Könyv

Amin Maalouf: A keresztes háborúk arab szemmel

Könyv

Az már 1983-ban, a könyv franciaországi megjelenésekor sem számított nagy truvájnak, hogy a keresztes háborúk nem keresztes résztvevői másként élték meg a történteket, mint nyugati társaik. A libanoni regényírót e felfedezés helyett dicsérjük inkább azért, mert olvasmányos stílusban tálalja a korabeli arab krónikások had- és kultúrtörténeti feljegyzéseit. A lineáris cselekményből egyetlen jelenetet emel ki a szerző: a damaszkuszi kádi kétségbeesetten könyörög al-Musztazhír kalifának, ugyan fogja már össze az arabokat a Szent Várost épp feldúló európai behatolók - vagyis a frandzsok - ellenében. Al-Musztazhír tehetetlensége az arab világ széttagoltságának könyvbéli metaforája. Az emírek, kádik, kalifák és szultánok a frandzsok megerősödésénél csak egyvalamitől félnek jobban: saját hatalmi pozícióik gyengülésétől. A kezdetben őszinte vallási fanatizmusból öldöklő nyugatiak hamar alkalmazkodnak a helyi szokásokhoz, így a szír-egyiptomi- frandzs-bizánci négyszögben megszámlálhatatlan szövetségkötésről és -szegésről, cselvetésről, hamis elköteleződésről, testvérháborúról és háládatlanságról számol be Maalouf a 12-13. századi történetírók nyomán.

A forrásszövegek sajátosságainak megfelelően az erőviszonyok alakulásáért nem strukturális tényezők, hanem a vezetők személyes adottságai - karizma, a hadsereggel való viszony, őszinteség, de leginkább az alkohol szeretete vagy elutasítása - felelősek. Ez önmagában nem feltétlenül baj, a könyv viszont csak akkor lehetne több népszerű történelmi ismeretterjesztő munkánál, ha szólna arról, miként alakítják ma is a kelet-nyugati relációt az elmondott arab történetek. Ehhez egy alig tízoldalas epilógus kevésnek látszik.

Az egyébiránt élvezetes olvasást a katonai-politikai tisztségek gloszszáriumának és a térség térképének fájdalmas hiánya nehezíti.

Fordította: V. Tóth László. Európa, 2012, 459 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.