Könyv

Abbas Khider: A pofon. Egy bevándorló Németországban

  • Götz Eszter
  • 2018. október 13.

Könyv

Egy iraki férfi, egy német ügyintézőnő, egy ragasztószalag és egy el nem csattant pofon nyitja Abbas Khider regényét, az elsőt, amelyik magyarul is megjelent. A pofon klasszikus szerkezete, a felütés és a zárás összecsengetése becsapós. Nem, távolról sem a ma divatos filmdramaturgiáról van szó. És nem, nem is valamilyen irodalmi toposzról. A szerző a főszereplő történetének végpontjával, az erőszakkal indít, és mire elölről kezdve ugyanoda eljut, az olvasó vele együtt megjár mindenféle mélységet és magasságot a nyilvánvalónak tűnő látszattól a mögötte feltorlódó valóságig. Az iraki bevándorlóból német íróvá lett Khider végre a másik oldalt szólaltatja meg. Közvetlen, nyílt és rendkívül tiszta írói stílusával végigkísér a Németországban vegetáló „migránsok” összes reményén és fájdalmán, kíméletlen őszinteséggel tárja fel a se előre-se hátra helyzet végtelen kiszolgáltatottságát, az identitászavarokat és a kényszerű iszlám radikalizálódást, az aktákba menekülő „Willkommenskultur” álszentségét, az arab fiúk körül dongó testpiacot. Arcunkba tolja az „európaiság” határértékeit, és velük együtt azt a tényt is, hogy a két oldal közötti különbség nem a kultúrák, nem is a vallások közötti, áthatolhatatlan szakadék, hanem kizárólag és nyersen gazdasági-hatalmi természetű. Khider ama kevesek közé tartozik, akik Irakból Európába kerülve betagozódhattak. A szülei még írástudatlanok voltak, de a testvérei és ő már iskolákat végeztek. 19 évesen megjárta Szaddám börtöneit, ezután került Európába, amely végül befogadta, egyetemet végzett és író lett, most készül a negyedik regénye. A könyv tehát nem őróla szól, hanem egy olyan férfiról, aki az igen szakszerűen működő német hatóságok számára nem ember – csupán egy szám. Volt már ilyen az európai történelemben.

Noran Libro Kiadó, 2018, 166 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.