Könyv

Bill szemével a világ

Bill Clinton és James Patterson: Az elnök eltűnt

  • B. Simon Krisztián
  • 2018. december 15.

Könyv

William J. Clinton eddigi munkásságát sokan sokféleképpen értelmezik, de egyben talán a legtöbben egyetértenének: hatalmas szolgálatot tett a világnak azzal, hogy élete első hetven évében távol tartotta magát a ponyvairodalomtól.

William J. Clinton eddigi munkásságát sokan sokféleképpen értelmezik, de egyben talán a legtöbben egyetértenének: hatalmas szolgálatot tett a világnak azzal, hogy élete első hetven évében távol tartotta magát a ponyvairodalomtól. Az elnök eltűnt című thriller viszont mindent egy csapásra megváltoztat.

A profi bestselleríró segítségével összehozott olvasmányban az Egyesült Államok hősies elnöke, Jonathan Lincoln Duncan többé-kevésbé az ideáltipikus Bill Clintonként írható le, aki mindössze annyiban különbözik az eredetitől, hogy az Öböl-háború idején fogságba esett katonaként kegyetlen kínzásokon esett át, felesége elvesztése óta pedig szexuális önmegtartóztatásban éli az életét. Hatalmas egója és arroganciája viszont alighanem egy az egyben megfeleltethető Clintonénak. A könyv egy bizottsági meghallgatással (helyesebben annak főpróbájával) indít, ahol „helytelen intim fizikai kontaktusok” helyett amiatt kell védekeznie a szabad világ vezetőjének, hogy telefonon egyezkedett a világ legveszélyesebb terroristájával. Vádlóit, akik közt mindkét párt tagjai képviselik magukat, egyszerűen a spanyol inkvizítorokhoz hasonlítja, miközben olyan életigazságokat oszt meg az olvasókkal, mint hogy a „hatalomért folyó harc kíméletlensége a Bibliánál is ősibb, de némelyik ellenlábasom valóban zsigerből gyűlöl”. Ellenlábasból pedig van elég, hiszen mára eljutottunk oda, hogy Duncan elnökön és stábján kívül senki nem a haza érdekeit tartja szem előtt. Minden politikust egyéni karrierérdekek motiválnak, miközben a buta, rosszul értesült újságírók és kétes hátterű politikai elemzők féligazságokkal vagy légből kapott baromságokkal traktálják a nagyérdeműt, valamint jelentéktelen ügyek miatt „abnormalizálják” a haza utolsó reménységeit, a „becsületes, rátermett tisztségviselőket”.

Ebben a cudar világban kell Duncan elnöknek szeretett hazája védelmére kelnie. A sokat próbált veterán pedig nem habozik. Hiába mondják orvosai, ha nem pihen le, bármelyik pillanatban holtan rogyhat össze, Duncan elnök hősiesen tűri a napi egy-két óra alvást és a szenátusi intrikát, ha arról van szó, hogy a Dzsihád Fiai terrorszervezetet és az oroszokat kell megállítani. Az ajánló szerint az utóbbi évek „legautentikusabb, leghátborzongatóbb” történetével van dolgunk, „tele olyan információkkal, melyekről csak egy egykori főparancsnok tudhat”. Hogy mindebbe az autenticitásba hogyan fér bele Szolimán Cindoruk török terrorista, Dimitrij Csernokev orosz elnök, a Terminátor harmadik részéből kölcsönzött civilizációgyilkos számítógépes vírus és a Mátyás királyként a népe közé vegyülő, elmaszkírozott amerikai elnök, az ezen a ponton már mellékes. Miként az is: mi vehette rá a szerkesztőket, hogy lábjegyzetben magyarázzák el nekünk, mi is az a III. világháború („hipotetikus történelmi esemény, egy feltételezett összecsapás, amely az egész emberi civilizációt elpusztítaná”)?

De ha félrevezető is a bennfentes tudással kecsegtető fülszöveg, abban biztosak lehetünk, hogy a könyv akkurátus képet fest arról, miként látja a világot (és főként politikustársait) a kilencvenes évek jelentős részét hivatalban töltő demokrata párti elnök. Akiben pedig van egy szemernyi kétség is afelől, hogy Duncan elnök meg fogja menteni Amerikát a pusztulástól, az ne habozzon elolvasni a könyvet – hiszen sok kaland és izgalom vár rá, míg végigrágja magát mind a 128 pár oldalas fejezeten. A többiek viszont nyugodt szívvel megtehetik, hogy más időtöltés után néznek.

Fordította: Novák Gábor. 21. Század Kiadó, 2018, 448 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.