Könyv

China Miéville: Kraken

  • - sepi -
  • 2014. január 5.

Könyv

Londonnál kevés metropolis hatott megtermékenyítőbben a fantasy műfajára, és miközben Moorcocktól Gaimanig előbb vagy utóbb minden zsánerközeli szerző megírja a maga Temze-parti meséjét, néhányan elszakadni sem tudnak tőle.

Miéville, teremtsen bármilyen bizarr nagyvárosokat, valójában 1998-as feltűnése óta Londonról ír, hol a kifacsart steampunkeposz (Perdido pályaudvar, végállomás), hol a vérbő kalózkaland (Armada) álcájában, a 2010-es Kraken pedig visszatérés a pályaindító King Rat kortárs és mágikus nagyvárosához. A könnyed bűnügyi történetként induló sztori - ismeretlen tettes eltulajdonítja a Természettudományi Múzeum egyik nagyrabecsült tintahal-preparátumát - néhány fejezet után alábukik a zavaros ideológiájú szekták és egyéb érdekszövetségek uralta londoni alvilágba, amit éppen a famulusok sztrájkja és a sokadjára közelgő apokalipszis tart lázban. Bár Miéville folytatja a látszólag inkompatibilis műfajok és témák összegerjesztésén alapuló szövegalkotási stratégiáját, a teológiával és szubkultúra-kutatással megbolondított Kraken mérete ellenére is könnyedebb darab a nyelvfilozófia és űropera randevújára épülő Konzulvárosnál: a regényt átszövő groteszk humor és a pergő párbeszédekből kibontakozó kacskaringós sztori mellett szinte fel sem tűnnek a kultuszok természetéről szóló éleslátó okfejtések. Tucatnyi emlékezetes karakterével és frivol hangvételével a Kraken olvasóbarát kapudrog lehet a new weird irodalomhoz, de fantasybe oltott fekete komédiaként is ott a helye a polcon az Elveszett próféciák és az Amerikai istenek között.

Fordította: Juhász Viktor. Agave, 2013, 656 oldal, 3480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.