Könyv

Andrea Molesini: Nem minden mocsok bécsi

  • - kyt -
  • 2015. június 14.

Könyv

A caporettói csata az Isonzó menti első világháborús csaták közül már a 12. volt, és egyebek közt azt eredményezte, hogy a vesztes olasz hadsereg nyomán a német egységekkel megerősített osztrák–magyar haderő bevonult abba a faluba vagy inkább kiszolgálóépületekkel körbevett „villába”, ahol a regény játszódik. A lakosság persze gyűlölte a megszállókat – akik egy megerőszakolós orgián kívül nem mutattak agresszivitást –, és a kastélyban élőknek is el kellett fogadniuk, hogy egy osztrák báró szerencsélteti őket félig hívatlan vendégként, miközben a templom oltárain a harctérről frissen érkezett sebesülteket igyekeznek rendbe hozni.

Ahány tagja a családnak, annyiféle viszonyulás a betolakodókhoz, annyiféle nézőpont az új helyzet átéléséhez. Ráadásul a családhoz csak oldalágon tartozó, árva késő kamasz fiúnak éppen ezekben a hónapokban kell átélnie egy sor olyan lelki változást, ami majd a felnőttség felé kormányozza: a szerelmet, a féltékenységet, a veszély vállalását a fegyveres ellenállás újsütetű tagjaként.

A cselekmény szövevénye lassan válik érzékelhetővé, eközben viszont, a kifinomult ábrázolásnak (és fordításnak) hála, alig látható részletek rajzolódnak ki, tovább árnyalva a szereplők tulajdonságait, de legalább ennyire a környezet részleteit, hogy szinte sötétben is eligazodhasson az ember a facsoportok, kápolnák, sziklák között. Mintha mi is megkapnánk annak a veszélyes ellenállási akciónak a tervét, amelynek végrehajtása a regényhősre ­hárul – és nem is sikerül megoldania, pedig a nagyapja optimizmusra biztatja, kissé sajátos érveléssel. A megszálló tisztek kimosott, száradó gatyáin tátongó lyukakból olvassa le, hogy a Monarchia hadseregének annyi. Csak hát ennek még nincs itt az ideje, úgyhogy hősünknek deus ex machinára van szüksége az életben maradáshoz, amit a szerző már-már kihívó módon bocsát a rendelkezésére.

Fordította: Nádor Zsófia. Scolar, 2014, 333 oldal, 3250 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.