Könyv

Amin Maalouf: A keresztes háborúk arab szemmel

Könyv

Az már 1983-ban, a könyv franciaországi megjelenésekor sem számított nagy truvájnak, hogy a keresztes háborúk nem keresztes résztvevői másként élték meg a történteket, mint nyugati társaik. A libanoni regényírót e felfedezés helyett dicsérjük inkább azért, mert olvasmányos stílusban tálalja a korabeli arab krónikások had- és kultúrtörténeti feljegyzéseit. A lineáris cselekményből egyetlen jelenetet emel ki a szerző: a damaszkuszi kádi kétségbeesetten könyörög al-Musztazhír kalifának, ugyan fogja már össze az arabokat a Szent Várost épp feldúló európai behatolók - vagyis a frandzsok - ellenében. Al-Musztazhír tehetetlensége az arab világ széttagoltságának könyvbéli metaforája. Az emírek, kádik, kalifák és szultánok a frandzsok megerősödésénél csak egyvalamitől félnek jobban: saját hatalmi pozícióik gyengülésétől. A kezdetben őszinte vallási fanatizmusból öldöklő nyugatiak hamar alkalmazkodnak a helyi szokásokhoz, így a szír-egyiptomi- frandzs-bizánci négyszögben megszámlálhatatlan szövetségkötésről és -szegésről, cselvetésről, hamis elköteleződésről, testvérháborúról és háládatlanságról számol be Maalouf a 12-13. századi történetírók nyomán.

A forrásszövegek sajátosságainak megfelelően az erőviszonyok alakulásáért nem strukturális tényezők, hanem a vezetők személyes adottságai - karizma, a hadsereggel való viszony, őszinteség, de leginkább az alkohol szeretete vagy elutasítása - felelősek. Ez önmagában nem feltétlenül baj, a könyv viszont csak akkor lehetne több népszerű történelmi ismeretterjesztő munkánál, ha szólna arról, miként alakítják ma is a kelet-nyugati relációt az elmondott arab történetek. Ehhez egy alig tízoldalas epilógus kevésnek látszik.

Az egyébiránt élvezetes olvasást a katonai-politikai tisztségek gloszszáriumának és a térség térképének fájdalmas hiánya nehezíti.

Fordította: V. Tóth László. Európa, 2012, 459 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.