Képregény

Asterix – Az eltűnt papirusz

  • Kránicz Bence
  • 2017. május 13.

Könyv

Asterix és Obelix örök, legfeljebb néha nem hallani róluk. A klasszikus képregénysorozat ki­adása nyolc éven át szünetelt, miután az eredeti rajzoló, Albert Uderzo – aki René Goscinny halála után az írói feladatokat is magára vállalta – hajlott korára tekintettel letette a ceruzát. Végül Uderzóék megtalálták a méltó örökösöket, és az eredetileg 2015-ben megjelent Az eltűnt papirusz már az új alkotópáros második közös albuma.

Nagyon úgy tűnik, hogy Jean-Yves Ferri és Didier Conrad most kapták el igazán a fonalat. Az eltűnt papirusz sodró lendületű, poént poénra hányó kalandos történet, amelyben minden oldalon van mit felfedezni és van hol elidőzni, akár egy balga római katona arckifejezésén, akár a háttérben megbújó vizuális ötleteken. Vagy éppen az Asterix-képregényekben mindig szórakoztató mellékszereplőkön. Most két új karaktert kell megjegyeznünk: Superbonust, Julius Caesar bizalmasát, akinek javaslatára Caesar kihagyja a galliai hódításokról írt művéből az ellenálló gall faluról szóló fejezetet; illetve Duplapolemixet, az elkötelezett hírmondót, aki világgá kürtölné az uralkodó hadititkait. Goscinny is szívesen csempészett az aktuális francia viszonyokra utaló áthallásokat kortalan történeteibe, ám Ferri talán még egyértelműbben fogalmaz. A hatalmasok által napi gyakorlatként elkövetett félretájékoztatás és történelemhamisítás éppúgy álhírekkel fertőzött mindennapjainkra emlékeztet, mint a törvénytelen utakra kényszerülő tényfeltárók kálváriája – csakhogy a hosszú, szőke hajú Duplapolemix jóval szórakoztatóbb figura, mint Julian Assange.

Conrad eközben magabiztosan, sejthetően már álmából felkeltve is hibátlanul hozza az Uderzo-stílust, így Asterixék pontosan ugyanúgy néznek ki, amilyennek megszoktuk őket. A gall falu szemernyivel sem lett rosszabb hely, csak a körülöttük és körülöttünk épülő világ változott.

Fordította: Bayer Antal. Móra, 2017, 48 oldal, 2399 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.