Könyv

Buglyó Gergely: Oni - Szürke vér

  • - sepi -
  • 2013. június 30.

Könyv

Az önmagában kuriózumnak tekinthető magyar ifjúsági fantasyregényből süt az imponáló mesélőkedv: Buglyó az első oldalakon pár mondattal felskiccel egy mérsékelten eredeti, de meggyőzően előadott mini mitológiát, amelynek zegzugai és apró titkai hamar izgatni kezdik az olvasót.

Aztán állít a fókuszon, egy Kalpag nevű dunántúli városkában járunk, ahol a tizenéves hősök - félárvák, bőbeszédűek és nem utolsósorban kiválasztottak - mindinkább belekeverednek a hétköznapi felszín mögött zajló fantasztikus konspirációkba. Az első könyves (egyébként kutatóorvos) szerző kellemes ritmusérzékkel és közérthető nyelven pakolja egymás mögé a műfaj megszokott elemeit, habár a bonyolódó cselekmény információadagolása a kötet utolsó harmadára igen kiegyensúlyozatlanná válik, és egyre több nagyjelenet fullad a szereplők tájékoztató jellegű dialógusaiba. A vélhetően a rutin hiányából fakadó kisebb egyenetlenségek mellett a trilógiaindítónak szánt Szürke vér legszembetűnőbb kihagyott ziccere a kolorlokál kihasználatlansága: hiába járunk elviekben egy poros magyar kisvárosban, Kalpag túlzottan emlékeztet a műfaj amerikai darabjaiból ismerős településekre, ahol a diákok biológiaórán békát boncolnak, és az utcákat deszkás kamaszhordák járják. Buglyó regénye akkor hagyja maga mögött a zavaró utánérzésjelleget, amikor Kalpagot is: a városka alatti barlangokban tanyázó kreatúrák végre az autentikus szerzői mesevilág teremtményei, amelyek a felemás zsánerhonosítási gyakorlatot ellensúlyozva árulkodnak az író meglódult fantáziájáról. A kötet folytatásai minden jel szerint már főképp ebben a közegben játszódnak majd: elegánsabban adagolt háttérinfókkal és kevésbé túlírt párbeszédekkel Buglyó képes lehet kijátszani a még csak épp hogy bemutatott fantáziavilágban rejlő potenciált. Hiszen a műfajhoz egyértelműen van érzéke.

Ciceró Könyvstúdió, 2013, 352 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.