Könyv

Összefantáziálva

Bencsik Orsolya: Akció van!

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. október 18.

Könyv

 


Bencsik második kötetében az egyetlen biztos pont az elbeszélő: huszonhárom novellán keresztül csak az ő hangját halljuk, amint magáról, környezetéről, családjáról mesél. Ami viszont nem jelenti azt, hogy bármi biztosat tudnánk róla: egyszer újságírónak mondja magát, máskor meg állítólag első fogalmazását írja 25 évesen. Állandóan kétségessé válik történetei realitásértéke is: hol kétélű mondatok bizonytalanítanak el ("A nagyapámat Erikának hívták, ez valóban így volt"), hol a társadalmi tabuk kiiktatása mozdítja el a szöveget egy groteszk félhanggal, hol az apa szeretőjéről derül ki, hogy nádasban lakó sellő, hol feltételes módok egymásba nyíló szintjeiből épül labirintus - valóságosságukat pedig nincs honnan ellenőriznünk.

A kötet egésze mégis olyan hatást kelt, mintha mögé láthatnánk ennek a mindent kitakaró elbeszélői hangnak. A változatos eljárásokkal operáló szövegek információtöredékeinek hálózatában egy önéletrajz, egy családtörténet, sőt a vajdasági történelmi-etnikai-szociokulturális miliő feltűnő élességgel ábrázolt rajza is összeállni érződhet a fejünkben, mintha mégiscsak megismerhetnénk azt a valós talapzatot, amin állva ez a megfoghatatlan, a valóságot hol allegorizáló, hol radikalizáló, hol feldúsító, hol meg alternatív valóságokkal helyettesítő alak összefantáziálja a kötet szövegeit.

Ez az effektus pedig a köznapi valóság logikájára leginkább fittyet hányó novellákat is komoly egzisztenciális téttel bíró traumák, vágyak, érzelmek hordozójának mutatja: a nagyszülők elvesztése, a háború, a szexualitás, a kisvárosi értelmiség hanyatlása itatja át ezeket a szövegeket, anélkül, hogy beérnék a puszta ábrázolással. Ebből adódik a kötet szabadsága és ereje: néha egészen zseniális, ám mindig nagyszerű novellái sokféle technikával eljátszanak, mégis ugyanazon érzékeny anyag részeiként hatnak.

 

Forum-JAK-PRAE.HU, 2012, 98 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.