Könyv

Amin Maalouf: Taniosz sziklája

  • - sid -
  • 2013. november 3.

Könyv

Kényelmes dolog azt hinni, hogy a politikai cselekvéssel járó morális útvesztőket teljes valójukban csak jól működő demokráciában tapasztalhatja meg az ember. Egyeduralmak idején minden egyszerűbbnek látszik, a zsarnok cinkosait automatikusan a gonosz, ellenfeleit a jó oldalra soroljuk.

Maalouf regénye azt mutatja meg, hogy ha a 19. századi Libanon egy sejkjének udvarába születünk, származásunk vitatott, magunkba szívunk némi nyugati kultúrát, és akaratunk ellenére egyszerre válunk részeseivé a helyi hatalmasságok belviszályainak és a nagyhatalmak geopolitikai háborújának, akkor hirtelen nem is lesz olyan egyértelmű, kit szolgáljunk: urunkat, közösségünket, barátainkat vagy eszményeinket. A mindezen dilemmák miatt korán őszülő Taniosz életébe ráadásul még a szerelem is bezavar, és - mint az lenni szokott - pont akkor kuszálja össze a képet, amikor az ifjú hősnek első komoly politikai döntését kellene meghoznia.

A Taniosz sziklája egy gyilkosság felderítésének igaz történetéből született, de a kiinduló epizód köré a libanoni író olyan szövevényes, érzelmi, vallási és politikai síkon futó történetet kerített, hogy az se igen számítana, ha az egészet kitalálta volna. A fordulatok végig váratlanok, mégsem tűnnek erőltetettnek vagy a valóságtól elrugaszkodottnak. Maalouf korábbi köteteiből is ismert mesélős stílusa, illetve a fiktív forrásszövegek keverése vagy eredetiségük megkérdőjelezése pedig nem zavarja, inkább hitelesebbé teszik a sztorit. A könyv legfőbb erénye, hogy bár távoli kultúrában játszódik, konfliktusai láttán nemcsak egy idegen világról, de saját életünkről, környezetünkről is óhatatlanul elgondolkodunk. Ez akkor sem kevés, ha a csodálatosan megrajzolt jellemalakuláson áteső főhős mellett a többi szereplő némiképp sematikusnak hat, funkciójuk kizárólag Kfaryabda település vagy Taniosz sorsával szoros relációban értelmezhető.

Fordította: Paller Éva. Európa, 2013, 353 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.