Képregény

Bestiarium Hungaricum

  • Baski Sándor
  • 2013. augusztus 25.

Könyv

Hogy néz ki a Fene? És a Hétszűnyű Kapanyányi Monyók, a Fanyűvő vagy a Lidérc? A Direkt Fanzine legutóbbi kiadványa többek közt ezekre a kardinális kérdésekre kíván választ adni.

Azt a középkori hagyományt idézi meg, amely a távoli vidékekről hírt hozó felfedezők és tudósok szubjektív (értsd: a valóságot erősen kiszínező) leírásai alapján próbálta rekonstruálni a soha nem látott lényeket.

A fiatal magyar grafikusok projektjeként futó Direkt Fanzine alkotógárdája részben a magyar folklór képzeletbeli teremtményeit vizualizálta a zsebszótár méretű kiadványban, ami önmagában is éppen elég izgalmas koncepció lenne, de végül az a kiváló ötletük támadt, hogy közös nevező alá vonnak minden hungarikumot. Így kaptak helyet az összeállításban olyan, magyarnak számító jószágok is, mint a Komondor, a Toportyánféreg vagy a Racka juh. Az egyes dolgozatok természetesen üdítő formai változatosságot mutatnak - ahány alkotó, annyi stílus és megközelítés; volt, aki a teljes absztrakciót, más a képregény-esztétikát vagy épp a festményhatást preferálta.

A sajnálatosan gyorsan átlapozható kiadványból legfeljebb az írott kommentárokat hiányolhatjuk. A Direkt Fanzine korábbi projektjében, az Ablak-Zsiráf gyereklexikon felnőttváltozatának szánt Zsiráfablakban még voltak szövegek a képek mellett, ahogy a középkori Bestiáriumokban is együtt járt a kettő. Most sem ártott volna bevonni néhány írót.

A Direkt Fanzine kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.