Képregény

Asterix – Az eltűnt papirusz

  • Kránicz Bence
  • 2017. május 13.

Könyv

Asterix és Obelix örök, legfeljebb néha nem hallani róluk. A klasszikus képregénysorozat ki­adása nyolc éven át szünetelt, miután az eredeti rajzoló, Albert Uderzo – aki René Goscinny halála után az írói feladatokat is magára vállalta – hajlott korára tekintettel letette a ceruzát. Végül Uderzóék megtalálták a méltó örökösöket, és az eredetileg 2015-ben megjelent Az eltűnt papirusz már az új alkotópáros második közös albuma.

Nagyon úgy tűnik, hogy Jean-Yves Ferri és Didier Conrad most kapták el igazán a fonalat. Az eltűnt papirusz sodró lendületű, poént poénra hányó kalandos történet, amelyben minden oldalon van mit felfedezni és van hol elidőzni, akár egy balga római katona arckifejezésén, akár a háttérben megbújó vizuális ötleteken. Vagy éppen az Asterix-képregényekben mindig szórakoztató mellékszereplőkön. Most két új karaktert kell megjegyeznünk: Superbonust, Julius Caesar bizalmasát, akinek javaslatára Caesar kihagyja a galliai hódításokról írt művéből az ellenálló gall faluról szóló fejezetet; illetve Duplapolemixet, az elkötelezett hírmondót, aki világgá kürtölné az uralkodó hadititkait. Goscinny is szívesen csempészett az aktuális francia viszonyokra utaló áthallásokat kortalan történeteibe, ám Ferri talán még egyértelműbben fogalmaz. A hatalmasok által napi gyakorlatként elkövetett félretájékoztatás és történelemhamisítás éppúgy álhírekkel fertőzött mindennapjainkra emlékeztet, mint a törvénytelen utakra kényszerülő tényfeltárók kálváriája – csakhogy a hosszú, szőke hajú Duplapolemix jóval szórakoztatóbb figura, mint Julian Assange.

Conrad eközben magabiztosan, sejthetően már álmából felkeltve is hibátlanul hozza az Uderzo-stílust, így Asterixék pontosan ugyanúgy néznek ki, amilyennek megszoktuk őket. A gall falu szemernyivel sem lett rosszabb hely, csak a körülöttük és körülöttünk épülő világ változott.

Fordította: Bayer Antal. Móra, 2017, 48 oldal, 2399 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.