Könyv

Kurzusképregény

Futaki Attila–Tallai Gábor: Budapest Angyala

  • Baski Sándor
  • 2017. május 13.

Könyv

Ezt is megértük: a lesajnált, a köztudatban még mindig komolytalan gyerekműfajnak tartott képregény bekerült a hazai kultúrpolitika kánonjába, legalábbis egy 30 ezer példányban megjelent presztízskiadvány erejéig.

Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára időzített, de csak idén kiadott Budapest Angyala akkor is méltó lenne a közfigyelemre, ha nem állami megrendelésre készül, rajzolója ugyanis az a Futaki Attila, aki utolsó hazai kötete, a Spirál (2008) óta beküzdötte magát a nemzetközi képregényelitbe. Dolgozott a Disney-nek, illusztrált a New York Timesban, újabban pedig az egyik legnagyobb francia kiadónak szállítja a paneleket. Felkészültebb rajzolót akkor sem választhatott volna a megrendelő (a Közép- és Keleti-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány), ha nyílt pályázatot ír ki.

Hasonló kaliberű képregény-forgatókönyv­írót már nehezebb idehaza találni – nem is kerestek, inkább összedobták házon belül a sztorit. A Terror Háza Múzeum programigazgatója, Tallai Gábor a saját és főnöke, Schmidt Mária ötlete nyomán dolgozta ki a mérsékelten bonyolult, de papíron működőképesnek tűnő cselekményt. A legnagyobb csapdát elkerülte, a forradalom minden aspektusát kényszeresen bemutató tabló helyett egy megszemélyesített bosszútörténetben gondolkodott, ami nem is ’56-ban, hanem 1988 októberében, az Egyesült Államokban indul. Innen tér haza Budapestre a szabadságharc egykori hőse, Angyal János, hogy megtorolja bajtársai halálát, és közben a kötet harmadát kitevő monokróm flashbackekben a Corvin közi harcok is megelevenednek.

A Budapest Angyalával az ’56 iránt kevéssé érdeklődő ún. „mai fiatalok” megszólítása volt a cél, ezért is dobja be Balog Zoltán emberminiszter a fülszövegben a mágikusnak gondolt hívószavakat. Szuperhősök! Batman! Rozsomák! Ehhez képest a szuperhőshagyományhoz semmi köze a képregénynek, és nem is reflektál rá (mint mondjuk a Titánember), de ettől még lehetne izgalmas, fiatalos, merész. Nem az, mert a személyes síkra terelt történet ellenére a karakterek tökéletesen sematikusak, a cselekmény kiszámítható, a hangvétel pedig legalább annyira ünnepélyes, mint a szintúgy fiatalosnak és vagánynak szánt, és ebbéli igyekezetében hasonlóan kudarcot valló Szabadság, szerelemé. De amíg Goda Krisztina filmje nem követett semmilyen központi ideológiát, csak a hollywoodi sémákat, addig a Budapest Angyala az ’56-os emlékév fő csapásirányán haladva a „pesti srácok” mítoszát építi tovább, minden egyéb megfontolást háttérbe tolva.

Futaki Attilán semmi nem múlt. Egy írói asszisztens bevonásával megpróbálta a forgatókönyv technikai hibáit kijavíttatni, megvétózta a túl giccsesnek tartott eredeti befejezést és újrarajzolt 16 oldalt. A kötet vizualitása ennek megfelelően világszínvonalú, ugyanaz a precizitás, letisztultság, kompozíciós érzék jellemzi, mint Futaki amerikai és francia munkáit, de Szabó Levente színezői hozzájárulását is érdemes külön kiemelni. Ha olvasni nem, legalább lapozgatni élmény a Budapest Angyalát.

Közép- és Keleti-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány, 2017, 60 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.