Könyv

Cserna-Szabó András: Sömmi.

  • Makai Máté
  • 2016. február 29.

Könyv

Veszelka Imre az első pillanattól az utolsóig jelen volt tanúként beszéli el cimborája, a két világ határán egyensúlyozó Rózsa Sándor történetét. A híres alföldi betyár Luciferrel szövetkezik, ám a sokadik esztelen dúlását már nem úszhatja meg következmények nélkül – hiába nem fog rajta a golyó. Kossuth Lajos és Veszelka együttes erővel és fortéllyal bánnak el vele, a regény csúcspontján egészen pontosan ördögűzést hajtanak végre a patással szerződött Rózsán, megszabadítva ezzel a magyarságot a rá leselkedő történelmi átkoktól.

A hitelességet mesebeli keretek között felülbíráló Cserna valóság-ábrázolását így végső soron romantikus nemzeti pillanatba futtatja, mely túlmutathat az újra elbeszélt környezet puszta idézgetésén. Rózsa elbuktatásának újabb változatát így nem annak valósághűsége vagy attól való elhajlása fényében érdemes értelmezni. Inkább azon érdemes elgondolkodni, hogy a múlt mitizálásának nem kizárólag annak kidekorálásaként kell működnie, avagy egy ponton gátat kell szabni a zabolátlan „legendázó” szándékoknak. Rózsa legyőzésének módját pedig mintha direkt jelentéssel ruházná fel azzal, hogy társa és a népnemzeti emlékezet kimagasló figurája – Kossuth – együttes erővel állítják meg őt. Így mindez valójában nemcsak a betyárvilágot jellemző erőszak, hanem az egyoldalú múltmegértés, a betyárokat övező népmítosz kritikája is.

Mindezt Cserna-Szabó szépen kimért és jól szabott szövegben adja közre, melynek íze, tempója, anekdotázó stílusa a magyar próza egykori legszebb hagyományait idézi. Az archaikus népi humor, a tanyavilág szóbeszédének jellegzetességei és észjárása hagyománytisztelő és hagyományfrissítő szereppel bírnak. Jól felismerhetővé, de éppen emiatt könnyen fogyaszthatóvá is teszik a regényt, ami a kortárs magyar irodalom kínálatát tekintve üdítő olvasmány.

Magvető, 2015, 208 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.