KÖNYVMELLÉKLET

Donáth Mirjam: Mások álma

  • Kránicz Bence
  • 2018. január 7.

Könyv

Többször is jártam New Yorkban, de soha nem éltem ott, ezért sem lenne értelme vitatkoznom Donáth Mirjam New York-képével. Ha könyve alapján egyetlen szóval kellene jellemeznem, mit jelent Donáthnak a város, az a „csalódás” lenne: a hely, ahol valódi esély nyílik az önmegvalósításra, ahol magasabbra lehet jutni, mint bárhol a világon, a szerző számára leginkább szorongásokat, idegenséget, lemondást hozott. Élményei­ről először blogot írt (éppen a Magyar Narancs honlapján), amelynek nem minden olvasója értette, miért a fanyalgás a szövegeinek alaptónusa, miért kell New Yorkban is „ennyire kelet-európainak” maradnia. Pedig a New York-i kelet-európaisággal semmi baj nincs, ha az egyet jelent az önazonossággal. Abba sem érdemes belekötni, ha valaki nem érzi jól magát New Yorkban, pedig a világ legjobb egyetemei közül kettőre is beiratkozhat. Donáth szíve joga, hogy tapasztalatait reflexből „New York-i” vagy „hazai” típusú élményekként rendszerezi: meghatja, hogy az emigránsok összetartanak, majd ezt rögtön kijátssza a város ellen, mert hasonlóan összetartó amerikaiakkal nem találkozott. Az egyébként jól szerkesztett, ügyes előre-hátra utalásokkal építkező úti kalandot inkább az nehezíti el, hogy túl ritkán csillan meg benne a humor és az önirónia. A stílus könnyed és többnyire szellemes, de a mélypontokon – rendszerint a különféle híres emberekkel közös találkozások említésénél – áthatja valamiféle mézesmázos fontoskodás, amit 300 oldal után kissé soknak éreztem. A New York-i lakhatási viszonyokról, mindennapi túlélési praktikákról viszont kétségtelenül sokat megtudhatunk – a város iránt érdeklődőknek érdemes fellapozniuk a könyvet.

Athenaeum, 2017, 320 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."