Könyv

Bodó Mihály: A festészet mint nyelvjáték - Cimabuétől Caravaggióig

  • - dck -
  • 2014. január 5.

Könyv

A mérnök és filozófus diplomával rendelkező, Barcelonában szobrászati és festészeti tanulmányokat folytató polihisztor szerző egy meglepően kézenfekvő megoldást kínál a festmények megközelítéséhez, amely egyben rávilágít arra is, hogy mi az oka az általános vizuális analfabétizmusnak.

A festmények értelmezése során ugyanis általában narratív sémákat igyekszünk felfejteni, ahelyett, hogy a festményre, a foltok, vonalak, színezések és tónusok mátrixára fókuszálnánk figyelmünket. Ezeket az absztrakt (ahogy Bodó szemléletesen megfogalmazza) "Lego játék elemeket" egyébként mi is azonnal felfedezzük, ha bármilyen reneszánsz művész alkotásának reprodukcióját a feje tetejére állítjuk. A szerző a wittgensteni nyelvjáték-elméletet használja fel a "festészetjáték" történetének leírására: hiszen a művészek és a korabeli közönség is ezen festészetnyelvi megoldások típusai és újítása felöl értelmezte elsősorban a műveket.

Első pillantásra akár túlságosan elméletinek tűnnek az olyan fejezetcímek, mint a "párhuzamos árnyékolások a lokális és mikroszerkezetekben", "unione-zónák" vagy "chiaroscurós makroszerkezetek", ennek ellenére a könyv befogadóbarát és olvasmányos. Bodó többek közt amellett érvel meggyőzően, hogy mi volt Leonardo valódi jelentősége, forradalmi újításai miként éltek tovább Raffaello, Tiziano, Tintoretto és Caravaggio művészetében. Megtudhatjuk, hogy milyen "hibák", ellentmondásos festői megoldások fedezhetőek fel Hugo van der Goes festményein, hogy a tönkrement foltrendszerek ellenére miként is rekonstruálhatóak Leonardo da Vinci Utolsó vacsorájának tényleges és ábrázolt fényviszonyai, vagy hogy mi a caravaggiói naturalizmus lényege. Arra is rádöbbenhetünk, miért a reneszánsz az alfája és ómegája a filmezésnek és a fényképezésnek. Meg arra, hogy a képnézés szerencsére tanulható.

Typotex, 2013, 196 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.