Képregény

Bestiarium Hungaricum

  • Baski Sándor
  • 2013. augusztus 25.

Könyv

Hogy néz ki a Fene? És a Hétszűnyű Kapanyányi Monyók, a Fanyűvő vagy a Lidérc? A Direkt Fanzine legutóbbi kiadványa többek közt ezekre a kardinális kérdésekre kíván választ adni.

Azt a középkori hagyományt idézi meg, amely a távoli vidékekről hírt hozó felfedezők és tudósok szubjektív (értsd: a valóságot erősen kiszínező) leírásai alapján próbálta rekonstruálni a soha nem látott lényeket.

A fiatal magyar grafikusok projektjeként futó Direkt Fanzine alkotógárdája részben a magyar folklór képzeletbeli teremtményeit vizualizálta a zsebszótár méretű kiadványban, ami önmagában is éppen elég izgalmas koncepció lenne, de végül az a kiváló ötletük támadt, hogy közös nevező alá vonnak minden hungarikumot. Így kaptak helyet az összeállításban olyan, magyarnak számító jószágok is, mint a Komondor, a Toportyánféreg vagy a Racka juh. Az egyes dolgozatok természetesen üdítő formai változatosságot mutatnak - ahány alkotó, annyi stílus és megközelítés; volt, aki a teljes absztrakciót, más a képregény-esztétikát vagy épp a festményhatást preferálta.

A sajnálatosan gyorsan átlapozható kiadványból legfeljebb az írott kommentárokat hiányolhatjuk. A Direkt Fanzine korábbi projektjében, az Ablak-Zsiráf gyereklexikon felnőttváltozatának szánt Zsiráfablakban még voltak szövegek a képek mellett, ahogy a középkori Bestiáriumokban is együtt járt a kettő. Most sem ártott volna bevonni néhány írót.

A Direkt Fanzine kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."