Könyv

Annette Tison & Talus Taylor: Barbapapa

  • - kg -
  • 2016. november 13.

Könyv

„Barbapapa a kertben született” – így az első mondat, és valóban: 1970-ben, egy szép májusi napon a francia Annette Tison és amerikai párja, Talus Taylor a Luxembourg-kertben andalogtak, és ennek az andalgásnak komoly képeskönyvtörténeti következményei lettek. Barbapapának, vagy­is a világ leghíresebb rózsaszín alakváltó izéjének megszületéséhez kellett még egy közelben tartózkodó gyermek, aki épp vattacukrot követelt a szüleitől, és kellett hozzá az amerikai Taylor nyelvi ügyekben járatlan füle, melynek a vattacukor franciául felettébb komikusan hangzott. Szép kis történet, ám ha Barbapapa a Holdon születik meg rózsaszín pacakedvelő űrlényeknek hála, az sem kisebbítené a renoméját. A magyar gyerekkínálatból sokáig fájóan hiányzó barbák most egyszerre több könyvvel térnek vissza a gyerekeknek szánt alakváltó akármik népes mezőnyébe. Méltánylandó az időrendhez való ragaszkodás, így az első könyvben Barbapapa megszületik (igen, egy kertben), míg a másodikban a szövevényes párkeresésnek (kinő a földből Barbamama is) és a dinasztiaalapításnak (megszületik a hét barbabébi) lehetünk tanúi. Barbáék színvilága (a termékcsaládhoz tartozó bábukért egyelőre Párizsig kell menni) nem egy magyar óvó nénit megtévesztett már, ideje tehát írásba foglalni: a papa a rózsaszín, a mama a fekete, és egyetlen barba sem babar! Egy fordítói barbatrükknek hála a neten fellelhető régi barbabébi-nevek megváltoztak, Barbapamacsból például Barbaszőr lett, ami nemhogy nem baj, hanem egy új barbaszemlélet beköszöntét és egy összehasonlító barbanisztikai tanszék szükségességét jelzi. Barbapapa egyetemes jó dolgokra (szabadság, egyenlőség, vattacukor) emlékeztet, de a háttér is elég francia, még a Luxembourg-kert csodás pavilonja is feltűnik egy pillanatra. Egy rózsaszín óriásizé egy párizsi kertben – nincs is szíve annak, aki nem alél el az örömtől.

Fordította: Tóth Krisztina. Kolibri, 2016, 32 oldal, 2299 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.