Könyv

Bodó Mihály: A festészet mint nyelvjáték - Cimabuétől Caravaggióig

  • - dck -
  • 2014. január 5.

Könyv

A mérnök és filozófus diplomával rendelkező, Barcelonában szobrászati és festészeti tanulmányokat folytató polihisztor szerző egy meglepően kézenfekvő megoldást kínál a festmények megközelítéséhez, amely egyben rávilágít arra is, hogy mi az oka az általános vizuális analfabétizmusnak.

A festmények értelmezése során ugyanis általában narratív sémákat igyekszünk felfejteni, ahelyett, hogy a festményre, a foltok, vonalak, színezések és tónusok mátrixára fókuszálnánk figyelmünket. Ezeket az absztrakt (ahogy Bodó szemléletesen megfogalmazza) "Lego játék elemeket" egyébként mi is azonnal felfedezzük, ha bármilyen reneszánsz művész alkotásának reprodukcióját a feje tetejére állítjuk. A szerző a wittgensteni nyelvjáték-elméletet használja fel a "festészetjáték" történetének leírására: hiszen a művészek és a korabeli közönség is ezen festészetnyelvi megoldások típusai és újítása felöl értelmezte elsősorban a műveket.

Első pillantásra akár túlságosan elméletinek tűnnek az olyan fejezetcímek, mint a "párhuzamos árnyékolások a lokális és mikroszerkezetekben", "unione-zónák" vagy "chiaroscurós makroszerkezetek", ennek ellenére a könyv befogadóbarát és olvasmányos. Bodó többek közt amellett érvel meggyőzően, hogy mi volt Leonardo valódi jelentősége, forradalmi újításai miként éltek tovább Raffaello, Tiziano, Tintoretto és Caravaggio művészetében. Megtudhatjuk, hogy milyen "hibák", ellentmondásos festői megoldások fedezhetőek fel Hugo van der Goes festményein, hogy a tönkrement foltrendszerek ellenére miként is rekonstruálhatóak Leonardo da Vinci Utolsó vacsorájának tényleges és ábrázolt fényviszonyai, vagy hogy mi a caravaggiói naturalizmus lényege. Arra is rádöbbenhetünk, miért a reneszánsz az alfája és ómegája a filmezésnek és a fényképezésnek. Meg arra, hogy a képnézés szerencsére tanulható.

Typotex, 2013, 196 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk