátékra, mert a Szuperbuli nem más, mint egy látványos show-műsor. Olyan esztrád, amelynél nem érezzük egyre kínosabban magunkat, nem mondjuk azt, hogy "ez nem igaz", nem hörgünk, nem háborgunk. Bámuljuk, aztán elfelejtjük. Legfeljebb azon gondolkodhatunk el, hogy a Magyar Televíziónak valóban egy kereskedelmi csatorna levetett műsorára van szüksége?

Ha valaki látta egy nappal korábban, szombat este, főműsoridőben a Kató néni kabaréja című műsort, azt kell hogy mondja: igen.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.