Könyv

Andrea Molesini: Nem minden mocsok bécsi

  • - kyt -
  • 2015. június 14.

Könyv

A caporettói csata az Isonzó menti első világháborús csaták közül már a 12. volt, és egyebek közt azt eredményezte, hogy a vesztes olasz hadsereg nyomán a német egységekkel megerősített osztrák–magyar haderő bevonult abba a faluba vagy inkább kiszolgálóépületekkel körbevett „villába”, ahol a regény játszódik. A lakosság persze gyűlölte a megszállókat – akik egy megerőszakolós orgián kívül nem mutattak agresszivitást –, és a kastélyban élőknek is el kellett fogadniuk, hogy egy osztrák báró szerencsélteti őket félig hívatlan vendégként, miközben a templom oltárain a harctérről frissen érkezett sebesülteket igyekeznek rendbe hozni.

Ahány tagja a családnak, annyiféle viszonyulás a betolakodókhoz, annyiféle nézőpont az új helyzet átéléséhez. Ráadásul a családhoz csak oldalágon tartozó, árva késő kamasz fiúnak éppen ezekben a hónapokban kell átélnie egy sor olyan lelki változást, ami majd a felnőttség felé kormányozza: a szerelmet, a féltékenységet, a veszély vállalását a fegyveres ellenállás újsütetű tagjaként.

A cselekmény szövevénye lassan válik érzékelhetővé, eközben viszont, a kifinomult ábrázolásnak (és fordításnak) hála, alig látható részletek rajzolódnak ki, tovább árnyalva a szereplők tulajdonságait, de legalább ennyire a környezet részleteit, hogy szinte sötétben is eligazodhasson az ember a facsoportok, kápolnák, sziklák között. Mintha mi is megkapnánk annak a veszélyes ellenállási akciónak a tervét, amelynek végrehajtása a regényhősre ­hárul – és nem is sikerül megoldania, pedig a nagyapja optimizmusra biztatja, kissé sajátos érveléssel. A megszálló tisztek kimosott, száradó gatyáin tátongó lyukakból olvassa le, hogy a Monarchia hadseregének annyi. Csak hát ennek még nincs itt az ideje, úgyhogy hősünknek deus ex machinára van szüksége az életben maradáshoz, amit a szerző már-már kihívó módon bocsát a rendelkezésére.

Fordította: Nádor Zsófia. Scolar, 2014, 333 oldal, 3250 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.