Könyv

Anne Cathrine Bomann: Agathe

  • kling
  • 2019. október 26.

Könyv

Ha holnap sürgősen pszichológust kellene választanom, hótziher, hogy a 35 éves, Koppenhágában praktizáló Bomann lenne a legeslegutolsó, akitől lelki sebeimre gyógyírt remélnék. Persze nemcsak azért, mert meg se tudnám fizetni. Hanem mert első, magyarul is megjelent regénye alapján egyszerűen nem tudnék megbízni benne. Bomann-nak ugyanis 144 oldal nem volt elég ahhoz, hogy elhitesse velem, képes életet lehelni képzeletbeli figurákba. (Hogyan segíthetne akkor életet lehelni belém?) Pedig még a saját szakterületétől sem merészkedett túl messzire.

„Főhőse”, a megvénült pszichoterapeuta figurája mégis meglepően laposra sikeredett, legfeljebb arra jó, hogy megtestesítse a „minden lélekkurkász szélhámos” sztereotípiáját. Csak ül, hallgatja a sok süket dumát, közben ő maga is annyi marhaságot kénytelen gondolni írója jóvoltából, hogy az már akár humorforrásként is működhetne. Agathe figurája még sápadtabb, még több közhelyből összeollózva. Rejtély az is, miért helyezte szerzője ezt a sovány kis sztorit Franciaországba. Mert azzal, hogy leírta: Rue de Pavillon, meg Boulevard de Reines, még nem teremtett semmiféle couleur locale-t.

Bomann könyvecskéje még csak nem is igazi regény. Elbeszélés, legfeljebb. Nem a kurtasága miatt. Hanem, mert minden regény az én titkát kutatja, ahogy Kundera írja. Bomann azonban valószínűleg olyan kreatívírás-tanfolyamra járt, ahol Kundera nem szerepelt az ajánlott olvasmányok között.

Fordította: Petrikovics Edit. Jelenkor, 2019, 144 oldal, 2699 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.