Könyv

Annette Tison & Talus Taylor: Barbapapa

  • - kg -
  • 2016. november 13.

Könyv

„Barbapapa a kertben született” – így az első mondat, és valóban: 1970-ben, egy szép májusi napon a francia Annette Tison és amerikai párja, Talus Taylor a Luxembourg-kertben andalogtak, és ennek az andalgásnak komoly képeskönyvtörténeti következményei lettek. Barbapapának, vagy­is a világ leghíresebb rózsaszín alakváltó izéjének megszületéséhez kellett még egy közelben tartózkodó gyermek, aki épp vattacukrot követelt a szüleitől, és kellett hozzá az amerikai Taylor nyelvi ügyekben járatlan füle, melynek a vattacukor franciául felettébb komikusan hangzott. Szép kis történet, ám ha Barbapapa a Holdon születik meg rózsaszín pacakedvelő űrlényeknek hála, az sem kisebbítené a renoméját. A magyar gyerekkínálatból sokáig fájóan hiányzó barbák most egyszerre több könyvvel térnek vissza a gyerekeknek szánt alakváltó akármik népes mezőnyébe. Méltánylandó az időrendhez való ragaszkodás, így az első könyvben Barbapapa megszületik (igen, egy kertben), míg a másodikban a szövevényes párkeresésnek (kinő a földből Barbamama is) és a dinasztiaalapításnak (megszületik a hét barbabébi) lehetünk tanúi. Barbáék színvilága (a termékcsaládhoz tartozó bábukért egyelőre Párizsig kell menni) nem egy magyar óvó nénit megtévesztett már, ideje tehát írásba foglalni: a papa a rózsaszín, a mama a fekete, és egyetlen barba sem babar! Egy fordítói barbatrükknek hála a neten fellelhető régi barbabébi-nevek megváltoztak, Barbapamacsból például Barbaszőr lett, ami nemhogy nem baj, hanem egy új barbaszemlélet beköszöntét és egy összehasonlító barbanisztikai tanszék szükségességét jelzi. Barbapapa egyetemes jó dolgokra (szabadság, egyenlőség, vattacukor) emlékeztet, de a háttér is elég francia, még a Luxembourg-kert csodás pavilonja is feltűnik egy pillanatra. Egy rózsaszín óriásizé egy párizsi kertben – nincs is szíve annak, aki nem alél el az örömtől.

Fordította: Tóth Krisztina. Kolibri, 2016, 32 oldal, 2299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.