KÖNYVMELLÉKLET

Csurgó Csaba: Kukoricza

  • Sepsi László
  • 2015. január 4.

Könyv

Ha a János vitéz a magyar Odüsszeia, mint azt Kosztolányi írta, akkor a Kukoricza a magyar Ulysses. Csurgó Csaba vaskos regénye nem sűríti ugyan egyetlen napba Petőfi verses meséjének cselekményét, viszont sikeresen helyezi át az őstörténetet egy új műfaji és történelmi kontextusba. Ezzel a Kukoricza a fiatal magyar irodalom egyre látványosabb trendjébe illeszkedik: mint a Nyugat+Zombik készülgető képregényében vagy Nemes Z. Márió legutóbbi lírakötetének komposztált folklórjában, Csurgó szövegének mélyén is az a felismerés munkál, hogy ha Abraham Lincolnból lehet vámpírvadász, akkor magyar hagyományok és ikonok is megérdemlik a felületkezelést. János vitéz alakja tökéletesen alkalmas az ilyesfajta revízióra, Csurgó pedig sorra kihasználja a ziccereket. A magyar történelem utóbbi fél évszázadának toposzaiból összegyúrt mesevilág áthallásai – megalkuvó átlagpolgárok, önjelölt forradalmárok, háborús retorikára építő hatalom – mindvégig elegánsak, és kerülik a direkt aktuálpolitikát. A rendszer csendes szolgájából közellenséggé váló Jancsi kalandjai úgy rezonálnak az ezredforduló utáni Magyarország közhangulatára, hogy közben Csurgó nem elsősorban a magyar irodalom és közbeszéd, hanem az angolszász fantasy – főképp Gaiman és Miéville – világ- és szövegszervezési stratégiáira épít. A lokális sajátosságok hozzáigazítása a nemzetközi zsánerformulákhoz hibrid és egészen újszerű szövegvilágot eredményez, amit tovább erősít a sci-fi és a fantasy ­közti határok lebontása, a regény humorát minduntalan megtörő naturalista erőszak-ábrázolás, illetve a kortárs szlengből és népies-ar­chai­záló kifejezésekből kiérlelt prózanyelv. Az egyenletesen kidolgozott cselekményív és a bivalyerős ötletek – például az óriások recski kényszermunkatábora – a fentiekkel együtt az év egyik kiemelkedő irodalmi teljesítményévé teszik a Kukoriczát.

Agave, 2014, 672 oldal, 3680 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.