Képregény

Asterix – Az eltűnt papirusz

  • Kránicz Bence
  • 2017. május 13.

Könyv

Asterix és Obelix örök, legfeljebb néha nem hallani róluk. A klasszikus képregénysorozat ki­adása nyolc éven át szünetelt, miután az eredeti rajzoló, Albert Uderzo – aki René Goscinny halála után az írói feladatokat is magára vállalta – hajlott korára tekintettel letette a ceruzát. Végül Uderzóék megtalálták a méltó örökösöket, és az eredetileg 2015-ben megjelent Az eltűnt papirusz már az új alkotópáros második közös albuma.

Nagyon úgy tűnik, hogy Jean-Yves Ferri és Didier Conrad most kapták el igazán a fonalat. Az eltűnt papirusz sodró lendületű, poént poénra hányó kalandos történet, amelyben minden oldalon van mit felfedezni és van hol elidőzni, akár egy balga római katona arckifejezésén, akár a háttérben megbújó vizuális ötleteken. Vagy éppen az Asterix-képregényekben mindig szórakoztató mellékszereplőkön. Most két új karaktert kell megjegyeznünk: Superbonust, Julius Caesar bizalmasát, akinek javaslatára Caesar kihagyja a galliai hódításokról írt művéből az ellenálló gall faluról szóló fejezetet; illetve Duplapolemixet, az elkötelezett hírmondót, aki világgá kürtölné az uralkodó hadititkait. Goscinny is szívesen csempészett az aktuális francia viszonyokra utaló áthallásokat kortalan történeteibe, ám Ferri talán még egyértelműbben fogalmaz. A hatalmasok által napi gyakorlatként elkövetett félretájékoztatás és történelemhamisítás éppúgy álhírekkel fertőzött mindennapjainkra emlékeztet, mint a törvénytelen utakra kényszerülő tényfeltárók kálváriája – csakhogy a hosszú, szőke hajú Duplapolemix jóval szórakoztatóbb figura, mint Julian Assange.

Conrad eközben magabiztosan, sejthetően már álmából felkeltve is hibátlanul hozza az Uderzo-stílust, így Asterixék pontosan ugyanúgy néznek ki, amilyennek megszoktuk őket. A gall falu szemernyivel sem lett rosszabb hely, csak a körülöttük és körülöttünk épülő világ változott.

Fordította: Bayer Antal. Móra, 2017, 48 oldal, 2399 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.