Könyv

Annette Tison & Talus Taylor: Barbapapa

  • - kg -
  • 2016. november 13.

Könyv

„Barbapapa a kertben született” – így az első mondat, és valóban: 1970-ben, egy szép májusi napon a francia Annette Tison és amerikai párja, Talus Taylor a Luxembourg-kertben andalogtak, és ennek az andalgásnak komoly képeskönyvtörténeti következményei lettek. Barbapapának, vagy­is a világ leghíresebb rózsaszín alakváltó izéjének megszületéséhez kellett még egy közelben tartózkodó gyermek, aki épp vattacukrot követelt a szüleitől, és kellett hozzá az amerikai Taylor nyelvi ügyekben járatlan füle, melynek a vattacukor franciául felettébb komikusan hangzott. Szép kis történet, ám ha Barbapapa a Holdon születik meg rózsaszín pacakedvelő űrlényeknek hála, az sem kisebbítené a renoméját. A magyar gyerekkínálatból sokáig fájóan hiányzó barbák most egyszerre több könyvvel térnek vissza a gyerekeknek szánt alakváltó akármik népes mezőnyébe. Méltánylandó az időrendhez való ragaszkodás, így az első könyvben Barbapapa megszületik (igen, egy kertben), míg a másodikban a szövevényes párkeresésnek (kinő a földből Barbamama is) és a dinasztiaalapításnak (megszületik a hét barbabébi) lehetünk tanúi. Barbáék színvilága (a termékcsaládhoz tartozó bábukért egyelőre Párizsig kell menni) nem egy magyar óvó nénit megtévesztett már, ideje tehát írásba foglalni: a papa a rózsaszín, a mama a fekete, és egyetlen barba sem babar! Egy fordítói barbatrükknek hála a neten fellelhető régi barbabébi-nevek megváltoztak, Barbapamacsból például Barbaszőr lett, ami nemhogy nem baj, hanem egy új barbaszemlélet beköszöntét és egy összehasonlító barbanisztikai tanszék szükségességét jelzi. Barbapapa egyetemes jó dolgokra (szabadság, egyenlőség, vattacukor) emlékeztet, de a háttér is elég francia, még a Luxembourg-kert csodás pavilonja is feltűnik egy pillanatra. Egy rózsaszín óriásizé egy párizsi kertben – nincs is szíve annak, aki nem alél el az örömtől.

Fordította: Tóth Krisztina. Kolibri, 2016, 32 oldal, 2299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.