Képregény

Blacksad 2–3.

  • - kg -
  • 2017. december 16.

Könyv

Egyszer már az egekig magasztaltuk a macskát, aki nem csak két lábon jár, de ballonkabátot visel, magánnyomozó praxist visz, pofozóként és pofozottként is helytáll, és Amerika sötétebb oldalain keresi a bajt, mely ugyancsak emberforma állatok – felettébb vonzó lények és rendkívül rút dögök, kecses és kecstelen teremtmények – képében jelentkezik. Blacksadnek, mert ez a macska neve, elég volt egyet szippantania cigijéből, hogy örök időkre elfoglalja helyét a noirhősök „akikre büszkék vagyunk” tablóján, valahol Humphrey Bogart, Richard Widmark és Roger nyúl között. Most, hogy itt a képregénysorozat két újabb kötete, újra elsüthetjük a noir, a hard-boiled és a femme fatale szakszavakat, nem feledve az antropomorf ízes ropogtatását sem: minek is tagadjuk, oly jó a szánkra venni valamennyit. De minek is türtőztetnék magunkat, amikor a spanyol alkotók (szöveg: Juan Díaz Canales, rajz: Juanjo Guarnido) sem türtőztetik: a Hófehér nemzetben nemcsak a hópelyhek hullanak sűrűn, új árnyalatokkal gazdagítva a sötét palettát, de a Ku-Klux-Klan-csuklyás gaz állatok is, míg a Vérvörös lélekben az ötvenes évek Amerikáját mételyező vörös veszedelem és kommunista boszorkány­üldözés kúszik be a képkockákba. Hát, igen, a nemzetközi helyzet egyre csak fokozódik, ha a sztorikért felelős Canales még több filmnoirt tölt le a netről, Blacksadnek aligha lesz alkalma békésen cigarettázni. Ám hiába a vörösök, a magyar vonatkozás és a titkos társaságok, minél történelmibb a körítés, annál inkább kezd elharapózni a komolykodás, ami nem tesz jót egy olyan sorozatnak, amelyben egy rasszista sarki róka titkos viszonyt folytathat egy szexi jegesmedvével. A képek viszont pofátlanul szemrevalók, úgy senki sem rajzol havazásban árválkodó magasvasutat, New York-i tűzlépcsőt és formás macskalányt, mint Guarnido.

Fordította: Nagy Krisztián. Pesti Könyv Kiadó, 2017, 56 oldal és 64 oldal, 4990 Ft/kötet

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.