DENIS JOHNSON: MINDENKI MARAD!

  • - ts -
  • 2010. május 20.

Könyv

Lőbörleszk vagy valami ilyesmi a műfaj, ami akár érdekes is lehetne, pláne lehetett volna a múlt században. Szigorú szabályok szerint működő spektákulum ez, például kizárólag elmegyenge szereplők felléptetését írja elő.
Lõbörleszk vagy valami ilyesmi a mûfaj, ami akár érdekes is lehetne, pláne lehetett volna a múlt században. Szigorú szabályok szerint mûködõ spektákulum ez, például kizárólag elmegyenge szereplõk felléptetését írja elõ. Terelj össze egy maroknyi retardáltat, dobj fel nekik egy szolidabb összeget és egy rikító nõt, s lássuk, mire mennek, mindenki mindenki ellen, a maguk, ugye, szerény eszközeivel. Vicces lesz, bizonyosan. Alkalmasint nem az, amit csinálnak, inkább ahogy csinálják. Magyarul ebben a tarantinói, elmoreleonardi, ördög tudja, kilyeni receptúrában a döntõ terhet leteszi magáról a szerzõ, pontosabban fel sem veszi. Egy krimiirányzat, aminek nincsen szüksége szellemes történetre, mert ha a szereplõi elég lendületesen teszik a dolgukat, fel sem tûnik a rendes mese, a felkavaró fordulatok hiánya, hisz' végig azzal van elfoglalva a kedves olvasó, hogy a hõs milyen egy antihõs, s így milyen csuda tréfás alak. S ha közben eleget durrogtatnak ezek a fura (magukat nyilvánvaló röhejességük dacára véresen komolyan vevõ) fiúk, akkor a feszültség is fennmarad az utolsó lapig, utána meg a többi már kit érdekel.

Johnson simán e szellemben jár el, gyakorlatilag zérus invenciót vesztegetve a tutira. Fog egy nettó lúzert, csinál neki egy közepesen csinos adósságot, a karjába lök egy középpályás szexbombát, és a nyakára küld pár félnehézfiút (mindõjük megvolt már százszor), aztán számítógépes karszékében hátradõlvén kimondja a bûvös szót: tûz! Majd néz.

A Mindenki marad! egy rest fércmû.

Fordította: Totth Benedek. Magvetõ, 2010, 233 oldal, 2990 Ft

*

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.