Dragomán György kiakadt arra, aki verstanulással bünteti az elsős tanulókat: „Könnyen lehet, hogy egy életre megutálják az egészet”

  • narancs.hu
  • 2017. október 30.

Könyv

Aki nem viselkedik jól, másnapra megtanul két versszakot.

Dragomán Györgynek elmesélte valaki, hogy elsős kislánya osztályában verstanulással büntet a tanító néni. „Aki nem jól viselkedik, annak másnapra meg kell tanulni két szakasz verset. Ha nem sikerül, akkor még kettőt, és még kettőt, és így tovább a végtelenségig” – írja A fehér király és a Máglya szerzője, aki ezen a történeten annyira megdöbbent, hogy szinte nem is talált szavakat.

„Drága tanítónéni, a vers öröm, játék, ritmus, élvezet, nem büntetés, ha a kicsik már elsőben félni kezdnek a versektől, és csak a büntetést meg a számonkérést látják bennük, könnyen lehet, hogy egy életre megutálják az egészet” – írja Dragomán, majd felteszi a kérdést, „hogyan lehetne jobb belátásra bírni egy ilyen megtévedt tanítónénit, úgy, hogy ne bántsuk őt meg nagyon, hiszen biztos csak jót akar”.

Címlapkép: Facebook/Dragomán György

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.