Könyv

Az emlékezet kérdőjelei

Agneša Kalinová, Jana Juráňová: Hét életem

  • Balogh Magdolna
  • 2019. augusztus 11.

Könyv

A Magvető Kiadó újraindított Tények és tanúk sorozatának dokumentumprózája azért számíthat sikerre, mert a személyes tapasztalat hitelesítő pecsétjét üti az elmúlt évszázad sajátos „történelmi kivágatára”. Még akkor is, ha ismerjük az ilyen típusú megnyilatkozások természetes korlátait: a személyes dokumentum az elbeszélő tudatán és sokszor torzító emlékezetén átszűrt tények olykor bizonytalan és ellenőrizendő ismeretéhez juttat bennünket, mintegy feltárva ennek a személyes, szubjektív megközelítésnek belső ellentmondásosságát. Ez érvényes a Hét életem című kötetre is.

Az 1924-ben Kassán Farkas Ágnesként született és tizennyolc éves koráig Eperjesen, jómódú zsidó családban felnövő Áginak (később Agnešának) a 20. század traumái és tragikus próbatételei közepette telt „hét életét” bemutató kötet klasszikus oral history dokumentum, amely az első csehszlovák köztársaság időszakától, illetve a háborús Szlovák Állam éveitől az ezredforduló utáni első évtizedig terjedő időszak (cseh)szlovák és közép-európai magán- és társadalomtörténetébe enged bepillantást.

A beszélgetőtárs Jana Juráňová nem irányít, nem provokálja a beszélőt, szerepe jobbára annyi, hogy egy-egy kérdéssel segíti a történetmondást, de nem kis része lehet abban, hogy a könyv alapját képező 44 órányi hanganyagból arányos szöveg formálódott, amelyben a magántörténelmi emlékezések nem nyomják el a „nagy” társadalomtörténeti eseményeket felidéző részleteket. Agneša pedig színesen, érdekfeszítően mesél: találó kis portrékat ad családtagjairól, kortársairól sok humorral, iróniával, bámulatra méltó részletességgel idéz fel helyzeteket, eseményeket. Ugyanakkor feltűnő, hogy mennyire távolságtartóan szemléli saját múltját, legyenek bár mégoly tragikusak, vagy emberpróbálók a történések, amelyekről beszámol. Olyan embernek látszik, aki többé-kevésbé elszámolt a múlttal, helyükre tette a vele történteket. Sokszor talán túlzottan is érzelemmentesen.

Agneša „első élete”, a német és francia nevelőnők felügyelete alatt zajló, idilli eperjesi gyermekkor villámgyorsan véget ér: a fiatal lányt 1942-ben, az érettségi előtt egy évvel a Szlovák Állam antiszemita intézkedései elől Budapestre menekítik, ahol előbb a Jó Pásztor Nővérek Kongregációjában bujkál Óbudán, majd egy jászsági falu plébánosánál, orvos nagybátyja lekötelezettjénél vészeli át a háborút.

Szüleit azonban, akiket sok közelebbi és távoli rokonnal együtt koncentrációs táborokba hurcoltak, elveszíti. Egyetlen, ám súlyos, e közös tájon sokak életét meghatározó mondatban utal erre: „Vannak dolgok, amelyekkel az ember mégsem mer szembenézni. De ez nem jelent megkönnyebbülést. Épp ellenkezőleg.”

Ahogyan Kalinová a traumatikus tapasztalatokat számba veszi, ismét térségünk jellemző magatartásmintáját követi: minden erejével a megmaradásra, a túlélésre összpontosított, erős és egészséges életösztönnel zárta ki az életéből hosszú időre a feldolgoz(hat)atlan holokauszttraumát: „…úgy döntöttem, hogy nem felejtek, de nem is rendelem ennek alá az életemet. Hogy nem ez lesz a jövőm fő motívuma, hogy nem éltethet a gyűlölet és harag, amiért mindez megtörténhetett. És hogy nem ítélhetem meg ennek alapján az embereket. Nem akartam, hogy kizárólag a holokauszt és a zsidóság problémája határozza meg az életemet.”

