KÖNYVMELLÉKLET

Csurgó Csaba: Kukoricza

  • Sepsi László
  • 2015. január 4.

Könyv

Ha a János vitéz a magyar Odüsszeia, mint azt Kosztolányi írta, akkor a Kukoricza a magyar Ulysses. Csurgó Csaba vaskos regénye nem sűríti ugyan egyetlen napba Petőfi verses meséjének cselekményét, viszont sikeresen helyezi át az őstörténetet egy új műfaji és történelmi kontextusba. Ezzel a Kukoricza a fiatal magyar irodalom egyre látványosabb trendjébe illeszkedik: mint a Nyugat+Zombik készülgető képregényében vagy Nemes Z. Márió legutóbbi lírakötetének komposztált folklórjában, Csurgó szövegének mélyén is az a felismerés munkál, hogy ha Abraham Lincolnból lehet vámpírvadász, akkor magyar hagyományok és ikonok is megérdemlik a felületkezelést. János vitéz alakja tökéletesen alkalmas az ilyesfajta revízióra, Csurgó pedig sorra kihasználja a ziccereket. A magyar történelem utóbbi fél évszázadának toposzaiból összegyúrt mesevilág áthallásai – megalkuvó átlagpolgárok, önjelölt forradalmárok, háborús retorikára építő hatalom – mindvégig elegánsak, és kerülik a direkt aktuálpolitikát. A rendszer csendes szolgájából közellenséggé váló Jancsi kalandjai úgy rezonálnak az ezredforduló utáni Magyarország közhangulatára, hogy közben Csurgó nem elsősorban a magyar irodalom és közbeszéd, hanem az angolszász fantasy – főképp Gaiman és Miéville – világ- és szövegszervezési stratégiáira épít. A lokális sajátosságok hozzáigazítása a nemzetközi zsánerformulákhoz hibrid és egészen újszerű szövegvilágot eredményez, amit tovább erősít a sci-fi és a fantasy ­közti határok lebontása, a regény humorát minduntalan megtörő naturalista erőszak-ábrázolás, illetve a kortárs szlengből és népies-ar­chai­záló kifejezésekből kiérlelt prózanyelv. Az egyenletesen kidolgozott cselekményív és a bivalyerős ötletek – például az óriások recski kényszermunkatábora – a fentiekkel együtt az év egyik kiemelkedő irodalmi teljesítményévé teszik a Kukoriczát.

Agave, 2014, 672 oldal, 3680 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.