Könyv

Buglyó Gergely: Oni - Szürke vér

  • - sepi -
  • 2013. június 30.

Könyv

Az önmagában kuriózumnak tekinthető magyar ifjúsági fantasyregényből süt az imponáló mesélőkedv: Buglyó az első oldalakon pár mondattal felskiccel egy mérsékelten eredeti, de meggyőzően előadott mini mitológiát, amelynek zegzugai és apró titkai hamar izgatni kezdik az olvasót.

Aztán állít a fókuszon, egy Kalpag nevű dunántúli városkában járunk, ahol a tizenéves hősök - félárvák, bőbeszédűek és nem utolsósorban kiválasztottak - mindinkább belekeverednek a hétköznapi felszín mögött zajló fantasztikus konspirációkba. Az első könyves (egyébként kutatóorvos) szerző kellemes ritmusérzékkel és közérthető nyelven pakolja egymás mögé a műfaj megszokott elemeit, habár a bonyolódó cselekmény információadagolása a kötet utolsó harmadára igen kiegyensúlyozatlanná válik, és egyre több nagyjelenet fullad a szereplők tájékoztató jellegű dialógusaiba. A vélhetően a rutin hiányából fakadó kisebb egyenetlenségek mellett a trilógiaindítónak szánt Szürke vér legszembetűnőbb kihagyott ziccere a kolorlokál kihasználatlansága: hiába járunk elviekben egy poros magyar kisvárosban, Kalpag túlzottan emlékeztet a műfaj amerikai darabjaiból ismerős településekre, ahol a diákok biológiaórán békát boncolnak, és az utcákat deszkás kamaszhordák járják. Buglyó regénye akkor hagyja maga mögött a zavaró utánérzésjelleget, amikor Kalpagot is: a városka alatti barlangokban tanyázó kreatúrák végre az autentikus szerzői mesevilág teremtményei, amelyek a felemás zsánerhonosítási gyakorlatot ellensúlyozva árulkodnak az író meglódult fantáziájáról. A kötet folytatásai minden jel szerint már főképp ebben a közegben játszódnak majd: elegánsabban adagolt háttérinfókkal és kevésbé túlírt párbeszédekkel Buglyó képes lehet kijátszani a még csak épp hogy bemutatott fantáziavilágban rejlő potenciált. Hiszen a műfajhoz egyértelműen van érzéke.

Ciceró Könyvstúdió, 2013, 352 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.