Könyv

Amin Maalouf: A keresztes háborúk arab szemmel

Könyv

Az már 1983-ban, a könyv franciaországi megjelenésekor sem számított nagy truvájnak, hogy a keresztes háborúk nem keresztes résztvevői másként élték meg a történteket, mint nyugati társaik. A libanoni regényírót e felfedezés helyett dicsérjük inkább azért, mert olvasmányos stílusban tálalja a korabeli arab krónikások had- és kultúrtörténeti feljegyzéseit. A lineáris cselekményből egyetlen jelenetet emel ki a szerző: a damaszkuszi kádi kétségbeesetten könyörög al-Musztazhír kalifának, ugyan fogja már össze az arabokat a Szent Várost épp feldúló európai behatolók - vagyis a frandzsok - ellenében. Al-Musztazhír tehetetlensége az arab világ széttagoltságának könyvbéli metaforája. Az emírek, kádik, kalifák és szultánok a frandzsok megerősödésénél csak egyvalamitől félnek jobban: saját hatalmi pozícióik gyengülésétől. A kezdetben őszinte vallási fanatizmusból öldöklő nyugatiak hamar alkalmazkodnak a helyi szokásokhoz, így a szír-egyiptomi- frandzs-bizánci négyszögben megszámlálhatatlan szövetségkötésről és -szegésről, cselvetésről, hamis elköteleződésről, testvérháborúról és háládatlanságról számol be Maalouf a 12-13. századi történetírók nyomán.

A forrásszövegek sajátosságainak megfelelően az erőviszonyok alakulásáért nem strukturális tényezők, hanem a vezetők személyes adottságai - karizma, a hadsereggel való viszony, őszinteség, de leginkább az alkohol szeretete vagy elutasítása - felelősek. Ez önmagában nem feltétlenül baj, a könyv viszont csak akkor lehetne több népszerű történelmi ismeretterjesztő munkánál, ha szólna arról, miként alakítják ma is a kelet-nyugati relációt az elmondott arab történetek. Ehhez egy alig tízoldalas epilógus kevésnek látszik.

Az egyébiránt élvezetes olvasást a katonai-politikai tisztségek gloszszáriumának és a térség térképének fájdalmas hiánya nehezíti.

Fordította: V. Tóth László. Európa, 2012, 459 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.