Ez magyarázza, hogy a kötet centrumában Kalinová „harmadik” és „negyedik” élete, elsősorban az ötvenes-hatvanas évek időszaka áll. Agneša ekkor férjével, Ján Kalinával (eredeti nevén Schwarz Lászlóval, a háború utáni antiszemita hullám hatására szlovákosan hangzó nevet választó filmes-színházi szakemberrel) együtt a kommunista establishment jeles tagja, kulturális újságíró, a Nové slovo napilap, később a Kultúrný život (az Élet és Irodalom szlovák megfelelője) munkatársa, hivatalból ott van a korabeli párt- és írókongresszusokon. Helyzetéből adódóan kapcsolatba kerül a kor meghatározó cseh és szlovák íróival és költőivel (többek között Milan Kunderával, Václav Havellel, Juraj Špitzerrel, Vladimír Mináčcsal, Dominik Tatarkával, Ladislav Novomeskývel). A külföldi filmfesztiválok rendszeres résztvevőjeként filmesekkel (például a Máriássy házaspárral, Fábri Zoltánnal, a cseh új hullámos Elmar Klosszal és Ján Kadárral, Věra Chytilovával), neves külföldi színészekkel (Simone Signoret-val, Yves Montand-nal, Gérard Philipe-pel) és persze újságíró kollégákkal ismerkedik meg, ezekből a külföldi kapcsolatokból is több barátság születik. Agneša ott van az események sűrűjében, őt és férjét hasonlóan gondolkodó értelmiségiekkel összekötő kapcsolatok erős hálózata tartja meg. Ennek a hálózatnak a biztonságot adó kulturális és szociális közegét a cinikus eufemizmussal normalizációnak nevezett husáki resztalinizáció zilálja szét.

A házaspárnak ’68 reménykeltő hónapjait követően nem mindennapi üldöztetés jut osztályrészül: izgatás vádjával mindkettőjüket vizsgálati fogságba vetik, ahonnan Agneša 8 hét múlva szabadul, bizonyíték hiányában felmentik. Az emberi jogainak érvényesíthetőségében továbbra is bízó, ennek érdekében az állami szervekkel notóriusan levelező férje koholt vádak alapján 2 évre börtönbe kerül, s ezt soha többé nem heveri ki.

Nemcsak a kenyérkereset lehetőségétől fosztják meg őket, de a lelki terror összes eszközét is bevetik velük szemben: a titokzatos, titkosrendőrök imitált betöréseitől, a kocsijuk rendszeres követésén, majd elvontatásán át a lehallgatásokig, a lányuk egyetemre kerülésének megakadályozásáig. Kérelmezik a kivándorlást, és 1978-ban el is hagyhatják az országot. Münchenben telepednek le, ahol Agneša egészen 1995-ös nyugdíjba vonulásáig a Szabad Európa Rádió cseh részlegének politikai kommentátoraként dolgozik. Elmondható tehát, hogy – némileg paradox módon – újság­írói hivatása az emigrációban teljesedhet ki. Férjét közben eltemeti, de ő még megéri a beszélgetős könyv szlovákiai megjelenését, olvashatja a sok lelkes, egyöntetűen pozitív recenziót.

A talán túlzottan is lekerekítettnek tűnő életútinterjú azonban bőven hagy kérdőjeleket az olvasóban: nem vitás, hogy akadnak benne homályos, nem kellően árnyalt mozzanatok. Javára vált volna a szövegnek, ha Kalinová önkritikusabban szemléli saját ötvenes évekbeli tevékenységét. Nem tudjuk meg például, miért éppen 1955-ben lép be a pártba, a tizenegy áldozatot követelő „csehszlovák Rajk-per”, a Slánsky-per rettenete után. Kevéssé átlátható és érthető annak a folyamatnak az intellektuális-lelki háttere is, amelynek során Kalinová a szocializmus melletti elköteleződéstől a „belülről reformálom meg a rendszert” sokak által követett, ám rendre illuzórikusnak bizonyuló magatartásán át eljut az ellenzékiségig. Ezzel együtt azonban nemcsak témája, hanem olvasmányossága, részletgazdagsága, informativitása is feltétlenül érdekessé teszi a kötetet, amelyből a „történelmi kivágattal” együtt egy érdekes egyéniség portréja bontakozik ki, s ez nem utolsósorban a fordító kitűnő munkáját dicséri.

Fordította: Mészáros Tünde. Magvető (Tények és tanúk), 2018, 540 oldal, 4999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."